Verkkoliiketoiminta

0 kommenttia

Mikä verkkokauppa-alusta soveltuu parhaiten mihinkin käyttöön verkkoliiketoiminnassa? Verkkokauppojen maksutapoja tarjoava Paytrail on julkaissut pienen tauon jälkeen uuden raportin suomalaisten verkkokauppiaiden tunnelmia ja kokemuksia, joka tarjoaa apua verkkokauppiaiden liiketoimintaa palvelevan alustan valintaan.

  • Kysely toteutettiin 15.2.–16.3.2023 välisenä aikana
  • Siihen osallistui 676  verkkokauppiasta
  • Verkkokauppa-alustat raporttia on julkaistu vuodesta 2017 lähtien
  • Kyseessä on Paytrailin 6:s verkkokaupparaportti

Tässä blogijutussa julkaisemme muutamia mielenkiintoisia huomioita Paytrailin verkkokauppa-alustat raportista. Jutun lopusta löydät linkin Paytrailin raporttiin.

80 % vastaajista on tyytyväisiä verkkokauppa-alustaansa

Raportissa 545 eli 80 % vastaajista ilmoitti olevansa tyytyväisiä käyttämäänsä verkkokauppa-alustaan.

60 % vastaajista ilmoitti myyvänsä vain yrityksille, ja 16 % myy tuotteita tai palveluita vain yrityksille.

80 % vastaajista myy fyysisiä tuotteita ja 12 % digitaalisia tuotteita.

13 % vastaajista on harkinnut verkkokauppa-alustan vaihtamista. Liki puolella (47 %) vaihtamista harkitsevista yrityksistä liikevaihto on alle 100 000 euroa.

Vasta verkkokauppa-alustaa valitsemassa olevista kuitenkin 30,2 % aikoo myydä digitaalisia tuotteita ja 44,2 % palveluita.

Vastaajissa painottuvat pienet yritykset

Verkkokauppiaiden liikevaihto, verkkokaupan osuus liikevaihdosta sekä kokemus verkkoliiketoiminnasta.

Suurin osa Paytrailin kyselyyn vastanneista verkkokauppiaista on pieniä tai keskisuuria yrityksiä, jotka ovat tehneet verkkoliiketoimintaa 0-5 vuotta, mutta mukana on myös yli viidennes (22 %) isoja, yli miljoonan liikevaihtoa tekeviä yrityksiä.

Verkkokaupan osuus liikevaihdosta jakautuu muuten tasaisesti, mutta ryhmä ”alle 10 % liikevaihdosta” on vastaajien joukossa suurin (23,2 %) ja vastaavasti ”100 % liikevaihdosta” toiseksi suurin (15,6 %).

Suurin osa verkkokauppiaista myy fyysisiä tuotteita Suomeen

Kyselyyn vastanneista verkkokauppiasta 95,7 %:lla on suomalaisia asiakkaita, mutta yli viidennes (22,3 %) myy tuotteitaan tai palvelujaan myös kansainvälisesti.

Samoin suurin osa (95,7 %) verkkokauppiaista tekee kuluttajakauppaa, mutta lähes kuusi kymmenestä (59,9 %) myy myös yrityksille. B2B-kauppaa tekevien yrityksien osuus on noussut jopa 15 % edelliseen kyselyyn verrattuna. Suurimmalle osalle (68,1 %) yritykset eivät kuulu verkkoliiketoiminnan kohderyhmään.

Maailman digitalisoitumisesta huolimatta kahdeksan kymmenestä myynnistä on fyysisiä tuotteita (vs. 12,5 % digitaalisia tuotteita).

Verkkokauppojen valikoiman laajuus vaihtelee seuraavasti:

  • 0-50 tuotetta: 36,8 %
  • 51-100 tuotetta: 13,4 %
  • 101-500 tuotetta: 21,6 %
  • 501-1000 tuotetta: 9,0 %
  • yli 1000 tuotetta: 19,2 %

Tyytyväiset verkkokauppiaat, vaihtajat ja aloittajat

Tyytyväisten, vaihtajien ja aloittavien verkkokauppojen väliset erot kyselytutkimuksessa.

