Mitä alennuskoodit ovat ja miten ne toimivat?

0 kommenttia
Mitä alennuskoodit ovat ja miten ne toimivat?
Jaa rakkautta

Sekä fyysinen kaupankäynti että verkkokauppa ovat yhä kilpaillumpia, ja niissä menestyäkseen on huomioitava useita tekijöitä. Kilpailun kovetessa on löydyttävä pyrkimystä löytää sekä suoria että välillisiä etuja kilpailijoihin nähden.

Alennusten tarjoaminen on markkinointistrategia. Se on ideana lähes yhtä vanha kuin vähittäiskauppa itsessään. Myynnin keskittyessä yhä enemmän verkkoon lehdistä leikattavista kupongeista on tullut alennuskoodeja. Mutta mitä alennuskoodit ovat? Miten ja miksi ne toimivat? Mitä etuja ne voivat tarjota sinun yrityksellesi?

Mikä alennuskoodi on?

Collinsin sanakirjan mukaan alennuskoodi on ”jälleenmyyjien asiakkaille tarjoama koodi, jolla he voivat saada alennusta ostaessaan tuotteita verkosta”.

Käytännössä alennuskoodi on sarja aakkosnumeerisia merkkejä, jonka kuluttaja syöttää verkkokaupan ostoskorivaiheessa sille varattuun kenttään saadakseen alennuksia tai muita etuja tehdessään verkko-ostoksia. Suomessa niistä käytetään myös yleisesti myös nimityksiä tarjouskoodi ja kuponkikoodi.

Alennuskoodit voivat olla osa käynnissä olevia markkinointikampanjoita. Niitä voidaan soveltaa tiettyihin tuotteisiin, tuoteryhmiin tai koko tilaukseen.

Alennuskoodeja on kolmea päätyyppiä:

  • Julkiset alennuskoodit, jotka ovat kaikkien kuluttajien näkyvillä ja käytetävissä. Koodi voi olla näkyvissä esimerkiksi verkkokaupan etusivulla tai sitä voidaan levittää sosiaalisessa mediassa tai influensserien välityksellä. Julkiset alennuskoodit ovat hyödyllisiä uusien asiakkaiden houkuttelemiseksi.
  • Yksityiset alennuskoodit ovat vain tietyn asiakasryhmän käyttäväksi tarkoitettuja koodeja. Yksityiset koodit voidaan kohdistaa esimerkiksi aiemmin tilauksen tehneille tai säännöllisesti tilaaville asiakkaille. Kohdentamiseen voidaan käyttää esimerkiksi uutiskirjeen tilaajien asiakassegmentointia.
  • Salaiset alennuskoodit ovat kertaluonteisia ja tarkoitettu yleensä vain tietylle asiakkaalle. Salainen alennus voidaan tarjota esimerkiksi anteeksipyyntönä tai hyvityksenä silloin, kun tilauksessa jokin on mennyt pieleen (esim. väärä tai viallinen toimitus, viivästys jne.)

Alennuskoodeja voidaan käyttää osana verkkokaupan markkinointia jatkuvasti tai vain silloin tällöin. Monet yritykset tarjoavat alennuskoodeja ennen tärkeitä myyntipäiviä, kuten joulua, äitien- ja isänpäivää sekä Black Fridaynä, joka on nopeasti laajentunut koko viikon mittaiseksi kampanjaksi.

Alennuskoodit voivat olla myös lahjakortin muodossa. Esimerkiksi marketeissa ja R-Kioskeilla myytävät Google Play-, Netflix-, PlayStation-, Ruutu+- ja Spotify-lahjakortit ovat käytännöllisesti katsoen kyseisessä palvelussa alennuksen tai muun edun lunastamiseksi käytettäviä koodeja.

Miten alennuskoodit toimivat?

Olet voinut saada alennuskoodin monin tavoin. Jos olet joskus tilannut tuotteita verkkokaupasta, olet voinut luoda tilauksen yhteydessä verkkokauppaan käyttäjätilin tai antanut sähköpostiosoitteesi tilausvahvistusta tai toimitusilmoitusta varten.

Saatat olla joskus tilannut verkkokaupan uutiskirjeen tai osallistua heidän järjestämään kilpailuun tai arvontaan. Ehkä käytät verkkokaupan mobiilisovellusta? Samalla olet saattanut ruksata luvan lähettää sinulle markkinointiviestintää.

Alennuskoodilla voi saada prosenttimääräisen alennuksen tietystä tuotteesta tai tuoteryhmästä. Tai se voi olla euromääräinen alennus tilauksen loppusummasta. Joskus alennuskoodilla saatava etu on esimerkiksi ilmainen toimitus, ilmainen kaupanpäällinen tai esimerkiksi lahjapaketointi.

