Verkkoliiketoiminta
Tästä kategoriasta löydät kattavaa ja syvällistä tietoa erilaisista tavoista tehdä liiketoimintaa internetissä. Blogijutuissamme jaamme oivalluksia ja opastusta verkkokauppiaille mm. digitaalisen markkinoinnin strategioista, optimoinnista, sosiaalisen median hyödyntämisestä, sähköpostimarkkinoinnista sekä totta kai myös alennuskoodien hyödyntämisestä tehokkaana osana verkkokaupan markkinointia. Ei ole väliä oletko aloitteleva yrittäjä, joka vielä tutkii verkkoliiketoiminnan mahdollisuuksia tai kokeneempi verkkokauppias, joka etsii tapoja kasvattaa liiketoimintaansa – meillä on jotain tarjottavaa jokaiselle. Lisäksi tarjoamme katsauksia ja uutisia erilaisista verkkokauppasovelluksisista ja -palveluista.
Verkkokaupassa yksi merkittävä haaste on asiakkaiden ostoskorin hylkääminen. Ilmiö, jossa asiakkaat lisäävät tuotteita ostoskoriin mutta jättävät ne lopulta ostamatta, on yleinen ja vaikuttaa merkittävästi kauppiaiden myyntiin ja tuloihin. Ostoskorin hylkääminen ei ainoastaan menetä välitöntä myyntiä, vaan se voi myös heikentää asiakassuhteita ja brändin uskottavuutta pitkällä aikavälillä.
Tässä blogijutussa tunnistamme 10 yleisintä syytä tähän ongelmaan ja tarjoamme ratkaisuja, jotka voivat auttaa verkkokauppiaita vähentämään ostoskorin hylkäämisen määrää ja parantamaan asiakaskokemusta.
1. Pakollinen tilin luominen
Tilin luominen verkkokauppaasi vaatii asiakkaalta lisäponnisteluja, eikä sitä nähdä tarpeelliseksi, etenkään jos asiakas on aikeissa tehdä vain kertaostoksen. Silti monet verkkokaupat vaativat tilin luomista voidakseen kohdentaa markkinointia asiakkaille myös tulevaisuudessa.
Ensi kertaa ostavat eivät välttämättä halua jakaa sähköpostiosoitettaan tai antaa yrityksen tarllentaa henkilökohtaisia tietojaan. Asiakkaan näkökulmasta tilin luominen tarkoittaa jälleen yhtä turhaa tiliä ja ylimääräistä huolta omasta yksityisyyden suojastaan.
2. Pitkä tai sekava ostosprosessi
Ihanteellinen ostosprosessi on sujuva ja mutkaton. Tyypillinen ostosprosessi etenee seuraavasti: ostoskori > laskutustiedot > toimitustiedot > toimitustapa > tilauksen esikatselu > maksu > vahvistus.
Ostosprosessi, joka ei noudata loogista askelten järjestystä, voi karkottaa asiakkaita. Samoin voi käydä, jos ostoksen suorittamiseen vaaditaan liikaa tietoja, kuten asiakkaan puhelinnumeroa, syntymäaikaa tai sukupuolta.
Liiallisten tietojen pyytäminen voi tuntua asiakkaasta häiritsevältä tai tarpeettomalta, mikä voi usein johtaa ostoskorin hylkäämiseen. Sujuvan ostokokemuksen varmistamiseksi on tärkeää pitää ostosprosessi yksinkertaisena ja selkeänä, olennaisiin tietoihin keskittyen.
3. Ei alennus- tai promokoodeja käytettävissä
Monet verkkokaupat tarjoavat kuponkikoodeja ensimmäistä kertaa ostaville tai muita kannustamia tilin luomiseen. Jos et tarjoa tällaisia etuja, mutta kilpailijasi tarjoavat, asiakkaasi voivat siirtyä kilpailijasi asiakkaaksi.
Alennus- ja promokoodien puuttumattomuus voi olla merkittävä syy ostoskorin hylkäämiseen, sillä asiakkaat etsivät säästömahdollisuuksia tehdessään ostopäätöstä.
