Markkinointi

Tietoa alennuskoodien käytöstä yrityksen ja verkkokaupan markkinoinnissa.

0 kommenttia

Mikä verkkokauppa-alusta soveltuu parhaiten mihinkin käyttöön verkkoliiketoiminnassa? Verkkokauppojen maksutapoja tarjoava Paytrail on julkaissut pienen tauon jälkeen uuden raportin suomalaisten verkkokauppiaiden tunnelmia ja kokemuksia, joka tarjoaa apua verkkokauppiaiden liiketoimintaa palvelevan alustan valintaan.

  • Kysely toteutettiin 15.2.–16.3.2023 välisenä aikana
  • Siihen osallistui 676  verkkokauppiasta
  • Verkkokauppa-alustat raporttia on julkaistu vuodesta 2017 lähtien
  • Kyseessä on Paytrailin 6:s verkkokaupparaportti

Tässä blogijutussa julkaisemme muutamia mielenkiintoisia huomioita Paytrailin verkkokauppa-alustat raportista. Jutun lopusta löydät linkin Paytrailin raporttiin.

80 % vastaajista on tyytyväisiä verkkokauppa-alustaansa

Raportissa 545 eli 80 % vastaajista ilmoitti olevansa tyytyväisiä käyttämäänsä verkkokauppa-alustaan.

60 % vastaajista ilmoitti myyvänsä vain yrityksille, ja 16 % myy tuotteita tai palveluita vain yrityksille.

80 % vastaajista myy fyysisiä tuotteita ja 12 % digitaalisia tuotteita.

13 % vastaajista on harkinnut verkkokauppa-alustan vaihtamista. Liki puolella (47 %) vaihtamista harkitsevista yrityksistä liikevaihto on alle 100 000 euroa.

Vasta verkkokauppa-alustaa valitsemassa olevista kuitenkin 30,2 % aikoo myydä digitaalisia tuotteita ja 44,2 % palveluita.

Vastaajissa painottuvat pienet yritykset

Verkkokauppiaiden liikevaihto, verkkokaupan osuus liikevaihdosta sekä kokemus verkkoliiketoiminnasta.

Suurin osa Paytrailin kyselyyn vastanneista verkkokauppiaista on pieniä tai keskisuuria yrityksiä, jotka ovat tehneet verkkoliiketoimintaa 0-5 vuotta, mutta mukana on myös yli viidennes (22 %) isoja, yli miljoonan liikevaihtoa tekeviä yrityksiä.

Verkkokaupan osuus liikevaihdosta jakautuu muuten tasaisesti, mutta ryhmä ”alle 10 % liikevaihdosta” on vastaajien joukossa suurin (23,2 %) ja vastaavasti ”100 % liikevaihdosta” toiseksi suurin (15,6 %).

Suurin osa verkkokauppiaista myy fyysisiä tuotteita Suomeen

Kyselyyn vastanneista verkkokauppiasta 95,7 %:lla on suomalaisia asiakkaita, mutta yli viidennes (22,3 %) myy tuotteitaan tai palvelujaan myös kansainvälisesti.

Samoin suurin osa (95,7 %) verkkokauppiaista tekee kuluttajakauppaa, mutta lähes kuusi kymmenestä (59,9 %) myy myös yrityksille. B2B-kauppaa tekevien yrityksien osuus on noussut jopa 15 % edelliseen kyselyyn verrattuna. Suurimmalle osalle (68,1 %) yritykset eivät kuulu verkkoliiketoiminnan kohderyhmään.

Maailman digitalisoitumisesta huolimatta kahdeksan kymmenestä myynnistä on fyysisiä tuotteita (vs. 12,5 % digitaalisia tuotteita).

Verkkokauppojen valikoiman laajuus vaihtelee seuraavasti:

  • 0-50 tuotetta: 36,8 %
  • 51-100 tuotetta: 13,4 %
  • 101-500 tuotetta: 21,6 %
  • 501-1000 tuotetta: 9,0 %
  • yli 1000 tuotetta: 19,2 %

Tyytyväiset verkkokauppiaat, vaihtajat ja aloittajat

Tyytyväisten, vaihtajien ja aloittavien verkkokauppojen väliset erot kyselytutkimuksessa.

