Suosituimmat verkkokauppa-alustat Suomessa
Mikä verkkokauppa-alusta soveltuu parhaiten mihinkin käyttöön verkkoliiketoiminnassa? Verkkokauppojen maksutapoja tarjoava Paytrail on julkaissut pienen tauon jälkeen uuden raportin suomalaisten verkkokauppiaiden tunnelmia ja kokemuksia, joka tarjoaa apua verkkokauppiaiden liiketoimintaa palvelevan alustan valintaan.
- Kysely toteutettiin 15.2.–16.3.2023 välisenä aikana
- Siihen osallistui 676 verkkokauppiasta
- Verkkokauppa-alustat raporttia on julkaistu vuodesta 2017 lähtien
- Kyseessä on Paytrailin 6:s verkkokaupparaportti
Tässä blogijutussa julkaisemme muutamia mielenkiintoisia huomioita Paytrailin verkkokauppa-alustat raportista. Jutun lopusta löydät linkin Paytrailin raporttiin.
80 % vastaajista on tyytyväisiä verkkokauppa-alustaansa
Raportissa 545 eli 80 % vastaajista ilmoitti olevansa tyytyväisiä käyttämäänsä verkkokauppa-alustaan.
60 % vastaajista ilmoitti myyvänsä vain yrityksille, ja 16 % myy tuotteita tai palveluita vain yrityksille.
80 % vastaajista myy fyysisiä tuotteita ja 12 % digitaalisia tuotteita.
13 % vastaajista on harkinnut verkkokauppa-alustan vaihtamista. Liki puolella (47 %) vaihtamista harkitsevista yrityksistä liikevaihto on alle 100 000 euroa.
Vasta verkkokauppa-alustaa valitsemassa olevista kuitenkin 30,2 % aikoo myydä digitaalisia tuotteita ja 44,2 % palveluita.
Vastaajissa painottuvat pienet yritykset
Suurin osa Paytrailin kyselyyn vastanneista verkkokauppiaista on pieniä tai keskisuuria yrityksiä, jotka ovat tehneet verkkoliiketoimintaa 0-5 vuotta, mutta mukana on myös yli viidennes (22 %) isoja, yli miljoonan liikevaihtoa tekeviä yrityksiä.
Verkkokaupan osuus liikevaihdosta jakautuu muuten tasaisesti, mutta ryhmä ”alle 10 % liikevaihdosta” on vastaajien joukossa suurin (23,2 %) ja vastaavasti ”100 % liikevaihdosta” toiseksi suurin (15,6 %).
Suurin osa verkkokauppiaista myy fyysisiä tuotteita Suomeen
Kyselyyn vastanneista verkkokauppiasta 95,7 %:lla on suomalaisia asiakkaita, mutta yli viidennes (22,3 %) myy tuotteitaan tai palvelujaan myös kansainvälisesti.
Samoin suurin osa (95,7 %) verkkokauppiaista tekee kuluttajakauppaa, mutta lähes kuusi kymmenestä (59,9 %) myy myös yrityksille. B2B-kauppaa tekevien yrityksien osuus on noussut jopa 15 % edelliseen kyselyyn verrattuna. Suurimmalle osalle (68,1 %) yritykset eivät kuulu verkkoliiketoiminnan kohderyhmään.
Maailman digitalisoitumisesta huolimatta kahdeksan kymmenestä myynnistä on fyysisiä tuotteita (vs. 12,5 % digitaalisia tuotteita).
Verkkokauppojen valikoiman laajuus vaihtelee seuraavasti:
- 0-50 tuotetta: 36,8 %
- 51-100 tuotetta: 13,4 %
- 101-500 tuotetta: 21,6 %
- 501-1000 tuotetta: 9,0 %
- yli 1000 tuotetta: 19,2 %
Tyytyväiset verkkokauppiaat, vaihtajat ja aloittajat
Paytrailin verkkokauppa-alustat raportissa verkkokauppiaat on tällä kertaa kolmeen ryhmään:
- verkkokauppa-alustaansa tyytyväiset toimijat
- verkkokauppa-alustan vaihtoa harkitsevat toimijat sekä
- verkkokauppa-alustan valintaa vielä pohtivia
Suuren suuria eroja ryhmien välisissä vastauksissa ei ollut, mutta tässä joitakin yksittäisiä huomioita:
- Tyytyväisistä verkkokauppiaista hieman suurempi osa (60,7 %) tekee myös B2B-kauppaa verrattuna vaihtajiin (54,9 %) ja aloittaviin (53,5 %).
- Aloittavat verkkokaupat myyvät selvästi enemmän digitaalisia tuotteita (30,2 % vs. 12,0 % ja 15,4 %).
- Aloittavat verkkokaupat myyvät selvästi vähemmän fyysisiä tuotteita (53,5 % vs. 80,3 % ja 82,4 %).
- Aloittavat verkkokaupat myyvät selvästi useammin myös palveluita (44,2 % vs. 23,6 % ja 18,7 %).