Tyytyväisten, vaihtajien ja aloittavien verkkokauppojen väliset erot kyselytutkimuksessa.

Paytrailin verkkokauppa-alustat raportissa verkkokauppiaat on tällä kertaa kolmeen ryhmään:

  1. verkkokauppa-alustaansa tyytyväiset toimijat
  2. verkkokauppa-alustan vaihtoa harkitsevat toimijat sekä
  3. verkkokauppa-alustan valintaa vielä pohtivia

Suuren suuria eroja ryhmien välisissä vastauksissa ei ollut, mutta tässä joitakin yksittäisiä huomioita:

  • Tyytyväisistä verkkokauppiaista hieman suurempi osa (60,7 %) tekee myös B2B-kauppaa verrattuna vaihtajiin (54,9 %) ja aloittaviin (53,5 %).
  • Aloittavat verkkokaupat myyvät selvästi enemmän digitaalisia tuotteita (30,2 % vs. 12,0 % ja 15,4 %).
  • Aloittavat verkkokaupat myyvät selvästi vähemmän fyysisiä tuotteita (53,5 % vs. 80,3 % ja 82,4 %).
  • Aloittavat verkkokaupat myyvät selvästi useammin myös palveluita (44,2 % vs. 23,6 % ja 18,7 %).
  • Aloittavien verkkokauppojen liikevaihto on luonnollisesti useammin alle 100 000 euroa (62,8 %), kuin pidempään verkkoliiketoimintaa tehneillä (35,9 % ja 47,3 %).
  • Aloittavilla verkkokaupoilla myytävien tuotteiden määrä on selvästi useammin alle 50.

Tyytyväiset verkkokauppiaat myyvät entistä enemmän yrityksille

Verkkokauppa-alustaan tyytyväisistä verkkokauppiaista 80 % myy fyysisiä tuotteita, 12 % digitaalisia tuotteita ja 23,6 % palveluita. Matkailutuotteita myy vain 4,2 %.

Tyytyväisistä 35,9 prosentilla on alle 100 000 euron liikevaihto ja yli 500 000 euron liikevaihtoon yltää 37,4 % verkkokauppiaista.

Alustaansa tyytyväisistä verkkokauppiaista 95,6 & myy Suomessa ja 21,2 % kansainvälisesti. 96,1 % myy tuotteita ja palveluja kuluttajille ja aiempaa vuosia useampi (60,7 %) myös yrityksille.

Kyselyyn osallistuneet verkkokauppiaat myivät monenlaisia tuotteita kirjoista fanituotteisiin, huonekaluista autonrenkaisiin ja urheilutuotteista valokuvatuotteisiin.

Verkkokaupan kehitys haastaa alustat

Verkkokauppa on ottanut viime vuosina isoja harppauksia perinteisestä tuotekaupasta kohti digitaalista maailmaa, jossa melkein mitä tahansa voi ostaa ja myydä verkossa. Verkkokaupan arkipäiväistymisen myötä yhä useampi haluaa tilata myös yrityksen tarvitsemia tuotteita ja palveluita verkosta. Vuonna 2022 B2b-verkkokaupan arvo oli 23 miljardia euroa.

Verkkokauppa-alustaa valittaessa kannattaa ajattella myös tulevaa ja varmistaa, ettei tekniikka rajoita kasvua.

Verkkokauppiaat odottavat verkkokauppa-alustalta seuraavia asioita:

  1. Monipuoliset toiminnallisuudet
  2. Ylläpidon selkeys
  3. Markkinoinnin ja myynnin työkalut
  4. Integraatiot
  5. Käytettävyys asiakkaalle
Verkkokauppiaille tärkeimpiä ominaisuuksia ovat verkkokauppa-alustan helppokäyttöisyys, hinta-laatusuhde ja muokattavuus.

Verkkokauppiaille tärkeimpiä ominaisuuksia ovat verkkokauppa-alustan helppokäyttöisyys, hinta-laatusuhde ja muokattavuus.

Verkkokauppiaat haluavat alustan sisältävän laajasti toiminnallisuuksia, jotka ovat muokattavissa omiin tarpeisiin sopiviksi, halutut maksutavat, kieliversiot ja mahdollisuuden tehdä myös yrityskauppaa.

