Mistä alennuskoodeja saa? Tässä 7 toimivaa keinoa
Miksi haluaisit tilata jonkin verkkokaupan uutiskirjeen? Monet tekevät niin saadakseen alennuksia. Ja koska olet alennuskoodisivustolla, arvaan, että olet etsimässä hyvää alennuskoodia suosikkikauppaasi.
Voisit tilata kyseisen verkkokaupan uutiskirjeen ja jäädä odottelemaan heidän markkinointisähköpostejaan alekoodin toivossa. Voisit myös kahlata läpi verkkokauppojen sosiaalisen median kanavat, mutta todennäköisesti löytäisit vain vanhaksi käyneitä koodeja.
Voisit, mutta sinun ei tarvitse. Lukemalla tämän blogijutun ymmärrät, miten kaupat hyödyntävät alennuskoodeja osana markkinointiaan, ja milloin sellaisia on todennäköisesti saatavilla.
Tässä jutussa raotamme hieman verhoa ja kerromme kuudesta sähköpostityypistä, joita verkkokaupat käyttävät osana alennuskoodistrategiaansa, sekä mitä sinun tulee tietää hyödyntääksesi nämä strategiat saadaksesi alennuksen.
Tapa 1: Alekoodit uutiskirjeessä
Tämä lienee perinteisin sähköpostimarkkinoinnin muoto: uutiskirjeet.
Useimmat verkkokaupat tarjoavat asiakkailleen eksklusiivisia tarjouksia uutiskirjeen, massapostitusten tai muun sähköpostimarkkinoinnin muodossa.
Uutiskirjeet pitävät asiakkaat ajan tasalla tuotteista, kampanjoista ja usein myös alennuskoodeista.
Miksi yritykset lähettävät alennuskoodeja uutiskirjeissään?
Yritykset lähettävät uutiskirjeitä ja massapostituksia ennen kaikkea siksi, että sähköposti on luotettavin tapa tavoittaa brändiin jo sitoutuneet asiakkaat.
Uutiskirje on huomattavasti tehokkaampi tapa kuin sosiaalinen media, mitä tulee tavoittavuuteen ja sitouttamiseen. Se on tapa saada sekä uusia että vanhoja asiakkaita tekemään ostoksia.
Kun uutiskirje sisältää alennuksen, se paitsi houkuttelee tekemään ostoksia, mutta myös pysymään uutiskirjeen tilaajana, eikä perumaan tilausta.
Miten saada alennuskoodi uutiskirjeestä?
Jotta saat haluamasi yrityksen/verkkokaupan uutiskirjeen, sinun on tilattava se. GDPR:n ansiosta yritykset eivät voi lähettää sinulle markkinointia sähköpostitse, ellet ole varta vasten antanut siihen lupaa.
Lähes kaikissa verkkokaupoissa on ”tilaa uutiskirjeemme” -linkki, ärsyttävä popup-ikkuna, lomake sivun alapalkissa tai viimeistään valintaruutu sen tilaamiseksi viimeistellessäsi tilausta.
Kuinka usein uutiskirjeitä lähetetään?
Viestinnän tiheys riippuu täysin yrityksestä. Jotkin isommat yritykset lähettävät uutiskirjeitä päivittäin, pienemmät yritykset esimerkiksi viikoittain, kuukausittain tai vain muutaman kerran vuodessa.
Minkälaisia alekoodeja uutiskirjeen tilaajat saavat?
Koska uutiskirje lähetetään verkkokaupan brändiin jo sitoutuneille käyttäjille tai vain tietylle asiakassegmentille, uutiskirjeen mukana lähetettävät alennukset ovat sellaisia, joita yritys toivoo mahdollisimman monen heistä käyttävän.
Uutiskirjeessä lähetettävä alennus voi olla esimerkiksi ilmainen toimitus tänä viikonloppuna tai 15 prosentin alennus tietyistä tuotteista ennen ystävänpäivää.
Tapa 2: Hylätyn ostoskorin alekoodit
Useimmat meistä ovat teneet sen. Olemme löytäneet kiinnostavan tuotteen, lisänneet sen ostoskoriin, täyttäneet jo omat tietomme kassasivulla, mutta tulleet toisiin ajatuksiin.
