Mihin katosi House of Brandon?
House of Brandon oli suosittu kotimainen nettivaatekauppa, joka toimi muun muassa Brave Soul- ja VSCT-brändien virallisena maahantuojana Suomessa. Lisäksi se myi verkkokaupassaan monien suosittujen merkkien muotia, mukaan lukien Björn Borg, Brave Soul, Converse, Makia, Superdry, Vero Moda, Vila ja monet muut.
Vuonna 2014 perustettu online-vaatekauppa saavutti nopeasti jalansijaa markkinoilla ja nopeilla toimituksillaan
Vielä kesäkuussa 2023 House of Brandon ilakoi uutuuksista, kunnes kahden viikon päästä koko kauppa katosi verkosta. Mitä oikein tapahtui?
Taloussanomien mukaan yritys ei ollut lupauksista huolimatta maksanut asiakkaille rahoja takaisin palautetuista tuotteista ainakin huhtikuusta 2023 lähtien.
Yksi asiakkaista kertoo laittaneensa useaan otteeseen sähköpostia yritykselle saadakseen rahat. Kolmannella kerralla hän sai automaattivastauksen, jossa kerrottiin, että House of Brandonin toiminta on päättynyt ja asiakaspalvelu on suljettu. Lisäksi viestissä kiiteltiin lähes 10 yhteisestä vuodesta.
Kilpailu- ja kuluttajavirastoon kymmeniä yhteydenottoja House of Brandonista
Helsingin Sanomien mukaan Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan tuli heinäkuun aikana 26 House Of Brandonia koskevaa yhteydenottoa.
Tapauksissa on ollut kyse toimitusviivästyksistä ja ongelmista tuotteiden palautuksessa. Myöskään Postin palautuskoodit eivät enää toimineet.
Ilta-Sanomat kertoo saaneensa yritykseltä vastauksen House of Brandonin asiakaspalvelusta:
Markkina muuttui äkillisesti ruoan, polttoaineiden ja sähkön hinnan sekä korkojen noustessa. Vaikutus kuluttajakäyttäytymiseen näkyi erityisesti nyt kevään ja alkukesän aikana eikä edellytyksiä liiketoiminnan jatkamiselle enää nähty.
House of Brandonin konkurssi
Suomen asiakastiedon mukaan House of Brandonin takana ollut Fashion Trade Scandinavia Oy on asetettu konkurssiin heinäkuussa 2023. Konkurssipesän omaisuutta oli pitkään myynnissä Huutokaupat.com-sivustolla.
House of Brandon ei ole ainoa muotialan yritys, joka on ajautunut koronan vuoksi ongelmiin. Koronapandemia vähensi kysyntää, joita korkojen nousu ja talouden taantuma ovat vaikeuttaneet entisestään.
”Suomi on pieni markkina” Suomen Tekstiili & Muoti ry:n toimitusjohtaja Marja Liisa Niinikoski kertoo IS:lle.
Useita vaatemerkkejä myyvällä yrityksellä on vaikeuksia kasvattaa myyntiään, jos se ei tähtää kansainvälisille markkinoille. Samaan aikaan vaatemerkkien omat verkkokaupat ovat kasvava suuntaus.