Verkkokauppa-alustan tulee olla helppo ja nopea käyttää sekä ylläpitää, ja kauppaa tulee voida muokata myös ilman koodaustaitoja. Tuotteiden muokkaamisen tulee niin ikään olla helppoa ja varastohallinta selkeä.

Verkkokauppa tulee voida olla integroitavissa ERP-toiminnanohjausjärjestelmiin, myymälän kassajärjestelmiin ja varastonhallintaan sekä CRM-järjestelmiin.

Verkkokauppa-alustassa tulee olla mahdollisuus tehdä sähköpostimarkkinointia ja integroida ohjelmisto sähköpostiin. Verkkokauppiaat haluavat alustan mahdollistavan myös myyntiraportit sekä sisältävän hakukoneoptimoinnin kannalta keskeiset toiminnot.

Liitännät Googlen mainostyökaluihin ja sosiaalisen median alustoille nähdään plussina, samoin kuin mahdollisuus automatisoida markkinointi, analytiikka ja tekoäly.

Verkkokauppiaat odottavat, että verkkokauppa on asiakkaalle selkeä ja käyttäjäystävällinen, joka toimii hyvin myös mobiililaitteilla. Kaupan visuaalisen ilmeen tulee olla houkutteleva ja tyylikäs, ja sivujen tulee latautua nopeasti.

Suosituimmat verkkokauppa-alustat Suomessa 2023

Paytrailin verkkokauppa-alustat raportin kyselyyn vastanneiden 676 verkkokauppiaiden käyttämät verkkokauppa-alustat Suomessa ovat:

  1. WooCommerce ~27 %
  2. Shopify ~14 %
  3. MyCashFlow ~9 %
  4. Oma alusta ~9 %
  5. ePages/Vilkas ~6 %
  6. Finqu ~3 %
  7. Magento/Adobe Commerce ~3 %
  8. Webnode ~3 %
  9. Prestashop ~2 %
  10. Fonecta Kotisivukone ~1 %
  11. Flowwy ~1 %
  12. Ecwid ~1 %
  13. Oscar eCommerce ~1 %
  14. Shuriken ~1 %
  15. Hellewi ~1 %
  16. Bokun ~1 %
  17. Refox ~1 %
  18. Opencart ~1 %
  19. Muu ~16 %

Kyselytuloksia arvioitaessa on syytä huomata, että osa alustatoimittajista on jakanut kyselyä asiakkailleen toisia aktiivisemmin, mikä saattaa näkyä tuloksissa.

Tyytyväisten verkkokauppiaiden käyttämät alustat ovat WooCommerce (29,7 %), Shopify (15,3 %), MyCashFlow (8,5 %), oma alusta (9 %) sekä ePages/vilkas (5,2 %).

Ne ovat saaneet parhaat arvosanat verkkokauppiailta helppokäyttöisyydessä, muokattavuudessa, hinnoittelussa, suosituksissa sekä yhteensopivuudessa yrityksen omiin järjestelmiin.

WooCommerce on suosituin

Mikä sai verkkokauppiaat valitsemaan alustaksi WooCommercen.

Mikä sai verkkokauppiaat valitsemaan alustaksi WooCommercen.

WooCommerce on yksi suosituimmista ja laajimmin käytetyistä verkkokauppa-alustoista myös maailmanlaajuisesti. Se on WordPressin avoimen lähdekoodin laajennus, joka tarjoaa kattavan ja monipuolisen ratkaisun verkkokaupan perustamiseen ja hallintaan.

WooCommerce on helppokäyttöinen ja joustava ympäristö, joka mahdollistaa fyysisten tuotteiden, digitaalisten tuotteiden, ladattavien tuotteiden kuin palveluidenkin myymisen verkossa. Lisäksi sille on tarjolla laaja valikoima lisäosia ja teemoja, joiden avulla verkkokauppaa voi muokata oman brändin näköiseksi ja tarjota parhaan mahdollisen ostokokemuksen.

WooCommercen avulla voit hallita tuotteiden inventaariota, hinnoittelua, toimitustapoja, maksutapoja ja alennuksia. Voit myös seurata tilauksia, lähettää sähköposti-ilmoituksia asiakkaille sekä analysoida myyntidataa.