Tarvitsenko todella tuota tuotetta? On se kyllä niin kallis… Oho, onpas kallis toimitus.
Hereillä olevat yritykset ovat tietoisia hyvin monet keskeyttävät tilauksen ostoskorivaiheessa. Itse asiassa, peräti seitsemän kymmenestä ostoskoriin lisätystä tuotteesta ei tule koskaan tilatuksi.
Jos olit kirjautunut tai ehdit antamaan sähköpostiosoitteesi, markkinoinnissa taitava yritys voi lähettää automaattisen sähköpostin, jossa houkutellaan sinua viimeistelemään tilaus.
Hylättyä ostoskoria koskeva sähköposti voi sisältää alennuskoodin, joka saa sinut lopulta tekemään tilauksen.
Miksi yritykset tarjoavat alennuskoodeja hylätyn ostoskorin jälkeen?
Yritys tietää, että on haastavaa löytää lisää asiakkaita. Nyt se tietää, että olit kiinnostunut kyseisestä tuotteesta tai palvelusta, mutta jostain syystä keskeytit tilausprosessin. Nyt se on valmis tekemään kaikkensa viimeistelläkseen myynnin.
On huomattavasti helpompaa ”käännyttää” valmiiksi kiinnostunut asiakas kuin löytää uusi.
Miten saada hylätyn ostoskorin alennuskoodi?
Yksinkertaista. Varmista, että olet tuotteen ostoskoriin lisäämisen jälkeen joko a) kirjautuneena omalle tilillesi kyseisessä verkkokaupassa tai b) edennyt tilauksessa siihen vaiheeseen, että olet jo lähettänyt sähköpostiosoitteesi lomakkeella (pelkkä sähköpostiosoitteen kirjoittaminen ei riitä).
Euroopan Unionin alueella hylätyn ostoskorin sähköpostiviestit ovat GDPR-asetuksen ansiota ns. harmaalla alueella, koska markkinointiviestien lähettäminen edellyttää aina nimenomaista lupaa siihen.
Kuitenkin, poistu verkkokaupasta tekemättä ostosta ja odota vähintään 72 tuntia nähdäksesi ottaako yritys sinuun yhteyttä liittyen hylättyyn ostoskoriin.
Huomaa, että arviolta vain noin kolmannes verkkokaupoista lähettää hylätyn ostoskorin sähköposteja, alennuskoodeista puhumattakaan. Mutta yrittänyttä ei laiteta!
Tapa 3: Alekoodit tervetuliaissähköposteissa
Tämä on yksinkertainen ja hyvin yleinen keino saada alennuskoodi suosikkikauppaasi, sillä useimmat yritykset tarjoavat alennuksen saadakseen sinut uutiskirjeensä tilaajaksi (koska ne olettavat, että et koskaan peru uutiskirjettä).
Miksi yritykset tarjoavat tervetuliaisalennuksia?
Tämä on ikivanha markkinointitaktiikka, jota useimmat verkkokaupat hyödyntävät. Kun tilaat verkkokaupan uutiskirjeen, yritys tietää, että olet kiinnostunut heidän tuotteistaan tai palveluistaan – ja todennäköisesti olet jo päättänyt tai aiot jossain vaiheessa ostaa niitä.
Yritykset hyödyntävät tätä tietoa tarjoamalla sinulle tervetuliaisalennuksen ja houkutellakseen sinua tekemään ensimmäisen tilauksen.
Tervetuliaisalennus on yleensä voimassa vain vähän aikaa, koska sillä pyritään luomaan kiireellisyyden tunne.
Miten saada tervetuliaisalennus?
Saadaksesi alennuskoodin ensimmäiseen tilaukseesi, selaa hetki verkkokauppaa. Tervetuliaisalennusta voidaan tarjota sivuston ylä- tai alaosassa, popup-ikkunan kautta tai push-ilmoituksen kautta.
Vaikka alennusta ei välttämättä mainita, sellainen saattaa kuitenkin olla ns. ”kiitos uutiskirjeen tilauksesta” -sähköpostissa. Saat ensimmäisen uutiskirjeen yleensä heti uutiskirjeen tilaamisen jälkeen.
Minkälaisia tervetuliaisalennuksia on tarjolla?
