Verkkokaupat
Internetin välityksellä kaupaksi käyvät esimerkiksi kodinelektroniikka, muoti, varaosat ja tietotekniikka.
Suomen suosituimmat verkkokaupat TOP 50 -listalta löytyy varmasti paljon tuttuja nimiä, mutta myös monille uusia verkkokauppoja.
- Gigantti.fi
- Verkkokauppa.com
- Zalando.fi
- Motonet.fi
- Jimms.fi
- Prisma.fi
- Karkkainen.com
- Power.fi
- Thomann.de
- Xxl.fi
- Next.fi
- Cdon.fi
- Tokmanni.fi
- K-Rauta.fi
- Clasohlson.com
- Varusteleka.fi
- Adlibris.com
- K-Ruoka.fi
- Stockmann.com
- Suomalainen.com
- Biltema.fi
- Jysk.fi
- Stadium.fi
- Vaeltajankauppa.fi
- Lippu.fi
- Bauhaus.fi
- Kultajousi.fi
- Polar.com
- Ifolor.fi
- Eckeronline.fi
- Rajalacamera.fi
- Ticketmaster.fi
- Lush.fi
- Hobbyhall.fi
- Taloon.com
- F-secure.fi
- Emp.fi
- Ellos.fi
- Garmin.com
- Airbnb.fi
- Sotka.fi
- Intersport.fi
- Sanoma.fi
- Tiketti.fi
- Kodinterra.fi
- Multitronic.fi
- Budgetsport.fi
- Ebookers.fi
- Zalando-lounge.fi
- Jollyroom.fi
Listaus perustuu julkisiin internetlähteisiin, eikä ole välttämättä kovin tarkka, joskin suuntaa antava.
Kansainvälinen postialan järjestö IPC julkaisi tammikuussa 2022 vuosittaisen verkkokauppatutkimuksen tulokset. Tutkimukseen osallistui yli 33 000 verkko-ostajaa 40 eri maasta. Suomesta vastaajia oli 1 030.
Tutkimus vastaa moneen mielenkiintoiseen kysymykseen: Mistä maista suomalaiset ostavat juuri nyt? Miten brexit ja EU:n ulkopuolelta tulevien tavaroiden arvonlisäverovelvoite vaikuttivat verkko-ostamiseen? Ketkä tilaavat tavaraa suomalaisista verkkokaupoista?
Linkki Postin verkkosivuilla julkaistuun tutkimukseen jutun lopussa (vaatii sähköpostiosoitteen antamisen).
Minkämaalaisista verkkokaupoista suomalaiset tilaavat
IPC-tutkimuksen mukaan suomalaiset tilaavat eniten Kiinasta, Saksasta, Ruotsista ja Isosta-Britanniasta.
10 suosituinta maata, joista suomalaiset tilasivat vuonna 2021 olivat (suluissa muutos edelliseen tutkimukseen):
- Kiina 40 % (-9 %)
- Saksa 42 % (+5 %)
- Ruotsi 24 % (+- 0 %)
- Iso-Britannia 19 % (- 5 %)
- Yhdysvallat 18 % (- 3 %)
- Viro 7 % (-1 %)
- Tanska 5 % (+2 %)
- Alankomaat 5 % (+3 %)
- Ranska 4 % (+1 %)
- Latvia 3 (+1 %)
Heinäkuun 2021 alussa Suomessa astui voimaan EU:n arvonlisäverodirektiivin muutos, josta lähtien kaikki Euroopan unionin ulkopuolelta tilatut tavarat on täytynyt tullata ja niistä on pitänyt maksaa arvonlisävero. Useimilla tuotteilla arvonlisäveron suuruus on 24 prosenttia paketin arvosta ja kuljetuskustannuksista.
Tutkimuksen tuloksista voidaan havaita, että tullaus- ja alv-velvollisuus on varmasti ainakin osittain vaikuttanut Kiinasta (-9 %), mutta varmasti myös Yhdysvalloista (-3 %) tilaamiseen.
Suosittuja kiinalaisia verkkokauppoja ovat muun muassa AliExpress, Wish ja SHEIN.
Entä sitten brexit?
Vuonna 2016 britit pitivät neuvoa-antavan EU-kansanäänestyksen, jota seuranneen prosessin jälkeen Britannia erosi Euroopan Unionista 31.1.2020.
EU-eron seurauksena Isosta-Britanniasta toimitettavat lähetykset on tullattava ja niistä on maksettava arvonlisävero 1.1.2021 alkaen.
Ainakin osittain brexitin seurauksena suomalaisten tilaaminen brittiläisistä verkkokaupoista on laskenut 5 prosenttiyksikköä.
Tunnettuja brittiverkkokauppoja edustavat esimerkiksi Amazon UK, Tesco ja Argos.
Brexitin myötä Britanniasta ostamisen hankaluuksiksi suomalaiset nimeävät ylimääräiset tullimaksut, hintojen nousun, hitaammat toimitukset ja ylimääräiset hallinnolliset ongelmat.