Tarjoamalla houkuttelevia alennuskoodeja ja muita houkuttimia, voit kasvattaa asiakkaiden sitoutumista ja kannustaa heitä suorittamaan ostoksen, mikä voi parantaa konversioastettasi ja vahvistaa suhdetta asiakkaisiin.
4. Odottamattomat toimituskulut
Mikään ei karkota ostajia yhtä tehokkaasti kuin odottamattomat lisämaksut kassalla.
Baymard Instituten mukaan ostoaikeessa selaavista verkko-ostajista, 47 % hylkäsi ostoskorin, koska lisäkulut (toimitus, verot ja maksut) olivat liian korkeat.
Kuluttajat odottavat suurien verkkokauppojen asettamat standardeja, mukaan lukien ilmaista toimitusta vähintään tietyn suuruiselle tilaukselle, myös pienemmiltä kaupoilta.
Asiakkaiden odotusten täyttäminen ja toimituskulujen näkyvyys koko ostoprosesin ajan ovat avainasemassa ostoskorin hylkäämisprosentin pienentämisessä.
5. Odotettua pidempi toimitusaika
Jotkut verkkokaupat eivät paljasta tuotteiden arvioitua toimitusaikaa ennen kassalle siirtymistä. AlixPartnersin kyselytutkimuksen mukaan asiakkaat ovat valmiita hyväksymään enintään 4,5 päivän toimitusajan.
Tutkimuksen mukaan vaatimukset nopeille toimitukselle ovat kasvusuunnassa. Tämä riippuu kuitenkin myös tilattavasta tuotteesta. Räätälöityjen tuotteiden toimituksessa kestää luonnollisesti kauemmin, koska ne valmistetaan tilauksesta.
Elintarvikkeiden ja kotitaloustavaraoiden toimitusnopeusvaade on suurempi kuin esimerkiksi huonekaluissa, joiden toimituksissa asiakkaat ovat valmiita joustamaan enemmän.
6. Epäselvät peruutus- ja palautuskäytännöt
Verkko-ostoksia tekevät kuluttajat kantavat tietyn riskin, koska he eivät voi nähdä ja kosketella tuotetta ennen ostamista. Siksi he tarvitsevat vakuutuksen sille varalle, että haluavat palauttaa tuotteen tai vaihtaa sen toiseen, mikäli tuote ei yksinkertaisesti vastaa heidän odotuksiaan. Tämä koskee erityisesti kalliimpia tuotteita.
Joustavan palautuksen tai pidemmän palautusajan tarjoaminen herättää kuluttajissa luottamusta. Asiakkaiden on tärkeää ymmärtää selvästi, miten palautus ja hyvitys toimivat, mukaan lukien mahdolliset rajoitukset, kuten palautusaika.
Selkeästi kommunikoitu ja asiakkaan näkökulmaa ymmärtävät peruutus- ja palautuskäytännöt voivat parantaa asiakaskokemusta ja vähentää ostoskorin hylkäämisen riskiä. Lisäksi se parantaa asiakkaan luottamusta kauppaa kohtaan ja mahdollistaa pidempiaikaisen asiakassuhteen.
7. Puutteelliset maksutavat
Asiakkaat kaipaavat verkkokaupoilta mahdollisuutta maksaa yhä useammilla maksutavoilla. Digitaaliset lompakot, kuten Apple Pay, Google Wallet ja PayPal, mahdollistavat verkko-ostosten tekemisen ilman luottokorttitietojen luovuttamista kauppiaalle, johon ei eivät välttämättä luota. Suomessa luottokorttimaksut ja PayPal eivät ainakaan vielä ole niin suosittuja kuin muualla Euroopassa. Vastaavasti verkkopankkien suoramaksut ja laskulla maksaminen on meillä yleisempää kuin muualla.