Se sopii erinomaisesti pienille, vasta aloittaville verkkokauppiaille, mutta skaalautuu helposti vastaamaan isompien yrityksien tarpeisiinkin. Lisäksi WooCommerce on suosittu alusta kehittäjien keskuudessa, mikä tarkoittaa, että saatavilla on runsaasti tukea, laajennuksia ja resursseja verkkokaupan kehittämiseen ja laajentamiseen.

Alustan vaihto houkuttelee vain pientä osaa

Kyselyyn vastanneista vain 13 % on harkinnut verkkokauppa-alustan vaihtamista. Suurin osa (40 %) niistä on pienimpiä yrityksiä, mutta vaihtoa harkitsee myös moni yli 500 000 euron liikevaihtoa tekevä yritykset.

Vaihtoa suunnittelevista yrityksistä on tällä hetkellä käytössään:

  1. ePages/Vilkas ~18,7 %
  2. WooCommerce ~13,2 %
  3. MyCashFlow ~9,9 %
  4. Oma alusta ~7,7 %
  5. Oscar eCommerce/Shopify/Webnode ~5,5 %

Vaihtamishalut liittyvät usein verkkokauppa-alustan toiminnallisuuksiin ja soveltuvuuteen omiin käyttötarpeisiin. Myös hinnoittelu ja koettu kalleus koettiin usein syyksi harkita alustan vaihtoa.

Vaihtoa suunnittelevista toivoo alustan jatkuvaa kehittämistä ja kehityksessä mukana pysymistä. Osalle ulkoasun tai kaupan muokkaaminen on rajoittunutta tai vaikeaa, tai alustasta puuttuu ominaisuuksia.

Vaihtoa harkitsevat ja aloittavat verkkokauppiaat ovat suunnitelleet siirtymistä seuraaville alustoille:

  1. Shopify ~40
  2. WooCommerce ~29
  3. Oma alusta ~16
  4. ePages/Vilkas ~14
  5. MyCashFlow ~14

Huom. Luvut ei prosentteja vastaajista, vaan mainintoja.

Huomioi nämä seikat verkkokauppa-alustan valinnassa

Verkkokauppa-alustojen ominaisuuksien vertailu voi tuntua työläältä varsinkin, jos ne eivät ole sinulle ennalta tuttuja.

Huomioi ainakin nämä asiat verkkokauppa-alustaa valitessasi:

  1. Toiminnallisuudet: tuotetyypit, tuote- ja varastohallinta, alennuskoodit, integraatiot muihin järjestelmiin
  2. Asiakaskunta: kuluttajat, yritykset vai molemmat? Vain Suomessa vai myös kansainvälisesti?
  3. Hinta: alustan hinta, verkkokaupan rakentaminen, ylläpito sekä juoksevat kustannukset
  4. Helppokäyttöisyys: käytettävyys, helppo ylläpito, tuen saatavuus
  5. Raportit: kaupan kehittämisen sekä myynnin ja markkinoinnin kannalta olennaisten raporttien saatavuus
  6. Käyttäjäystävällisyys: helppo ja selkeä navigointi ja ostopolku sekä tietokoneella että mobiililaitteilla
  7. Visuaalinen ilme: ulkoasu on viesti, joka houkuttelee ostamaan

Lataa raportti itsellesi

Oletko kiinnostunut suomalaisten verkkokauppiaiden käyttämistä verkkokauppa-alustoista? Haluaisitko tutustua tässä blogijutussa lähteenä käytettyyn raporttiin tarkemmin?

Voit ladata raportin (pdf) itsellesi Paytrailin verkkosivuilta osoitteesta: https://www.paytrail.com/raportti/verkkokauppa-alustat-suomessa.

Raportin lataaminen edellyttää sähköpostiosoitteen antamista.

Tässä jutussa käytetyt kuvat ja graafit: Paytrail

0 kommenttia

Kansainvälinen postialan järjestö IPC julkaisi tammikuussa 2022 vuosittaisen verkkokauppatutkimuksen tulokset. Tutkimukseen osallistui yli 33 000 verkko-ostajaa 40 eri maasta. Suomesta vastaajia oli 1 030.