Nousussa Saksa ja muut EU-maat
Siinä missä suomalaisten tilaaminen kiinalaisista, yhdysvaltalaisista ja brittiläisistä verkkokaupoista on viime vuonna vähentynyt, tilaaminen Saksasta ja muista EU-maista on lisääntynyt.
Kun 2019 vain 30 % kertoi tehneen viimeisimmän verkko-ostoksensa toisesta EU-maasta, vuonna 2021 heidän osuus oli 42 %. Vastaavasti Kiina ja Hong Kong ovat menettäneet suosiotaan 43 prosentista 36 prosenttiin.
Saksalaisten nettikauppojen suosio ei ole yllätys, sillä esimerkiksi vaatekaupat Zalando Lounge, About You ja Bonprix tulevat Saksasta ja ilmeisesti myös toimittavat tilaukset siellä olevista varastoistaan.
Hieman yllättäen Tanska, Alankomaat ja Ranska ovat kasvattaneet suosiotaan suomalaisten keskuudessa.
Montako alankomaalaista tai tanskalaista verkkokauppaa osaisit suoralta kädeltä nimetä?
Okei, Bol.com-verkkokauppa-alusta taitaa olla alankomaalainen ja iso osa Gigantin omistaman Elkjøp/Elgigantenin verkkoliiketoiminnasta taitaa tapahtua juutinmaan perukoilla.
Suurempi yllätys on, ettei Ruotsi ole kasvattanut suosiotaan edellisvuoteen verrattuna, vaikka varsin moni tunnettu online-kauppa tulee rakkaasta länsinaapuristamme. Ruotsalaisista kaupoista mainittakoon monen tuntemat H&M, Adlibris ja Zooplus.
Verkkokauppa-alustojen suosio
Toinen erittäin mielenkiintoinen kohta IPC:n tutkimuksessa on verkkokauppa-alustojen suosio, sekä erityisesti suosioissa tapahtuneet muutokset.
Wishin suosion laskeminen parissa-kolmessa vuodessa 20 prosentista 13 prosenttiin ei ole yllättävää, mutta mielestäni eBayn suosion lasku (17 > 10 %) on. Toki täytyy huomioida, että moni on varmaankin tehnyt aiemmin ostoksia brittiläisen ebay.co.uk-sivuston kautta.
Amazonin, Zalandon ja CDON:in suosion kasvu ei ole yllättävää.
Amazonin liiketoimintamalli on nerokas ja onnistunut. Se tarjoaa valtavan valikoiman tuotteita mahdollisimman edullisesti sekä lyömättömän asiakaspalvelun. Se on onnistunut luomaan täysin itsenäisesti toimivat verkkosivustot kaikille tärkeimmille markkina-alueille (Euroopassa esim. amazon.de). Amazonin Suomi-kauppa avattaneen lähivuosina.
Zalando on Euroopan suurin muodin verkkoalusta ja sen brändättyjä laatikoita kanniskelevat ympäriinsä niin nuoret kuin vanhatkin shoppailijat. Zappos-klooniksi haukuttu kauppa yksinkertaisti muodin online-myynnin yksinkertaisella kikalla: tarjoamalla ilmaisen toimituksen ja ilmaisen palautuksen. Se tarjoaa jokaiselle jotakin ja sieltä ostaminen on helppoa.
Muistatko ajat, kun CDON.comista tilattiin lähinnä CD-levyjä ja DVD-elokuvia? Suoratoistopalveluiden yleistymisen myötä niitä ei osta juuri kukaan. Niinpä CDON perusti Marketplace-alustan, jota käyttää yli 1 500 ulkopuolista kauppiasta myydäkseen muotia, kodintuotteita, leluja, urheilutuotteita jne.
Ketkä tilaavat Suomesta?
Ketkä sitten tilaavat tuotteita suomalaisista verkkokaupoista?
IPC:n tutkimuksen mukaan naapurimme Ruotsista ja Virosta (14 %).
Perässä tulevat Tanska (11 %), Kiina (7 %) ja Sveitsi (6 %).
Viiden prosentin osuudella seuraavat Saksa, Intia, Alankomaat, Ranska ja Norja.
Olisi kiinnostavaa tietää, mitä tuotteita Suomesta myydään näihin maihin. Sitä tämä tutkimus ei kerro.
Yhteenveto
Ulkomailta ostaessa suomalaiset shoppailijat tilaavat eniten Kiinasta, Saksasta, Ruotsista ja Isosta-Britanniasta.
Heinäkuun 2021 voimaan astunut tullaus- ja arvonlisäveron maksamisen velvoite EU:n ulkopuolelta tilatessa on vähentänyt Kiinasta, Iso-Britanniasta ja Yhdysvalloista tilaamista.
Niiden sijaan, kasvaneita markkinoita vuonna 2021 ovat olleet Saksa, Tanska, Alankomaat ja muut EU-maat.
Verkkokauppa-alustoissa kasvua ovat saavuttaneet Amazon, Zalando ja CDON, samalla kun eBayn ja kiinalaisen Wishin tilausmäärät ovat laskeneet.
Lataa IPC:n kansainvälinen verkkokauppatutkimus 2022 tästä (posti.fi)