Suomen suosituimmat maksutavat:
- Luotto- ja pankkikortit ~30 %
- Lasku ~21 %
- Verkkopankkien suoramaksut ~21 %
- PayPal ja vastaavat ~20 %
- MobilePay ja muut mobiiliapplikaatiot ~3 %
Monet verkkokaupat tarjoavat myös korottomia ”osta nyt, maksa myöhemmin” -maksutapoja kolmannen osapuolen tarjoajien, kuten Klarnan kautta.
Tarjoamalla monipuoliset ja turvalliset maksutavat, verkkokaupat voivat houkutella laajempaa asiakaskuntaa ja vähentää ostoskorin hylkäämisen riskiä.
8. Maksuturvallisuuden huolenaiheet
Varoitussignaalit, kuten epäammattimainen ulkoasu, SSL-sertifikaatin puute ja tuntematon brändi, voivat saada asiakkaan hylkäämään ostoskori.
Jo mainitun Baymard-instituutin mukaan 19 % käyttäjistä epäroi antaa luottokorttitietojaan verkkokaupoille, joihin he eivät luota.
Stanfordin luotettavuustutkimuksen mukaan 75 % käyttäjistä myöntää arvioivansa yrityksen luotettavuutta verkkosivuston suunnittelun perusteella.
Sosiaalisten todisteiden (arvostelut, kokemukset ja muut käyttäjien luoma sisältö) puute voi tehdä asiakkaille vaikeaksi luottaa yritykseen.
9. Ostorajoitukset
Ostajat eivät halua lisätä tuotteita ostoskoriinsa vain huomatakseen, etteivät he voi ostaa niitä rajoitusten vuoksi. Rajoitukset voivat koskea esimerkiksi maantieteellisiä rajoituksia, ostomääriä tai tuotteen saatavuutta.
Jos myytävä tuote on loppumassa, tee se selväksi jo tuotesivulla – älä yllätä asiakasta kassalla. Tämä estää pettymyksen tunteen asiakkaille ja vähentää ostoskorin hylkäämisen todennäköisyyttä.
Lisäksi, rehellinen ja läpinäkyvä tiedottaminen tuotteiden saatavuudesta voi parantaa asiakkaan luottamusta verkkokauppaan ja vähentää turhautumista.
10. Hintavertailu
Internet tarjoaa helpon alustan vertailla hintoja ja tuotteita eri verkkokauppojen välillä, mikä tarkoittaa, että asiakkaat voivat missä tahansa ostoprosessin vaiheessa löytää kilpailijaltasi identtisen tuotteen vain muutamalla klikkauksessa.
Jos kilpailijan tarjous on houkuttelevampi – se tarjoaa alennuskoodin tai edullisemman tai jopa ilmaisen toimituksen – potentiaalinen asiakkaasi voi hylätä ostoskorinsa.
Tämän vuoksi on hyödyllistä tarkistaa aika ajoin, mitä kilpailijasi tarjoavat, erityisesti vilkkaampina ostoskausina. Tämä voi auttaa sinua säätämään omia hintojasi ja tarjoamasi tarjouksia kilpailukykyiesemmiksi.
Digitaaliaikana verkkokaupoista ostamisesta on tullut suositumpaa kuin koskaan ennen. Kun voit selata ja ostaa tuotteita ja palveluita kotisohvaltasi ja saada tuotteet vaikka kotiovelle toimitettuna, ei ole yllätys, että monet tekevät niin. Verkkokaupan kasvaessa on kuitenkin riski joutua huijausten ja vilpillisen toiminnan uhriksi.
Kuluttajalle on tärkeää, että hän pystyy tunnistamaan luotettavan verkkokaupan ennen ostosten tekemistä. Tässä blogijutussa keskustelemme luotettavan verkkokaupan tunnistamisesta ja siitä, miksi ihmisten tulee olla varovaisia tehdessään verkko-ostoksia. Toivottavasti jutustamme on sinulle hyötyä ja opit paremmin tunnistamaan luotetavan verkkokaupan epäluotettavasta.