Tyytyväisten, vaihtajien ja aloittavien verkkokauppojen väliset erot kyselytutkimuksessa.

Paytrailin verkkokauppa-alustat raportissa verkkokauppiaat on tällä kertaa kolmeen ryhmään:

  1. verkkokauppa-alustaansa tyytyväiset toimijat
  2. verkkokauppa-alustan vaihtoa harkitsevat toimijat sekä
  3. verkkokauppa-alustan valintaa vielä pohtivia

Suuren suuria eroja ryhmien välisissä vastauksissa ei ollut, mutta tässä joitakin yksittäisiä huomioita:

  • Tyytyväisistä verkkokauppiaista hieman suurempi osa (60,7 %) tekee myös B2B-kauppaa verrattuna vaihtajiin (54,9 %) ja aloittaviin (53,5 %).
  • Aloittavat verkkokaupat myyvät selvästi enemmän digitaalisia tuotteita (30,2 % vs. 12,0 % ja 15,4 %).
  • Aloittavat verkkokaupat myyvät selvästi vähemmän fyysisiä tuotteita (53,5 % vs. 80,3 % ja 82,4 %).
  • Aloittavat verkkokaupat myyvät selvästi useammin myös palveluita (44,2 % vs. 23,6 % ja 18,7 %).
  • Aloittavien verkkokauppojen liikevaihto on luonnollisesti useammin alle 100 000 euroa (62,8 %), kuin pidempään verkkoliiketoimintaa tehneillä (35,9 % ja 47,3 %).
  • Aloittavilla verkkokaupoilla myytävien tuotteiden määrä on selvästi useammin alle 50.

Tyytyväiset verkkokauppiaat myyvät entistä enemmän yrityksille

Verkkokauppa-alustaan tyytyväisistä verkkokauppiaista 80 % myy fyysisiä tuotteita, 12 % digitaalisia tuotteita ja 23,6 % palveluita. Matkailutuotteita myy vain 4,2 %.

Tyytyväisistä 35,9 prosentilla on alle 100 000 euron liikevaihto ja yli 500 000 euron liikevaihtoon yltää 37,4 % verkkokauppiaista.

Alustaansa tyytyväisistä verkkokauppiaista 95,6 & myy Suomessa ja 21,2 % kansainvälisesti. 96,1 % myy tuotteita ja palveluja kuluttajille ja aiempaa vuosia useampi (60,7 %) myös yrityksille.

Kyselyyn osallistuneet verkkokauppiaat myivät monenlaisia tuotteita kirjoista fanituotteisiin, huonekaluista autonrenkaisiin ja urheilutuotteista valokuvatuotteisiin.

Verkkokaupan kehitys haastaa alustat

Verkkokauppa on ottanut viime vuosina isoja harppauksia perinteisestä tuotekaupasta kohti digitaalista maailmaa, jossa melkein mitä tahansa voi ostaa ja myydä verkossa. Verkkokaupan arkipäiväistymisen myötä yhä useampi haluaa tilata myös yrityksen tarvitsemia tuotteita ja palveluita verkosta. Vuonna 2022 B2b-verkkokaupan arvo oli 23 miljardia euroa.

Verkkokauppa-alustaa valittaessa kannattaa ajattella myös tulevaa ja varmistaa, ettei tekniikka rajoita kasvua.

Verkkokauppiaat odottavat verkkokauppa-alustalta seuraavia asioita:

  1. Monipuoliset toiminnallisuudet
  2. Ylläpidon selkeys
  3. Markkinoinnin ja myynnin työkalut
  4. Integraatiot
  5. Käytettävyys asiakkaalle
Verkkokauppiaille tärkeimpiä ominaisuuksia ovat verkkokauppa-alustan helppokäyttöisyys, hinta-laatusuhde ja muokattavuus.

Verkkokauppiaille tärkeimpiä ominaisuuksia ovat verkkokauppa-alustan helppokäyttöisyys, hinta-laatusuhde ja muokattavuus.

Verkkokauppiaat haluavat alustan sisältävän laajasti toiminnallisuuksia, jotka ovat muokattavissa omiin tarpeisiin sopiviksi, halutut maksutavat, kieliversiot ja mahdollisuuden tehdä myös yrityskauppaa.