Useimmiten tervetuliaisalennus on tietty prosenttialennus koko tilauksesta. Tyypillisesti se vaihtelee 10-30 prosentin välillä.
Tapa 4: Syntymäpäiväalennukset
Yksi tapa houkutella asiakkaita tekemään ostoksia on tarjota alennuskoodeja ”syntymäpäivälahjaksi” tai hieman ennen syntymäpäivääsi.
Yrityksille tämä on erittäin tehokas tapa aktivoida asiakkaitaan. Sen lisäksi, että se luo sinulle kannustimen tehdä uusi ostos, se myös osoittaa sinulle, että yritys välittää asiakkaistaan, eli sinusta, koska olet syntymäpäiväsankari. Jihuu!
Syntymäpäivänän alennuskoodi on kuin oikea synttärilahja, josta kaikki hyötyvät: sinä saat alennuksen ja yritys kenties myynnin.
Miksi yritykset tarjoavat alekoodeja syntymäpäivänäsi?
Yritykset tarjoavat asiakkailleen tarjouksen syntymäpäivänä tai hieman sitä ennen, koska ne tietävät, että he tuntevat silloin olonsa erityiseksi. Ja asiakkaat arvostavat, että joku muistaa heidän syntymäpäivänsä.
Todellisuudessa yritys tai kukaan sen henkilökunnasta ei juhli syntymäpäivääsi kakun ja konfettien kera, vaan kyseessä on automatisoitu myynninedistämisprosessi, jonka tarkoitus on saada sinut tuntemaan olosi erityiseksi ja ennen kaikkea kasvattaa yrityksen myyntiä (vaikkakin pienemmällä voitolla).
Miten saada alennuskoodi syntymäpäivänä?
Kun luot asiakastilin verkkokauppaan, varmista, että olet antanut syntymäaikasi ja hyväksynyt markkinointiviestien vastaanottamisen.
Entä jos syntymäpäiväsi on 10 kuukauden päästä, mutta tiedät verkkokaupan tarjoavat syntymäpäivän alennuskoodeja?
Emme tietenkään kehota ketään juksaamaan, mutta samalla voimme varmuudella todeta, että ei – yhdelläkään suomalaisella yrityksellä ei ole palveluksessaan syntymäpäiväpoliisia.
Minkälaisia alennuskoodeja syntymäpäivänä voi saada?
Kuten muidenkin alennuskampanjoiden aikana, syntymäpäiväalennukset ovat usein prosenttialennuksia tilauksesta.
Joskus syntymäpäiväalennus voi olla myös ”lahjanomainen”, kuten ilmainen kaupanpäällinen.
Tapa 6: Alennuskoodit täydennystä varten
Joidenkin ostamiesi tuotteiden on tarkoitus kestää pitkään tai jopa ikuisesti. Useimmat kulutustuotteet vaativat kuitenkin täydennystä tai vaihtoa tietyin väliajoin. Sellaisia ovat esimerkiksi vitamiinit, tulostinmusteet, partakoneen terät ja koiranruoka.
Jälleen kerran, yritykset tietävät tämän – ja lähettävät todennäköisesti automaattisen sähköpostin vain vähän ennen kuin arvioivat sinun tarvitsevat täydennystä.
Miksi yritykset tarjoavat alennuskoodeja täydennyksiä varten?
Kuten muidenkin alennuskoodien kohdalla, yritykset tietävät, että on helpompaa ja kustannustehokkaampaa saada vanha asiakas tekemään uusi tilaus, kuin hankkia uusi asiakas.
Lisäksi useimmat asiakkaat pitävät täydennysmuistutuksia asiakasystävällisenä ja hyödyllisenä; on mukavaa, kun joku muu huolehtii siitä, ettei joku tärkeä tuote pääse loppumaan, sen sijaan, että joutuisit muistamaan sen itse.
Miten saada ”täydennysalennus”?
Saadaksesi kulutustuotteiden täydennysmuistutukset varmista, että olet hyväksynyt verkkokaupan markkinointiviestinnän. Osa verkkokaupoista voi tarjota mahdollisuutta myös kestotilaukseen alennuksen kera.
Minkälaisia alekoodeja täydennysmuistutuksista voi saada?
