Väärennettyjä koodeja tarjoavat alennuskoodisivustot

Kuvittele seuraava skenaario: Verkkokaupassasi oleva asiakas on lisännyt haluamansa tuotteet ostoskoriinsa ja on kassalla valmiina viimeistelemään tilauksen. Asiakas näkee kassalla kysymyksen ”onko sinulla alennuskoodia?” ja tekee Google-haun ”verkkokauppasi nimi alennuskoodi”.
Googlen hakutuloksista asiakas päätyy alennuskoodisivustolle, jolta hän löytää hyvän alennuksen antavan koodin verkkokauppaasi.
Hetkinen… Eihän verkkokauppaasi pitäisi juuri nyt olla tarjolla alennuskoodeja.
Asiakas kokeilee löytämäänsä alennuskoodia kassalla. Se ei toimi, joten hän päätyy etsimään alennuksia muilta sivustoilta.
Niiltäkään löytyvät koodit eivät toimi.
Lopulta asiakas ärsyyntyy, turhaantuu ja saattaa keskeyttää ostoprosessin ja hylätä ostoskorin.
Kyllä, vain väärennettyjen alennuskoodien vuoksi.
Etkö usko, että näin tapahtuu?
Tee Google-haku ”verkkokauppasi nimi alennuskoodi”, ”verkkokauppasi nimi kuponkikoodi” tai ”verkkokaupasi nimi tarjouskoodi”.
Jos joku näistä hauista on vähänkään suosittu, feikkisivustot ovat jo poimineet kyseisen hakutermin ja luoneet kokonaan sille omistetun laskeutumissivun.
Sivun, joka vastaa hakijan tarpeeseen: ”Täällä niitä on. Alennuskoodeja juuri tuohon kauppaan, johon niitä haet.”
Ikävä kyllä ne ovat väärennettyjä, eivätkä ne toimi.
Miksi kuluttaja hakee alennuksia?
Nykypäivän kuluttajat ovat valveutuneita. Kun he löytävät haluamansa tuotteen ja sille sopivan hinnan, iso osa heistä tietää etsiä alennuksia. Varsinkin jos kassasivulla on alennuskoodille varattu kenttä.
Se on osa ihmisluonnetta. Jos sinulla on mahdollisuus saada pienikin alennus, olet valmis käyttämään hieman aikaa sen saamiseksi.
Sopiva alennus voi löytyä verkkokaupan omilta sivuilta, olla tarjolla esimerkiksi uutiskirjeen tilaajille, tai sellainen voi löytyä yrityksen Facebook-sivulta, alennuskoodisivustoilta, blogeista, Instagramista…jne.
Alennusten etsiminen on ihan ok, mutta et varmaankaan halua, että asiakas poistuu kassalta ja jättää ostoprosessin kesken.
Miksi sivustot tarjoavat väärennettyjä koodeja?
Osa väärennettyjä alennuskoodeja tarjoavista sivustoista on hyväksytty verkkokaupan affiliate-ohjelmaan, eikä yrityksen markkinointivastaava tiedä tai välitä siitä.
Markkinoinnista vastaava seuraa vain myyntejä: ”Ahaa, tuon täytyy olla hyvä sivusto, koska sen kautta tulee sekä liikennettä että myyntejä.”
Osa niistä on aiemmin legitiimisti toimineita sivustoja, jotka on hylätty ja täytetty väärennetyllä roskasisällöllä.
Suurin osa feikkisivustoista kuitenkin vain varastaa liikennettä. Feikkisivustojen omistajat tietävät, mitä ihmiset hakevat ja tarjoavat kyseistä hakutermiä ”vastaavaa sisältöä”.
Liikennettä varastavat alennuskoodisivustot näyttävät kävijöilleen mainoksia tai jopa mainoslinkkejä samankaltaisiin tuotteisiin.
Osa niistä voi ohjata kävijöitä väärään osoitteeseen, josta lähdesivusto saa rojalteja.
On selvää, että jos kivijalkamyymälän ikkunassa mainostettaisiin 40 prosentin väärennettyä kuponkia naapuriputiikkiin, se olisi ainakin Kilpailulain mukaan laitonta.