Verkkokauppa-alustan tulee olla helppo ja nopea käyttää sekä ylläpitää, ja kauppaa tulee voida muokata myös ilman koodaustaitoja. Tuotteiden muokkaamisen tulee niin ikään olla helppoa ja varastohallinta selkeä.

Verkkokauppa tulee voida olla integroitavissa ERP-toiminnanohjausjärjestelmiin, myymälän kassajärjestelmiin ja varastonhallintaan sekä CRM-järjestelmiin.

Verkkokauppa-alustassa tulee olla mahdollisuus tehdä sähköpostimarkkinointia ja integroida ohjelmisto sähköpostiin. Verkkokauppiaat haluavat alustan mahdollistavan myös myyntiraportit sekä sisältävän hakukoneoptimoinnin kannalta keskeiset toiminnot.

Liitännät Googlen mainostyökaluihin ja sosiaalisen median alustoille nähdään plussina, samoin kuin mahdollisuus automatisoida markkinointi, analytiikka ja tekoäly.

Verkkokauppiaat odottavat, että verkkokauppa on asiakkaalle selkeä ja käyttäjäystävällinen, joka toimii hyvin myös mobiililaitteilla. Kaupan visuaalisen ilmeen tulee olla houkutteleva ja tyylikäs, ja sivujen tulee latautua nopeasti.

Suosituimmat verkkokauppa-alustat Suomessa 2023

Paytrailin verkkokauppa-alustat raportin kyselyyn vastanneiden 676 verkkokauppiaiden käyttämät verkkokauppa-alustat Suomessa ovat:

  1. WooCommerce ~27 %
  2. Shopify ~14 %
  3. MyCashFlow ~9 %
  4. Oma alusta ~9 %
  5. ePages/Vilkas ~6 %
  6. Finqu ~3 %
  7. Magento/Adobe Commerce ~3 %
  8. Webnode ~3 %
  9. Prestashop ~2 %
  10. Fonecta Kotisivukone ~1 %
  11. Flowwy ~1 %
  12. Ecwid ~1 %
  13. Oscar eCommerce ~1 %
  14. Shuriken ~1 %
  15. Hellewi ~1 %
  16. Bokun ~1 %
  17. Refox ~1 %
  18. Opencart ~1 %
  19. Muu ~16 %

Kyselytuloksia arvioitaessa on syytä huomata, että osa alustatoimittajista on jakanut kyselyä asiakkailleen toisia aktiivisemmin, mikä saattaa näkyä tuloksissa.

Tyytyväisten verkkokauppiaiden käyttämät alustat ovat WooCommerce (29,7 %), Shopify (15,3 %), MyCashFlow (8,5 %), oma alusta (9 %) sekä ePages/vilkas (5,2 %).

Ne ovat saaneet parhaat arvosanat verkkokauppiailta helppokäyttöisyydessä, muokattavuudessa, hinnoittelussa, suosituksissa sekä yhteensopivuudessa yrityksen omiin järjestelmiin.

WooCommerce on suosituin

Mikä sai verkkokauppiaat valitsemaan alustaksi WooCommercen.

Mikä sai verkkokauppiaat valitsemaan alustaksi WooCommercen.

WooCommerce on yksi suosituimmista ja laajimmin käytetyistä verkkokauppa-alustoista myös maailmanlaajuisesti. Se on WordPressin avoimen lähdekoodin laajennus, joka tarjoaa kattavan ja monipuolisen ratkaisun verkkokaupan perustamiseen ja hallintaan.

WooCommerce on helppokäyttöinen ja joustava ympäristö, joka mahdollistaa fyysisten tuotteiden, digitaalisten tuotteiden, ladattavien tuotteiden kuin palveluidenkin myymisen verkossa. Lisäksi sille on tarjolla laaja valikoima lisäosia ja teemoja, joiden avulla verkkokauppaa voi muokata oman brändin näköiseksi ja tarjota parhaan mahdollisen ostokokemuksen.

WooCommercen avulla voit hallita tuotteiden inventaariota, hinnoittelua, toimitustapoja, maksutapoja ja alennuksia. Voit myös seurata tilauksia, lähettää sähköposti-ilmoituksia asiakkaille sekä analysoida myyntidataa.