Etsi merkkejä verkkokaupan luotettavuudesta
Tehdessäsi ostoksia verkossa, on erittäin tärkeää kiinnittää huomiota tiettyihin asioihin, jotta voit varmistaa, että asioit luotettavan verkkokaupan kanssa. Luotettavuuteen liittyvät signaalit osoittavat, että verkkokauppa on laillinen ja luotettava, ja että sieltä on turvallista tehdä ostoksia.

SSL-salatun sivuston tunnistat Chrome- ja Firefox-selaimissa osoitteen edessä olevasta lukko-symbolista.
Kiinnitä huomiota ainakin näihin kymmeneen luotettavuussignaaliin:
1. SSL-salaus
SSL (Secure Socket Layer) on tietoturvateknologia, joka salaa verkkoselaimen ja verkkosivuston käyttämän palvelimen välillä siirrettävän tiedot. SSL-salaus varmistaa, että arkaluonteiset tiedot, kuten luottokorttitiedot, henkilökohtaiset tiedot sekä kirjautumistiedot, siirretään salattuna ja turvallisesti, mikä vähentää riskiä, että hakkerit pääsevät kaappaamaan näitä tietoja.
2. Tietosuojakäytäntö ja käyttöehdot
Verkkokaupan tietosuojakäytännössä kuvataan, miten verkkosivusto kerää, käyttää ja suojaa käyttäjätietoja, kun taas käyttöehdot määrittelevät verkkosivuston ja sen käyttäjien välisen laillisen sopimuksen. Vaikka molemmat näistä sivuista ovat tavalliselle käyttäjälle varsin tylsää luettavaa, ne kertovat, mikä taho sivuston takana toimii ja mitä tietoja se käyttäjistään kerää.
3. Yhteystiedot
Verkkokaupan taustalla toimivan yrityksen yhteystiedot on kriittinen luotettavuussignaali mille tahansa verkkokaupalle. Laillisella verkkokaupalla tulee olla selkeät ja helposti saatavilla olevat yhteystiedot, mukaan lukien yrityksen katuosoite, postinumero ja paikkakunta, sekä puhelinnumero ja sähköpostiosoite.
Lähtökohtaisesti suomalainen verkkokauppa on luotettavampi kuin eurooppalainen verkkokauppa ja eurooppalainen verkkokauppa on luotettavampi kuin aasialainen tai muualta maailmasta ponnistava verkkokauppa.
4. Verkkokaupan arvostelut ja kokemukset
Arovstelut ja oikeiden asiakkaiden kokemukset ovat jotain, joiden etsimiseen kannattaa käyttää muutama minuutti aikaa ennen ostoksen tekemistä. Älä luota verkkokaupan omilta sivuilta löytyviin ”kokemuksiin”, vaan tee Google-haku ”verkkokaupan_nimi kokemukset” löytääksesi asiakaskokemuksia riippumattomista lähteistä. Esimerkiksi Trustpilot on riippumaton ja läpinäkyvä alusta arvostelujen ja kokemusten löytämiseen.
5. Selkeät toimitus- ja palautuskäytännöt
Etsi verkkokaupan sivuilta tietoa toimitusajoista, toimitusvaihtoehdoista ja toimituskuluista. Selvitä, mikä on verkkokaupan palautuskäytäntö ja kuka maksaa palautuksesta koituvat kulut. Jos verkkokaupan sivuilta ei löydy näitä dokumentteja, se voi olla huijaus.
6. Aktiivinen läsnäolo sosiaalisessa mediassa
Tarkista verkkokaupan sosiaalisen median profiilit, joiden linkit löytyvät usein verkkosivuston alaosasta. Säännölliset päivitykset ja kommunikaatio asiakkaiden kanssa ovat luotettavan verkkokaupan tunnusmerkkejä. Sosiaalisen median sivuilta voit löytää myös todellisten käyttäjien kokemuksia kyseisen verkkokaupan kanssa toimineilta.
7. Tee Google-haku yrityksen nimellä
Verkkokaupan taustalla on lähes poikkeuksetta yritys. Tee Google-haku verkkokaupan taustayrityksen nimellä ja suodata hakutuloksista pois yrityksen omat sivut hakemalla esimerkiksi ”yrityksen_nimi -site:yrityksen_nimi”. Näin voit helposti löytää resursseja, joihin yritys ei itse ole päässyt vaikuttamaan. Tutustu myös yrityksen Google-arvosteluihin.