Netissä samat säännöt eivät valitettavasti päde.
Väärennettyjä alennuskoodeja tarjoavia ”suomenkielisiä” sivustoja alkoi ilmestymään verkkoon vuonna 2017 – ja uusia syntyy edelleen jatkuvasti.
Suurin osa feikkisivustoista on .com- tai .net-päätteisiä ja niiden domainnimi sisältää ”fi”-merkkijonon. Sivustojen sisältö on konekääntäjän ja/tai tekoälyn avulla generoitua siansaksaa.
Miten tämä on mahdollista?
Googlen takia.
Vaikka Google kehittää jatkuvasti algoritmejaan, sillä ei ole tehokkaita välineitä erottamaan, mitkä sivustot ovat aitoja, tarkoituksenmukaisia, kunnollisia, legitejä.
Etenkään pienessä Suomessa, kun kyse on suomenkielisistä sivustoista.
Siitäkään huolimatta, että sekä me että kilpailijamme ovat varmaankin tehneet niistä roskasisältöilmoituksen.
Google perustaa hakutuloksensa linkkeihin. Jos haluat auttaa pienyrittäjiä, lisää verkkokauppasi sivuille linkki alennuskoodisivustolle, jotta se mieluummin se sijoittuu paremmin hakutuloksissa, kuin väärennettyjä alennuskoodeja tarjoavat sivustot.
Se auttaa sekä verkkokauppaasi, että oikealla asialla olevaa julkaisijaa.
Kannattaako alennuskoodeista luopua kokonaan?
Roskasivustoista emme näytä pääsevän, joten onko alennuskoodeista syytä luopua kokonaan?
Koska jos verkkokaupan kassasivulla on alennuskoodille varattu kenttä, se johtaa väistämättä siihen, että asiakkaat etsivät alennuskoodeja netistä.
Voiko ongelman ratkaista olla tarjoamatta alennuskoodeja?
Mitä ongelman ratkaisemiseen tulee, on olemassa useampaa koulukuntaa:
- Jos verkkokauppaasi on lähes aina saatavilla alennuskoodi, asiakas jättää usein ostoksen tekemättä, ellei sellaista ole saatavilla silloin, kun hän tarvitsisi tarjoamasi tuotteen tai palvelun.
- Jos verkkokauppaasi on vain harvoin saatavilla alennuskoodi, se voi olla tehokas tapa lisätä myyntiä etenkin hiljaisempina aikoina.
- Jos voit luopua alennuskoodikentästä kokonaan, niin loistavaa.
Useimmille verkkokaupoille vaihtoehto 3 ei ole mahdollinen, koska tuolloin ne voivat jäädä jälkeen kilpailussa.
Ratkaisu?
Ensinnäkin, jokaisen yrityksen on kannattaa pitää huolta verkkokauppansa maineesta, jotta sen ”nettimaine” ei perustu feikki- ja roskasisältöön.
Tee säännöllisesti Google-haku verkkokauppasi nimellä ja verkkotunnuksella tai luo Google-ilmoitus tärkeillä hakutermeillä, esim. ”Ritvan Pesula Oy” ja ”ritvanpesula.fi”.
Näin saat ilmoituksen aina, kun Google löytää indeksoi näillä termeillä uusia sisältöjä, ja voit reagoida niihin.
Toiseksi, sinun on rankattava ensimmäiseksi hakutermillä ”verkkokaupan nimi alennuskoodi”, tai millä termillä sitä ikinä kutsukaan. Vain näin voit estää myyntikatteen päätymisen yhdelle roskasivustoista.
Jos tuolla hakutermillä ykköseksi rankkaava sivusto on loistava, kuten tämä sivusto, tiedät, että heillä on oma asiakaskuntansa. Ne tuovat sinulle uusia asiakkaita, ja voit antaa heille krediittiä ja jatkaa yhteistyötä.
Ellet halua olla missään tekemisissä alennuskoodisivustojen kanssa, voit kieltää ne kokonaan käyttämässäsi kumppanuusverkostossa.
Joka tapauksessa kumppaneiden sisältöjä kannattaa monitoroida.
Artikkelikuva: Alexas_Fotos