Tutkimus vastaa moneen mielenkiintoiseen kysymykseen: Mistä maista suomalaiset ostavat juuri nyt? Miten brexit ja EU:n ulkopuolelta tulevien tavaroiden arvonlisäverovelvoite vaikuttivat verkko-ostamiseen? Ketkä tilaavat tavaraa suomalaisista verkkokaupoista?

Linkki Postin verkkosivuilla julkaistuun tutkimukseen jutun lopussa (vaatii sähköpostiosoitteen antamisen).

Mistä maista suomalaiset tilaavat

Kuva: Posti

Minkämaalaisista verkkokaupoista suomalaiset tilaavat

IPC-tutkimuksen mukaan suomalaiset tilaavat eniten Kiinasta, Saksasta, Ruotsista ja Isosta-Britanniasta.

10 suosituinta maata, joista suomalaiset tilasivat vuonna 2021 olivat (suluissa muutos edelliseen tutkimukseen):

  1. Kiina 40 % (-9 %)
  2. Saksa 42 % (+5 %)
  3. Ruotsi 24 % (+- 0 %)
  4. Iso-Britannia 19 % (- 5 %)
  5. Yhdysvallat 18 % (- 3 %)
  6. Viro 7 % (-1 %)
  7. Tanska 5 % (+2 %)
  8. Alankomaat 5 % (+3 %)
  9. Ranska 4 % (+1 %)
  10. Latvia 3 (+1 %)

Heinäkuun 2021 alussa Suomessa astui voimaan EU:n arvonlisäverodirektiivin muutos, josta lähtien kaikki Euroopan unionin ulkopuolelta tilatut tavarat on täytynyt tullata ja niistä on pitänyt maksaa arvonlisävero. Useimilla tuotteilla arvonlisäveron suuruus on 24 prosenttia paketin arvosta ja kuljetuskustannuksista.

Tutkimuksen tuloksista voidaan havaita, että tullaus- ja alv-velvollisuus on varmasti ainakin osittain vaikuttanut Kiinasta (-9 %), mutta varmasti myös Yhdysvalloista (-3 %) tilaamiseen.

Suosittuja kiinalaisia verkkokauppoja ovat muun muassa AliExpress, Wish ja SHEIN.

Entä sitten brexit?

Vuonna 2016 britit pitivät neuvoa-antavan EU-kansanäänestyksen, jota seuranneen prosessin jälkeen Britannia erosi Euroopan Unionista 31.1.2020.

EU-eron seurauksena Isosta-Britanniasta toimitettavat lähetykset on tullattava ja niistä on maksettava arvonlisävero 1.1.2021 alkaen.

Ainakin osittain brexitin seurauksena suomalaisten tilaaminen brittiläisistä verkkokaupoista on laskenut 5 prosenttiyksikköä.

Tunnettuja brittiverkkokauppoja edustavat esimerkiksi Amazon UK, Tesco ja Argos.

Brexitin myötä Britanniasta ostamisen hankaluuksiksi suomalaiset nimeävät ylimääräiset tullimaksut, hintojen nousun, hitaammat toimitukset ja ylimääräiset hallinnolliset ongelmat.

Nousussa Saksa ja muut EU-maat

Siinä missä suomalaisten tilaaminen kiinalaisista, yhdysvaltalaisista ja brittiläisistä verkkokaupoista on viime vuonna vähentynyt, tilaaminen Saksasta ja muista EU-maista on lisääntynyt.

Kun 2019 vain 30 % kertoi tehneen viimeisimmän verkko-ostoksensa toisesta EU-maasta, vuonna 2021 heidän osuus oli 42 %. Vastaavasti Kiina ja Hong Kong ovat menettäneet suosiotaan 43 prosentista 36 prosenttiin.

Saksalaisten nettikauppojen suosio ei ole yllätys, sillä esimerkiksi vaatekaupat Zalando Lounge, About You ja Bonprix tulevat Saksasta ja ilmeisesti myös toimittavat tilaukset siellä olevista varastoistaan.

Hieman yllättäen Tanska, Alankomaat ja Ranska ovat kasvattaneet suosiotaan suomalaisten keskuudessa.

Montako alankomaalaista tai tanskalaista verkkokauppaa osaisit suoralta kädeltä nimetä?