8. Huijarit toimivat somessa
Kun löydät kiinnostavan tuotteen tai palvelun sosiaalisesta mediasta, etenkin mainoksen muodossa, noudata erityistä varovaisuutta myyjän ja sen takana toimivaan yrityksen suhteen. Monet huijarit houkuttelevat asiakkaita poikkeuksellisilla hinnoilla kärkkyen heräteostoksia.
9. Käytä turvallisia maksutapoja
Luottokorttiyhtiöt, kuten Visa ja MasterCard, tarjoavat yleensä suojaa petoksia vastaan ja tarjoavat mahdollisuuden palauttaa maksun, jos ostos ei vastaa odotuksia. PayPalin ostajansuojaohjelma tarjoaa turvaa tapauksissa, joissa ostettu tuote ei saavu perille tai on virheellinen.
Vähemmän turvallisia tapoja ovat pankkisiirrot, kryptovaluutat ja sähköiset shekit. Älä koskaan lähetä käteistä rahaa millekään verkkokaupalle.
10. Valmistajan tiedot
Tutustu sen tuotteen valmistajaan, jonka aiot ostaa. Etsi tietoja valmistajan maineesta ja laadunvalvontaprosesseista. Harkitse tuotteiden ostamista vain valmistajilta, jotka tunnetaan korkealaatuisista tuotteista ja vastuullisuudesta.
Toivottavasti vinkeistämme oli sinulle hyötyä ja opit paremmin tunnistamaan luotettavat verkkokaupat epäluotettavista. Toivotamme onnistuneita verkko-ostoksia kaikille!
Internetin välityksellä kaupaksi käyvät esimerkiksi kodinelektroniikka, muoti, varaosat ja tietotekniikka.
Suomen suosituimmat verkkokaupat TOP 50 -listalta löytyy varmasti paljon tuttuja nimiä, mutta myös monille uusia verkkokauppoja.
- Gigantti.fi
- Verkkokauppa.com
- Zalando.fi
- Motonet.fi
- Jimms.fi
- Prisma.fi
- Karkkainen.com
- Power.fi
- Thomann.de
- Xxl.fi
- Next.fi
- Cdon.fi
- Tokmanni.fi
- K-Rauta.fi
- Clasohlson.com
- Varusteleka.fi
- Adlibris.com
- K-Ruoka.fi
- Stockmann.com
- Suomalainen.com
- Biltema.fi
- Jysk.fi
- Stadium.fi
- Vaeltajankauppa.fi
- Lippu.fi
- Bauhaus.fi
- Kultajousi.fi
- Polar.com
- Ifolor.fi
- Eckeronline.fi
- Rajalacamera.fi
- Ticketmaster.fi
- Lush.fi
- Hobbyhall.fi
- Taloon.com
- F-secure.fi
- Emp.fi
- Ellos.fi
- Garmin.com
- Airbnb.fi
- Sotka.fi
- Intersport.fi
- Sanoma.fi
- Tiketti.fi
- Kodinterra.fi
- Multitronic.fi
- Budgetsport.fi
- Ebookers.fi
- Zalando-lounge.fi
- Jollyroom.fi
Listaus perustuu julkisiin internetlähteisiin, eikä ole välttämättä kovin tarkka, joskin suuntaa antava.
Kansainvälinen postialan järjestö IPC julkaisi tammikuussa 2022 vuosittaisen verkkokauppatutkimuksen tulokset. Tutkimukseen osallistui yli 33 000 verkko-ostajaa 40 eri maasta. Suomesta vastaajia oli 1 030.
Tutkimus vastaa moneen mielenkiintoiseen kysymykseen: Mistä maista suomalaiset ostavat juuri nyt? Miten brexit ja EU:n ulkopuolelta tulevien tavaroiden arvonlisäverovelvoite vaikuttivat verkko-ostamiseen? Ketkä tilaavat tavaraa suomalaisista verkkokaupoista?