Useimmat yritykset tietävät, että saadakseen tyytyväisen asiakkaan tilaamaan täydennyksiä, heidän ei tarvitse tarjota isoja alennuksia.
Voinet odottaa viiden tai enintään kymmenen prosentin alennuksia täydennyksiä varten.
Jos kuitenkin jätät yhden täydennyksen välistä ja tilaat sen toisesta paikasta, voit odottaa saavasi seuraavaksi suurempia alennuksia (katso seuraava kohta).
Tapa 7: Palaavan asiakkaan alennukset
Lopuksi, monet yritykset tarjoavat alennuskoodeja vanhoille tai entisille asiakkailleen.
Palaavien asiakkaiden alennuskoodeja lähetetään asiakkaille, jotka ovat tilanneet kyseisestä verkkokaupasta aikaisemmin, mutta eivät ole tehneet niin pitkään aikaan.
Tämänkaltainen viestintä on helppo tunnistaa sähköpostin osoiteriviltä, joka on tyypillisesti tyyliin ”Kaipaamme sinua” tai ”Meillä on sinua ikävä”.
Miksi yritykset tarjoavat alennuskoodeja palaaville asiakkaille?
Yritykset tietävät, miten tärkeää on pitää asiakkaat sitoutuneena omaan brändiinsä. Koska miksi sillä olisi sähköpostiosoitteesi, ellei se voisi käyttää sitä markkinointiin?
Kuten olemme jo useaan otteeseen todenneet, on paljon helpompaa saada vanha asiakas ostamaan uudelleen, kuin hankkia uusia asiakkaita.
Palaavan asiakkaan asiakassegmentti on hyvä työkalu sähköpostilistan ylläpitoon. Jos asiakas on houkuteltavissa takaisin alennuksella, hän on sitoutunut. Jos asiakas ei ole sitoutunut, hän usein peruu uutiskirjeen.
Miten saada palaavan asiakkaan alekoodi?
Palaavan asiakkaan alennuksen saamisessa kestää luonnollisesti kauemmin kuin muissa tyypeissä. Yrityksen on menetettävä sinut ennen kuin se voi houkutella sinua takaisin.
Sinun on oltava verkkokaupan uutiskirjeen tilaaja ja tehnyt vähintään yksi ostos. Palaavan asiakkaan alennuksia ei kannata odottaa jokaiselta yritykseltä.
Minkälaisia alekoodeja palaava asiakas voi odottaa?
Palaavalle asiakkaalle tarjottava alennus on todennäköisesti hyvä, koska se osoittaa, että yritys todella tarvitsee vanhoja asiakkaitaan ja on valmis tinkimään marginaalistaan saadakseen heidät takaisin.
Vaikka nämäkin sähköpostiviestit ovat enimmäkseen automatisoituja, kannattaa avata ”kaipaamme sinua” -viestit nähdäksesi, minkälaisia alennuksia sinulla olisi mahdollista saada.
Yhteenveto
Kuten huomasit, mahdollisuudet saada alennuskoodeja suosikkikauppaasi ovat moninaiset. Paitsi, että löydät niitä Alennuskoodi 101 -sivustolta, voit saada niitä eri tavoin odottamalla sopivaa hetkeä. Loppupelissä alennuskoodi on kuitenkin helpoin tapa saada alennuksia tulevista ostoksistasi.
- Uutiskirjeet sisältävät usein koko jo sitoutuneelle asiakassegmentille tarjottavia alennuskoodeja.
- Hylätyn ostoskorin sähköpostiviestit pyrkivät houkuttelemaan sinut tekemään tilauksen loppuun, usein alennuskoodin avulla.
- Tervetuliaisalennukset sisältävät yleensä alennuskoodin, jolla saa prosenttialennuksen ensimmäisestä tilauksesta.
- Syntymäpäiväalennukset on tarkoitettu tuntemaan sankari erityiseksi ja kasvattamaan yrityksen myyntiä.
- Täydennysmuistutukset lähetetään, kun kulutustuotteen oletetaan olevan lähellä loppumista. Niihin voi liittyä alennus, jotta asiakas ei karkaa muualle.
- Palaavan asiakkaan alennukset on tarkoitettu voittamaan asiakas takaisin tarjoamalla hänelle kertaluonteinen alennus.