Okei, Bol.com-verkkokauppa-alusta taitaa olla alankomaalainen ja iso osa Gigantin omistaman Elkjøp/Elgigantenin verkkoliiketoiminnasta taitaa tapahtua juutinmaan perukoilla.

Suurempi yllätys on, ettei Ruotsi ole kasvattanut suosiotaan edellisvuoteen verrattuna, vaikka varsin moni tunnettu online-kauppa tulee rakkaasta länsinaapuristamme. Ruotsalaisista kaupoista mainittakoon monen tuntemat H&M, Adlibris ja Zooplus.

Verkkokauppa-alustojen suosio 2022

Kuva: Posti

Verkkokauppa-alustojen suosio

Toinen erittäin mielenkiintoinen kohta IPC:n tutkimuksessa on verkkokauppa-alustojen suosio, sekä erityisesti suosioissa tapahtuneet muutokset.

Wishin suosion laskeminen parissa-kolmessa vuodessa 20 prosentista 13 prosenttiin ei ole yllättävää, mutta mielestäni eBayn suosion lasku (17 > 10 %) on. Toki täytyy huomioida, että moni on varmaankin tehnyt aiemmin ostoksia brittiläisen ebay.co.uk-sivuston kautta.

Amazonin, Zalandon ja CDON:in suosion kasvu ei ole yllättävää.

Amazonin liiketoimintamalli on nerokas ja onnistunut. Se tarjoaa valtavan valikoiman tuotteita mahdollisimman edullisesti sekä lyömättömän asiakaspalvelun. Se on onnistunut luomaan täysin itsenäisesti toimivat verkkosivustot kaikille tärkeimmille markkina-alueille (Euroopassa esim. amazon.de). Amazonin Suomi-kauppa avattaneen lähivuosina.

Zalando on Euroopan suurin muodin verkkoalusta ja sen brändättyjä laatikoita kanniskelevat ympäriinsä niin nuoret kuin vanhatkin shoppailijat. Zappos-klooniksi haukuttu kauppa yksinkertaisti muodin online-myynnin yksinkertaisella kikalla: tarjoamalla ilmaisen toimituksen ja ilmaisen palautuksen. Se tarjoaa jokaiselle jotakin ja sieltä ostaminen on helppoa.

Muistatko ajat, kun CDON.comista tilattiin lähinnä CD-levyjä ja DVD-elokuvia? Suoratoistopalveluiden yleistymisen myötä niitä ei osta juuri kukaan. Niinpä CDON perusti Marketplace-alustan, jota käyttää yli 1 500 ulkopuolista kauppiasta myydäkseen muotia, kodintuotteita, leluja, urheilutuotteita jne.

Ketkä tilaavat Suomesta?

Ketkä sitten tilaavat tuotteita suomalaisista verkkokaupoista?

IPC:n tutkimuksen mukaan naapurimme Ruotsista ja Virosta (14 %).

Perässä tulevat Tanska (11 %), Kiina (7 %) ja Sveitsi (6 %).

Viiden prosentin osuudella seuraavat Saksa, Intia, Alankomaat, Ranska ja Norja.

Olisi kiinnostavaa tietää, mitä tuotteita Suomesta myydään näihin maihin. Sitä tämä tutkimus ei kerro.

Yhteenveto

Ulkomailta ostaessa suomalaiset shoppailijat tilaavat eniten Kiinasta, Saksasta, Ruotsista ja Isosta-Britanniasta.

Heinäkuun 2021 voimaan astunut tullaus- ja arvonlisäveron maksamisen velvoite EU:n ulkopuolelta tilatessa on vähentänyt Kiinasta, Iso-Britanniasta ja Yhdysvalloista tilaamista.

Niiden sijaan, kasvaneita markkinoita vuonna 2021 ovat olleet Saksa, Tanska, Alankomaat ja muut EU-maat.

Verkkokauppa-alustoissa kasvua ovat saavuttaneet Amazon, Zalando ja CDON, samalla kun eBayn ja kiinalaisen Wishin tilausmäärät ovat laskeneet.

Lataa IPC:n kansainvälinen verkkokauppatutkimus 2022 tästä (posti.fi)