Se sopii erinomaisesti pienille, vasta aloittaville verkkokauppiaille, mutta skaalautuu helposti vastaamaan isompien yrityksien tarpeisiinkin. Lisäksi WooCommerce on suosittu alusta kehittäjien keskuudessa, mikä tarkoittaa, että saatavilla on runsaasti tukea, laajennuksia ja resursseja verkkokaupan kehittämiseen ja laajentamiseen.

Alustan vaihto houkuttelee vain pientä osaa

Kyselyyn vastanneista vain 13 % on harkinnut verkkokauppa-alustan vaihtamista. Suurin osa (40 %) niistä on pienimpiä yrityksiä, mutta vaihtoa harkitsee myös moni yli 500 000 euron liikevaihtoa tekevä yritykset.

Vaihtoa suunnittelevista yrityksistä on tällä hetkellä käytössään:

  1. ePages/Vilkas ~18,7 %
  2. WooCommerce ~13,2 %
  3. MyCashFlow ~9,9 %
  4. Oma alusta ~7,7 %
  5. Oscar eCommerce/Shopify/Webnode ~5,5 %

Vaihtamishalut liittyvät usein verkkokauppa-alustan toiminnallisuuksiin ja soveltuvuuteen omiin käyttötarpeisiin. Myös hinnoittelu ja koettu kalleus koettiin usein syyksi harkita alustan vaihtoa.

Vaihtoa suunnittelevista toivoo alustan jatkuvaa kehittämistä ja kehityksessä mukana pysymistä. Osalle ulkoasun tai kaupan muokkaaminen on rajoittunutta tai vaikeaa, tai alustasta puuttuu ominaisuuksia.

Vaihtoa harkitsevat ja aloittavat verkkokauppiaat ovat suunnitelleet siirtymistä seuraaville alustoille:

  1. Shopify ~40
  2. WooCommerce ~29
  3. Oma alusta ~16
  4. ePages/Vilkas ~14
  5. MyCashFlow ~14

Huom. Luvut ei prosentteja vastaajista, vaan mainintoja.

Huomioi nämä seikat verkkokauppa-alustan valinnassa

Verkkokauppa-alustojen ominaisuuksien vertailu voi tuntua työläältä varsinkin, jos ne eivät ole sinulle ennalta tuttuja.

Huomioi ainakin nämä asiat verkkokauppa-alustaa valitessasi:

  1. Toiminnallisuudet: tuotetyypit, tuote- ja varastohallinta, alennuskoodit, integraatiot muihin järjestelmiin
  2. Asiakaskunta: kuluttajat, yritykset vai molemmat? Vain Suomessa vai myös kansainvälisesti?
  3. Hinta: alustan hinta, verkkokaupan rakentaminen, ylläpito sekä juoksevat kustannukset
  4. Helppokäyttöisyys: käytettävyys, helppo ylläpito, tuen saatavuus
  5. Raportit: kaupan kehittämisen sekä myynnin ja markkinoinnin kannalta olennaisten raporttien saatavuus
  6. Käyttäjäystävällisyys: helppo ja selkeä navigointi ja ostopolku sekä tietokoneella että mobiililaitteilla
  7. Visuaalinen ilme: ulkoasu on viesti, joka houkuttelee ostamaan

Lataa raportti itsellesi

Oletko kiinnostunut suomalaisten verkkokauppiaiden käyttämistä verkkokauppa-alustoista? Haluaisitko tutustua tässä blogijutussa lähteenä käytettyyn raporttiin tarkemmin?

Voit ladata raportin (pdf) itsellesi Paytrailin verkkosivuilta osoitteesta: https://www.paytrail.com/raportti/verkkokauppa-alustat-suomessa.

Raportin lataaminen edellyttää sähköpostiosoitteen antamista.

Tässä jutussa käytetyt kuvat ja graafit: Paytrail

0 kommenttia

Kaikista syistä, miksi asiakkaat ostavat jotain, rahan säästäminen on listan kärkipäässä. Säästömahdollisuuksien vuoksi alennuskoodeista ja -kupongeista on tullut yhä tärkeämpi osa menestyvän verkkokaupan pyörittämistä. Tutkimukset osoittavat, että jopa 92 % verkko-ostajista etsii alennuskupongin tai -koodin ennen ostoa.