- Aloittavien verkkokauppojen liikevaihto on luonnollisesti useammin alle 100 000 euroa (62,8 %), kuin pidempään verkkoliiketoimintaa tehneillä (35,9 % ja 47,3 %).
- Aloittavilla verkkokaupoilla myytävien tuotteiden määrä on selvästi useammin alle 50.
Tyytyväiset verkkokauppiaat myyvät entistä enemmän yrityksille
Verkkokauppa-alustaan tyytyväisistä verkkokauppiaista 80 % myy fyysisiä tuotteita, 12 % digitaalisia tuotteita ja 23,6 % palveluita. Matkailutuotteita myy vain 4,2 %.
Tyytyväisistä 35,9 prosentilla on alle 100 000 euron liikevaihto ja yli 500 000 euron liikevaihtoon yltää 37,4 % verkkokauppiaista.
Alustaansa tyytyväisistä verkkokauppiaista 95,6 & myy Suomessa ja 21,2 % kansainvälisesti. 96,1 % myy tuotteita ja palveluja kuluttajille ja aiempaa vuosia useampi (60,7 %) myös yrityksille.
Kyselyyn osallistuneet verkkokauppiaat myivät monenlaisia tuotteita kirjoista fanituotteisiin, huonekaluista autonrenkaisiin ja urheilutuotteista valokuvatuotteisiin.
Verkkokaupan kehitys haastaa alustat
Verkkokauppa on ottanut viime vuosina isoja harppauksia perinteisestä tuotekaupasta kohti digitaalista maailmaa, jossa melkein mitä tahansa voi ostaa ja myydä verkossa. Verkkokaupan arkipäiväistymisen myötä yhä useampi haluaa tilata myös yrityksen tarvitsemia tuotteita ja palveluita verkosta. Vuonna 2022 B2b-verkkokaupan arvo oli 23 miljardia euroa.
Verkkokauppa-alustaa valittaessa kannattaa ajattella myös tulevaa ja varmistaa, ettei tekniikka rajoita kasvua.
Verkkokauppiaat odottavat verkkokauppa-alustalta seuraavia asioita:
- Monipuoliset toiminnallisuudet
- Ylläpidon selkeys
- Markkinoinnin ja myynnin työkalut
- Integraatiot
- Käytettävyys asiakkaalle
Verkkokauppiaat haluavat alustan sisältävän laajasti toiminnallisuuksia, jotka ovat muokattavissa omiin tarpeisiin sopiviksi, halutut maksutavat, kieliversiot ja mahdollisuuden tehdä myös yrityskauppaa.
Verkkokauppa-alustan tulee olla helppo ja nopea käyttää sekä ylläpitää, ja kauppaa tulee voida muokata myös ilman koodaustaitoja. Tuotteiden muokkaamisen tulee niin ikään olla helppoa ja varastohallinta selkeä.
Verkkokauppa tulee voida olla integroitavissa ERP-toiminnanohjausjärjestelmiin, myymälän kassajärjestelmiin ja varastonhallintaan sekä CRM-järjestelmiin.
Verkkokauppa-alustassa tulee olla mahdollisuus tehdä sähköpostimarkkinointia ja integroida ohjelmisto sähköpostiin. Verkkokauppiaat haluavat alustan mahdollistavan myös myyntiraportit sekä sisältävän hakukoneoptimoinnin kannalta keskeiset toiminnot.
Liitännät Googlen mainostyökaluihin ja sosiaalisen median alustoille nähdään plussina, samoin kuin mahdollisuus automatisoida markkinointi, analytiikka ja tekoäly.
Verkkokauppiaat odottavat, että verkkokauppa on asiakkaalle selkeä ja käyttäjäystävällinen, joka toimii hyvin myös mobiililaitteilla. Kaupan visuaalisen ilmeen tulee olla houkutteleva ja tyylikäs, ja sivujen tulee latautua nopeasti.
Suosituimmat verkkokauppa-alustat Suomessa 2023
Paytrailin verkkokauppa-alustat raportin kyselyyn vastanneiden 676 verkkokauppiaiden käyttämät verkkokauppa-alustat Suomessa ovat:
- WooCommerce ~27 %
- Shopify ~14 %
- MyCashFlow ~9 %
- Oma alusta ~9 %
- ePages/Vilkas ~6 %
- Finqu ~3 %
- Magento/Adobe Commerce ~3 %
- Webnode ~3 %
- Prestashop ~2 %
- Fonecta Kotisivukone ~1 %
- Flowwy ~1 %
- Ecwid ~1 %
- Oscar eCommerce ~1 %
- Shuriken ~1 %
- Hellewi ~1 %
- Bokun ~1 %
- Refox ~1 %
- Opencart ~1 %
- Muu ~16 %
Kyselytuloksia arvioitaessa on syytä huomata, että osa alustatoimittajista on jakanut kyselyä asiakkailleen toisia aktiivisemmin, mikä saattaa näkyä tuloksissa.
Tyytyväisten verkkokauppiaiden käyttämät alustat ovat WooCommerce (29,7 %), Shopify (15,3 %), MyCashFlow (8,5 %), oma alusta (9 %) sekä ePages/vilkas (5,2 %).