Linkki Postin verkkosivuilla julkaistuun tutkimukseen jutun lopussa (vaatii sähköpostiosoitteen antamisen).

Kuva: Posti
Minkämaalaisista verkkokaupoista suomalaiset tilaavat
IPC-tutkimuksen mukaan suomalaiset tilaavat eniten Kiinasta, Saksasta, Ruotsista ja Isosta-Britanniasta.
10 suosituinta maata, joista suomalaiset tilasivat vuonna 2021 olivat (suluissa muutos edelliseen tutkimukseen):
- Kiina 40 % (-9 %)
- Saksa 42 % (+5 %)
- Ruotsi 24 % (+- 0 %)
- Iso-Britannia 19 % (- 5 %)
- Yhdysvallat 18 % (- 3 %)
- Viro 7 % (-1 %)
- Tanska 5 % (+2 %)
- Alankomaat 5 % (+3 %)
- Ranska 4 % (+1 %)
- Latvia 3 (+1 %)
Heinäkuun 2021 alussa Suomessa astui voimaan EU:n arvonlisäverodirektiivin muutos, josta lähtien kaikki Euroopan unionin ulkopuolelta tilatut tavarat on täytynyt tullata ja niistä on pitänyt maksaa arvonlisävero. Useimilla tuotteilla arvonlisäveron suuruus on 24 prosenttia paketin arvosta ja kuljetuskustannuksista.
Tutkimuksen tuloksista voidaan havaita, että tullaus- ja alv-velvollisuus on varmasti ainakin osittain vaikuttanut Kiinasta (-9 %), mutta varmasti myös Yhdysvalloista (-3 %) tilaamiseen.
Suosittuja kiinalaisia verkkokauppoja ovat muun muassa AliExpress, Wish ja SHEIN.
Entä sitten brexit?
Vuonna 2016 britit pitivät neuvoa-antavan EU-kansanäänestyksen, jota seuranneen prosessin jälkeen Britannia erosi Euroopan Unionista 31.1.2020.
EU-eron seurauksena Isosta-Britanniasta toimitettavat lähetykset on tullattava ja niistä on maksettava arvonlisävero 1.1.2021 alkaen.
Ainakin osittain brexitin seurauksena suomalaisten tilaaminen brittiläisistä verkkokaupoista on laskenut 5 prosenttiyksikköä.
Tunnettuja brittiverkkokauppoja edustavat esimerkiksi Amazon UK, Tesco ja Argos.
Brexitin myötä Britanniasta ostamisen hankaluuksiksi suomalaiset nimeävät ylimääräiset tullimaksut, hintojen nousun, hitaammat toimitukset ja ylimääräiset hallinnolliset ongelmat.
Nousussa Saksa ja muut EU-maat
Siinä missä suomalaisten tilaaminen kiinalaisista, yhdysvaltalaisista ja brittiläisistä verkkokaupoista on viime vuonna vähentynyt, tilaaminen Saksasta ja muista EU-maista on lisääntynyt.
Kun 2019 vain 30 % kertoi tehneen viimeisimmän verkko-ostoksensa toisesta EU-maasta, vuonna 2021 heidän osuus oli 42 %. Vastaavasti Kiina ja Hong Kong ovat menettäneet suosiotaan 43 prosentista 36 prosenttiin.
Saksalaisten nettikauppojen suosio ei ole yllätys, sillä esimerkiksi vaatekaupat Zalando Lounge, About You ja Bonprix tulevat Saksasta ja ilmeisesti myös toimittavat tilaukset siellä olevista varastoistaan.
Hieman yllättäen Tanska, Alankomaat ja Ranska ovat kasvattaneet suosiotaan suomalaisten keskuudessa.
Montako alankomaalaista tai tanskalaista verkkokauppaa osaisit suoralta kädeltä nimetä?