Verkkokaupalle alennuskoodit ovat arvokkaita, koska ne innostavat asiakkaita toimimaan. Uudet tai nousevat brändit hyötyvät alennuskoodien ja -kuponkien tarjoamisesta todennäköisemmin. Inmar Intelligencen mukaan 54 % ostaa uudelta brändiltä jos se on halvempi ja kolmannekseen asiakkaista vaikuttavat digitaaliset alennuskoodit.

Oikealla alennuskoodistrategialla voit kohdistaa markkinointisi sinne, missä asiakkaasi jo viettävät aikaa: verkossa, sähköpostissa, tekstiviesteissä ja pikaviestimissä, sosiaalisessa mediassa ja muualla. Kuponkikampanja, joka hyödyntää asiaankuuluvuutta, ajankohtaisuutta ja koettua arvoa, voi auttaa sinua maksimoimaan näkyvyyden ja myynnin.

1. Lisää alennuksia liidilomakkeisiin

Liidimagneetit ovat hyödyllisiä työkaluja uusien liidien houkuttelemiseksi. Termi liidi tarkoittaa potentiaalista asiakasta tai yksityishenkilöä, joka on osoittanut kiinnostusta yritystäsi tai tuotettasi kohtaan, ja joita voidaan jatkossa tavoitella markkinointi- ja myynninedistämistoimenpiteillä.

Yksinkertaisimmillaan liidimagneetti on jokin niin vastustamaton tarjous, jota kohdeyleisön on vaikea vastustaa. Liidimagneetti voi olla esimerkiksi alennuskoodi, lahja, ilmainen e-kurssi, spreadsheet, e-kirja, raportti tai mikä tahansa muu, mistä asiakas on aidosti jo valmiiksi kiinnostunut.

Esimerkiksi vastineeksi sähköpostinsa antamisesta uutiskirjeen tilaaja voi saada ilmaisen e-kirjan, videon, pääsyn webinaariin tai jonkin muun resurssin. Yksi suosituimmista liidimagneeteista on alennustarjous, jolla asiakas voi saada prosentuaalisen tai euromääräisen alennuksen tulevasta ostoksestaan.

Lue myös: Mitä alennuskoodit ovat?

Liidimagneetit toimivat erityisen hyvin, jos tavoitteesi on sähköpostilistan kasvattaminen. Googlen ja Boston Consulting Groupin tutkimuksen mukaan 90 % asiakkaista on valmiita jakamaan sähköpostiosoitteensa, jos se tarkoittaa erikoistarjouksen, kuten alennuksen, saamista.

Otetaan esimerkiksi saksalainen muotibrändi Bonprix, joka tarjoaa uutiskirjeensä tilaajille ilmaisen toimituksen. Yritys on usean vuosikymmenen liiketoiminnan aikana kerännyt sähköpostiosoitteen todennäköisesti kymmeniltätuhansilta asiakkailta, joita yhdistää kiinnostus muotia ja rahan säästämistä kohtaan.

Mikä valttikortti kohdistaa uusien trendien mainonta ja alennukset juuri heihin!

2. Käytä tarjouksia jotka ovat voimassa rajoitetun ajan

Rajoitetun ajan tarjoukset eli määräaikaiset tarjoukset ovat voimassa vain tietyn ajan. Voit asettaa tarjouksen saataville esimerkiksi vain muutamaksi tunniksi tai päiväksi. Rajoitetun ajan tarjousten tavoitteena on saada asiakkaat toimimaan nopeammin asettamalla alennuskoodille tai kupongille viimeinen voimassaolopäivä.

Niukkuuden markkinointi luo asiakkaalle käsityksen, että myytävä tuote tai palvelu kannattaa ostaa nyt, koska se on nyt halvempi.

Monet verkkokaupat käyttävät rajoitettuja tarjouksia tuotelanseerausten yhteydessä tai juhlapyhinä. Ne houkuttelevat asiakkaita, jotka vielä harkitsevat ostosta. He ovat kuitenkin tehneet jo taustatutkimusta ja rajanneet vaihtoehtojaan.