Ne ovat saaneet parhaat arvosanat verkkokauppiailta helppokäyttöisyydessä, muokattavuudessa, hinnoittelussa, suosituksissa sekä yhteensopivuudessa yrityksen omiin järjestelmiin.
WooCommerce on suosituin
WooCommerce on yksi suosituimmista ja laajimmin käytetyistä verkkokauppa-alustoista myös maailmanlaajuisesti. Se on WordPressin avoimen lähdekoodin laajennus, joka tarjoaa kattavan ja monipuolisen ratkaisun verkkokaupan perustamiseen ja hallintaan.
WooCommerce on helppokäyttöinen ja joustava ympäristö, joka mahdollistaa fyysisten tuotteiden, digitaalisten tuotteiden, ladattavien tuotteiden kuin palveluidenkin myymisen verkossa. Lisäksi sille on tarjolla laaja valikoima lisäosia ja teemoja, joiden avulla verkkokauppaa voi muokata oman brändin näköiseksi ja tarjota parhaan mahdollisen ostokokemuksen.
WooCommercen avulla voit hallita tuotteiden inventaariota, hinnoittelua, toimitustapoja, maksutapoja ja alennuksia. Voit myös seurata tilauksia, lähettää sähköposti-ilmoituksia asiakkaille sekä analysoida myyntidataa.
Se sopii erinomaisesti pienille, vasta aloittaville verkkokauppiaille, mutta skaalautuu helposti vastaamaan isompien yrityksien tarpeisiinkin. Lisäksi WooCommerce on suosittu alusta kehittäjien keskuudessa, mikä tarkoittaa, että saatavilla on runsaasti tukea, laajennuksia ja resursseja verkkokaupan kehittämiseen ja laajentamiseen.
Alustan vaihto houkuttelee vain pientä osaa
Kyselyyn vastanneista vain 13 % on harkinnut verkkokauppa-alustan vaihtamista. Suurin osa (40 %) niistä on pienimpiä yrityksiä, mutta vaihtoa harkitsee myös moni yli 500 000 euron liikevaihtoa tekevä yritykset.
Vaihtoa suunnittelevista yrityksistä on tällä hetkellä käytössään:
- ePages/Vilkas ~18,7 %
- WooCommerce ~13,2 %
- MyCashFlow ~9,9 %
- Oma alusta ~7,7 %
- Oscar eCommerce/Shopify/Webnode ~5,5 %
Vaihtamishalut liittyvät usein verkkokauppa-alustan toiminnallisuuksiin ja soveltuvuuteen omiin käyttötarpeisiin. Myös hinnoittelu ja koettu kalleus koettiin usein syyksi harkita alustan vaihtoa.
Vaihtoa suunnittelevista toivoo alustan jatkuvaa kehittämistä ja kehityksessä mukana pysymistä. Osalle ulkoasun tai kaupan muokkaaminen on rajoittunutta tai vaikeaa, tai alustasta puuttuu ominaisuuksia.
Vaihtoa harkitsevat ja aloittavat verkkokauppiaat ovat suunnitelleet siirtymistä seuraaville alustoille:
- Shopify ~40
- WooCommerce ~29
- Oma alusta ~16
- ePages/Vilkas ~14
- MyCashFlow ~14
Huom. Luvut ei prosentteja vastaajista, vaan mainintoja.
Huomioi nämä seikat verkkokauppa-alustan valinnassa
Verkkokauppa-alustojen ominaisuuksien vertailu voi tuntua työläältä varsinkin, jos ne eivät ole sinulle ennalta tuttuja.
Huomioi ainakin nämä asiat verkkokauppa-alustaa valitessasi:
- Toiminnallisuudet: tuotetyypit, tuote- ja varastohallinta, alennuskoodit, integraatiot muihin järjestelmiin
- Asiakaskunta: kuluttajat, yritykset vai molemmat? Vain Suomessa vai myös kansainvälisesti?
- Hinta: alustan hinta, verkkokaupan rakentaminen, ylläpito sekä juoksevat kustannukset
- Helppokäyttöisyys: käytettävyys, helppo ylläpito, tuen saatavuus
- Raportit: kaupan kehittämisen sekä myynnin ja markkinoinnin kannalta olennaisten raporttien saatavuus
- Käyttäjäystävällisyys: helppo ja selkeä navigointi ja ostopolku sekä tietokoneella että mobiililaitteilla
- Visuaalinen ilme: ulkoasu on viesti, joka houkuttelee ostamaan
Lataa raportti itsellesi
Oletko kiinnostunut suomalaisten verkkokauppiaiden käyttämistä verkkokauppa-alustoista? Haluaisitko tutustua tässä blogijutussa lähteenä käytettyyn raporttiin tarkemmin?
Voit ladata raportin (pdf) itsellesi Paytrailin verkkosivuilta osoitteesta: https://www.paytrail.com/raportti/verkkokauppa-alustat-2023.
Raportin lataaminen edellyttää sähköpostiosoitteen antamista.
Tässä jutussa käytetyt kuvat ja graafit: Paytrail