Okei, Bol.com-verkkokauppa-alusta taitaa olla alankomaalainen ja iso osa Gigantin omistaman Elkjøp/Elgigantenin verkkoliiketoiminnasta taitaa tapahtua juutinmaan perukoilla.
Suurempi yllätys on, ettei Ruotsi ole kasvattanut suosiotaan edellisvuoteen verrattuna, vaikka varsin moni tunnettu online-kauppa tulee rakkaasta länsinaapuristamme. Ruotsalaisista kaupoista mainittakoon monen tuntemat H&M, Adlibris ja Zooplus.

Kuva: Posti
Verkkokauppa-alustojen suosio
Toinen erittäin mielenkiintoinen kohta IPC:n tutkimuksessa on verkkokauppa-alustojen suosio, sekä erityisesti suosioissa tapahtuneet muutokset.
Wishin suosion laskeminen parissa-kolmessa vuodessa 20 prosentista 13 prosenttiin ei ole yllättävää, mutta mielestäni eBayn suosion lasku (17 > 10 %) on. Toki täytyy huomioida, että moni on varmaankin tehnyt aiemmin ostoksia brittiläisen ebay.co.uk-sivuston kautta.
Amazonin, Zalandon ja CDON:in suosion kasvu ei ole yllättävää.
Amazonin liiketoimintamalli on nerokas ja onnistunut. Se tarjoaa valtavan valikoiman tuotteita mahdollisimman edullisesti sekä lyömättömän asiakaspalvelun. Se on onnistunut luomaan täysin itsenäisesti toimivat verkkosivustot kaikille tärkeimmille markkina-alueille (Euroopassa esim. amazon.de). Amazonin Suomi-kauppa avattaneen lähivuosina.
Zalando on Euroopan suurin muodin verkkoalusta ja sen brändättyjä laatikoita kanniskelevat ympäriinsä niin nuoret kuin vanhatkin shoppailijat. Zappos-klooniksi haukuttu kauppa yksinkertaisti muodin online-myynnin yksinkertaisella kikalla: tarjoamalla ilmaisen toimituksen ja ilmaisen palautuksen. Se tarjoaa jokaiselle jotakin ja sieltä ostaminen on helppoa.
Muistatko ajat, kun CDON.comista tilattiin lähinnä CD-levyjä ja DVD-elokuvia? Suoratoistopalveluiden yleistymisen myötä niitä ei osta juuri kukaan. Niinpä CDON perusti Marketplace-alustan, jota käyttää yli 1 500 ulkopuolista kauppiasta myydäkseen muotia, kodintuotteita, leluja, urheilutuotteita jne.
Ketkä tilaavat Suomesta?
Ketkä sitten tilaavat tuotteita suomalaisista verkkokaupoista?
IPC:n tutkimuksen mukaan naapurimme Ruotsista ja Virosta (14 %).
Perässä tulevat Tanska (11 %), Kiina (7 %) ja Sveitsi (6 %).
Viiden prosentin osuudella seuraavat Saksa, Intia, Alankomaat, Ranska ja Norja.
Olisi kiinnostavaa tietää, mitä tuotteita Suomesta myydään näihin maihin. Sitä tämä tutkimus ei kerro.
Yhteenveto
Ulkomailta ostaessa suomalaiset shoppailijat tilaavat eniten Kiinasta, Saksasta, Ruotsista ja Isosta-Britanniasta.
Heinäkuun 2021 voimaan astunut tullaus- ja arvonlisäveron maksamisen velvoite EU:n ulkopuolelta tilatessa on vähentänyt Kiinasta, Iso-Britanniasta ja Yhdysvalloista tilaamista.
Niiden sijaan, kasvaneita markkinoita vuonna 2021 ovat olleet Saksa, Tanska, Alankomaat ja muut EU-maat.
Verkkokauppa-alustoissa kasvua ovat saavuttaneet Amazon, Zalando ja CDON, samalla kun eBayn ja kiinalaisen Wishin tilausmäärät ovat laskeneet.
Lataa IPC:n kansainvälinen verkkokauppatutkimus 2022 tästä (posti.fi)