Kun ostoa harkitseva asiakas saapuu sivustollesi ja näkevät tarjouksen, he ymmärtävät sen tuoman lisäarvon: he saavat haluamansa alennuksella.

Jotta erottuisit kilpailijoista, tee hieman taustatyötä selvittääksesi millaisia tarjouksia muut myyjät tarjoavat. Jos kilpailijasi tarjoavat ilmaisen toimituksen ensimmäiseen ostokseen, tee samoin, mutta tarjoa päälle vielä 5 % alennus.

Käytä sähköpostimarkkinointia pitääksesi rajoitetut tarjoukset tilaajiesi mielessä. Luo kiireellisyyden tunne sisällyttämällä sähköposteihin countdown-laskuri, joka kertoo, mihin asti tarjous on voimassa.

3. Suunnittele millaisia tarjouksia tarjoat

Prosentti- ja euroalennukset ovat suosittuja, koska ne toimivat, mutta on olemassa myös muunlaisia tarjouksia. Verkkokauppiaalle on mukava saada uusia maksavia asiakkaita ja asiakkaalle saada mahdollisimman hyviä alennuksia, mutta yrityksen täytyy silti tehdä voittoa, eikä menettää rahaa.

Ennen kuin aloitat uuden kampanjan, mieti, mikä on kohdeyleisöllesi tärkeää. Asiakaskyselyt ovat erinomainen tapa saada lisätietoa siitä, mitä asiakkaat haluavat. Keräämäsi datan perusteella on helpompaa suunnitella alennuskoodistrategia.

Alennustarjous voi olla esimerkiksi:

  • Ilmainen toimitus
  • Alennus hylätystä ostoskorista
  • Ilmainen lahja tai kaupanpäällinen
  • Mahdollisuus voittaa arvonnassa
  • Suosittele ystävällesi – alennus molemmille

Voit esimerkiksi tarjota liidimagneetteja verkkosivustollasi ja mitata konversiota Google Analyticsin kaltaisilla työkaluilla.

Luo verkkokauppaan palkitseva kanta-asiakasohjelma sitouttaaksesi asiakkaita.

4. Luo palkitseva kanta-asiakasohjelma

Palkitsevat kanta-asiakasohjelmat ovat loistava tapa kannustaa asiakasuskollisuuteen. Vastineeksi siitä, että asiakkaat ostavat jatkuvasti sinulta kilpailijoidesi sijaan, he saavat eksklusiivisia alennuksia ja tarjouksia, jotka antavat asiakkaillesi lisäarvoa ja rahansäästöä. Mitä kauemmin asiakkaasi pysyvvät uskollisina, sitä arvokkaampia he ovat sinulle.

Lisäksi kanta-asiakasohjelmat näyttävät toimivan. Fortune Business Insightsin mukaan kanta-asiakasohjelmien odotetaan kasvavan 4,4 miljardista dollarista vuonna 2021 peräti 18,2 miljardiin dollariin vuoteen 2028 mennessä. Tämä johtuu osittain tekoälyn ja koneoppimisen hyödyntämistä, jotka voivat tarjota yrityksille näkemyksiä uusia strategioita konversio-optimointiin.

Palkitse asiakasuskollisuus tarjoamalla erikoisalennuksia tai ilmaisia tuotteita. Voit jopa lähettää kiitostuotteen, kun asiakkaat saavuttavat kanta-asiakastasoilla tiettyjä virstanpylväitä tai kun asiakkuudessa on lähestyvä vuosipäivä.

Esimerkiksi lemmikkieläinten ruokia myyvässä Zooplus-verkkokaupassa rekisteröityneet asiakkaat keräävät ”zooPisteitä” jokaisesta käyttämästään eurosta. Kun pisteitä on karttunut tarpeeksi, asiakkaat voivat käyttää niitä ilmaisten tuotteiden lunastamiseen. Kosmetiikkakauppa Bearel hyödyntää jopa kolmea kanta-asiakastasoa, jossa jokaisella tasolla asiakkaat saavat käyttöönsä uusia etuja.

5. Käytä erilaisia jakelukanavia

Vaikka alennuskoodien ja -kuponkien lähettämisessä sähköpostitse on voimaa, sinun ei pitäisi luottaa pelkästään siihen. Monet käyttäjät blokkaavat uutiskirjeet perumatta, elleivät ne jo muutenkin päädy sähköpostiohjelman roskaposti- tai tarjoukset-osastoille.