Kun siirryt ostosprosessin lopussa verkkokaupan kassalle, useimmissa nettikaupoissa on lomakkeen kohta, jossa kysytään ”Onko sinulla alennuskoodi?”

Jos sinulla on sellainen, kopioi ja liitä tai kirjoita se sille varattuun kenttään. Aktivoi alennuskoodi ja näet sen oikeuttaman alennuksen tilauksen yhteenvedossa.

Miksi alennuskoodit toimivat?

Kun verkkokauppa tarjoaa alennuskoodin, se kannustaa kuluttajia ostamaan. Asiakas saa haluamansa tuotteen tai palvelun halvemmalla, ja yritys lisää myyntiä. Siitä hyötyvät sekä asiakas että yritys. Win-win.

Kannustimilla on suora psykologinen vaikutus ostokokemukseen. Niin oudolta kun se kuullostaakin, alennuksen saaneet ihmiset ovat onnellisempia, vähemmän stressaantuneita ja kokevat vähemmän ahdistusta. Ainakin, mikäli on uskominen Claremontin yliopiston neuroekonomian professori Paul Zakia.

Yksi alennuskoodien parhaista puolista on, että ne toimivat hyvin sekä uusien asiakkaiden hankkimisessa että palaavien asiakkaiden kanssa. Ne ylläpitävät nykyisten asiakkaiden asiakasuskollisuutta, houkuttelevat uusia asiakkaita ja parantavat brändisi imagoa.

Tässä suhteessa monilla yrityksillä on parantamisen varaa. Useimmat meistä ovat kokeneet, että uusille asiakkaille tarjotaan alennuksia, mutta vanhoille ei juuri koskaan.

Alennuskoodikampanjan suunnittelu

Julkaisimme aikaisemmin blogikirjoituksen 5 vinkkiä erottuvaan alennuskoodimarkkinointiin, joten kerron tässä vain lyhyesti asioita, jotka on hyvä huomioida alennuskoodikampanjaa suunniteltaessa.

  1. Vältä yleisiä alennuskoodeja, koska ne leviävät helposti kohderyhmänsä ulkopuolelle. Joskus ne kuitenkin toimivat, kuten silloin, kun tarkoituksena on uusien asiakkaiden hankinta.
  2. Kustomoi. Ihmiset rakastavat yksilöityä viestintää. Jos sinulla on lupa käyttää asiakkaan tilaushistoriaa, markkinoi hänelle uudempia malleja. Jos sinulla on lupa käyttää asiakkaan henkilökohtaisia tietoja, muista häntä syntymäpäivänä jne.
  3. Luo kiireellisyyden tunne. Asiakas ei tee ostoksia vain siksi, että hänellä on alennuskoodi. Mutta jos hän on kiinnostunut tuotteistasi ja koodi on voimassa esimerkiksi vain tänään, voit saada myynnin.
  4. Tavoita vaikuttajat. Kuluttajat luottavat enemmän vertaissuosittelijoihin kuin mainoksiin. Tavoittamalla oikeat some-influensserit heistä tulee paitsi kumppaneitasi, myös viestisi levittäjiä omiin yhteisöihinsä.

Luova viestintä alennuskoodeissa

Lähes 70 % kuluttajista hylkää ostoskorin eli keskeyttää tilauksen. Mobiilikäyttäjillä hylkäysprosentti on yli 85 %.

Syitä ostoskorin hylkäämiseen on lukuisia – epäröinti, tyytymättömyys hintaan ja muut – mutta verkkokauppiaalle se on menetetty mahdollisuus.

Alennuskoodit ovat loistava tapa saada osa meneteyistä mahdollisuuksista takaisin ja asiakas palaamaan viimeistelemään tilaus.

Jos asiakas on antanut yhteystiedot tai hän on palaava asiakas, lähetä hänelle alennuskoodi sähköpostilla tai tekstiviestillä. Henkilökohtainen alennuskoodi voi saada asiakkaan harkitsemaan uudelleen.

Tutustu verkkokauppaohjelmistosi mahdollisuuksiin alennuskoodikampanjoiden luomisessa ja luovassa viestinnässä.

Yhteenveto

Menestyvän verkkokaupan rakentamiseen liittyy monia aspekteja ja alennuskoodit on loistava tapa hankkia uusia asiakkaita ja palkita vanhoja.

Vaikka alennuskoodien tarjoamisella on myös haittoja, ne auttavat kehittämään ostoprosessia säilyttäen silti asiakaspidon ja tulotason.

Lisäksi ne ovat uusi tapa kommunikoida asiakaskuntasi kanssa.

Toivotamme onnistuneita alennuskampanjoita!