Laajenna alennuskoodistrategioitasi ja kokeile myös muita kanavia. Listaa tuotteesi ja palvelusi suosituille alennuskoodi- ja kuponkisivustoille, ja testaa erilaisia menetelmiä tavoittavuuden maksimoimiseksi ja liidien kasvattamiseksi.

Yksi tapa kasvattaa asiakkaan todennäköisyyttä käyttää alennuskoodi on käyttää tekstiviestejä niiden jakamiseen. Tekstiviestien avausprosentti on 98 % ja yli kolmannes käyttäjistä myös klikkaa niitä. Älypuhelinten käyttö on edelleen kasvussa. Vuonna 2021 verkkokaupasta 71 % tapahtui älypuhelimella.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että tekstiviestimarkkinointi edellyttää suostumusta eli asiakkaiden antamaa lupaa vastaanottaa markkinointiviestejä. Suomessa on tiukat säännökset henkilötietojen käsittelystä ja suoramarkkinoinnista, joten yritysten on noudatettava tietosuojalainsäädäntöä ja varmistettava, että sillä on asianmukaiset suostumukset tekstiviestimarkkinoinnin harjoittamiseen.

Yksi tapa viedä alennuskoodien markkinointi ”nextille levelille” on tuoda uudet tuotteet ja alennukset yrityksen sosiaalisen median kanaville: Instagramiin, Facebookiin, Twitteriin, TikTokiin ja muihin, jossa on miljardeja käyttäjiä.

Kannattaa kuitenkin välttää alennusten ja kuponkien liiallista käyttöä. Jos tuotteesi tai palvelusi ovat aina alennuksessa, kampanjat kokevat inflaatiota, koska asiakkaan saama alennus ei tunnu enää niin arvokkaalta.

Vältä pettymys tuomalla alennuskoodit, kupongit ja tarjoukset asiakkaiden saataville erityisten myyntisesonkien aikana, kuten Black Fridayna, ystävänpäivänä ja sinkkujen päivänä. Nämä ovat ajankohtia, jolloin asiakkaat ovat joka tapauksessa taipuvaisia ostamaan enemmän.

6. Käytä luovia visuaalisia materiaaleja

Alennuskoodi on pohjimmiltaan pyyntö asiakkaalle ostaa jotain. Tästä syystä kuponki on helppo jakaa verkkokaupan sivuilla, sosiaalisessa mediassa, alennuskoodisivustoilla tai tekstiviestinä. Mutta missä siinä on hauskuus?

Asiakkaat arvostavat houkuttelevia visuaalisia elementtejä, joten sisällytä niihin huomiota herättäviä grafiikoita, värejä ja fontteja. Loppujen lopuksi haluat kuitenkin, että ne saavat asiakkaasi innostumaan, eikö?

Jos käytät sähköpostimarkkinointia, jaa tilaajat asiakassegmentteihin ja perusta markkinointisi kohderyhmään vetoaviin visuaalisiin elementteihin. Tarjoa erilaisia alennuksia ja tarjouksia eri asiakasarvosegmenteille.

Vie alennuskoodien markkinointi uudelle tasolle

Muista, että alennuskoodien markkinointi toimii parhaiten yhdessä muiden strategioiden kanssa. Pelkästään alennuskoodeihin ja kuponkeihin tukeutuminen yrityksen myynnin kasvattamisessa johtaa yleensä päinvastaiseen vaikutukseen, koska asiakkaat eivät näe saavansa lisäarvoa.

Asiakkaat saattavat tehdä ostoksia muissa verkkokaupoissa, joissa koettu arvo on korkeampi yksinkertaisesti siksi, että kilpailijasi ovat suunnitelmallisempia sen suhteen miten, milloin ja minkälaisia alennuksia he tarjoavat.

Ota hetki aikaa tutustuaksesi asiakkaisiisi ja heidän odotuksiinsa. Sitä kautta voit rakentaa paremman strategian markkinoida alennuskoodeja siten, että ne huomataan ja saat lisää asiakkaita.

0 kommenttia

Kuvittele seuraava skenaario: Verkkokaupassasi oleva asiakas on lisännyt haluamansa tuotteet ostoskoriinsa ja on kassalla valmiina viimeistelemään tilauksen. Asiakas näkee kassalla kysymyksen ”onko sinulla alennuskoodia?” ja tekee Google-haun ”verkkokauppasi nimi alennuskoodi”.

Googlen hakutuloksista asiakas päätyy alennuskoodeja julkaisevalle sivustolle, jolta hän löytää hyvän alennuksen antavan koodin verkkokauppaasi.

Hetkinen… Eihän verkkokauppaasi pitäisi juuri nyt olla tarjolla alennuskoodeja.

Asiakas kokeilee löytämäänsä alennuskoodia kassalla. Se ei toimi, joten hän päätyy etsimään alennuksia muilta sivustoilta.

Niiltäkään löytyvät koodit eivät toimi.

Ärsyyntyminen voi johtaa ostoskorin hylkäämiseen

Lopulta asiakas ärsyyntyy, turhaantuu ja saattaa keskeyttää ostoprosessin ja hylätä ostoskorin.

Kyllä, vain väärennettyjen alennuskoodien vuoksi.

Etkö usko, että näin tapahtuu?

Tee Google-haku ”verkkokauppasi nimi alennuskoodi”, ”verkkokauppasi nimi kuponkikoodi” tai ”verkkokaupasi nimi tarjouskoodi”.

Jos joku näistä hauista on vähänkään suosittu, feikkisivustot ovat jo poimineet kyseisen hakutermin ja luoneet kokonaan sille omistetun laskeutumissivun.

Sivun, joka vastaa hakijan tarpeeseen: ”Täällä niitä on. Alennuskoodeja juuri tuohon kauppaan, johon niitä haet.”

Ikävä kyllä ne ovat väärennettyjä, eivätkä ne toimi.

Väärennetyt alennuskoodit

Miksi kuluttaja hakee alennuksia?

Nykypäivän kuluttajat ovat valveutuneita. Kun he löytävät haluamansa tuotteen ja sille sopivan hinnan, iso osa heistä tietää etsiä alennuksia. Varsinkin jos kassasivulla on alennuskoodille varattu kenttä.

Se on osa ihmisluonnetta. Jos sinulla on mahdollisuus saada pienikin alennus, olet valmis käyttämään hieman aikaa sen saamiseksi.

Sopiva alennus voi löytyä verkkokaupan omilta sivuilta, olla tarjolla esimerkiksi uutiskirjeen tilaajille, tai sellainen voi löytyä yrityksen Facebook-sivulta, alennuskoodisivustoilta, blogeista, Instagramista…jne.

Alennusten etsiminen on ihan ok, mutta et varmaankaan halua, että asiakas poistuu kassalta ja jättää ostoprosessin kesken.

Miksi sivustot tarjoavat väärennettyjä koodeja?

Osa väärennettyjä alennuskoodeja tarjoavista sivustoista on hyväksytty verkkokaupan affiliate-ohjelmaan, eikä yrityksen markkinointivastaava tiedä tai välitä siitä.

Markkinoinnista vastaava seuraa vain myyntejä: ”Ahaa, tuon täytyy olla hyvä sivusto, koska sen kautta tulee sekä liikennettä että myyntejä.”

Osa niistä on aiemmin legitiimisti toimineita sivustoja, jotka on hylätty ja täytetty väärennetyllä roskasisällöllä.

Suurin osa feikkisivustoista kuitenkin vain varastaa liikennettä. Feikkisivustojen omistajat tietävät, mitä ihmiset hakevat ja tarjoavat kyseistä hakutermiä ”vastaavaa sisältöä”.

Liikennettä varastavat alennuskoodisivustot näyttävät kävijöilleen mainoksia tai jopa mainoslinkkejä samankaltaisiin tuotteisiin.

Osa niistä voi ohjata kävijöitä väärään osoitteeseen, josta lähdesivusto saa rojalteja.

On selvää, että jos kivijalkamyymälän ikkunassa mainostettaisiin 40 prosentin väärennettyä kuponkia naapuriputiikkiin, se olisi ainakin Kilpailulain mukaan laitonta.

Netissä samat säännöt eivät valitettavasti päde.

Kuvakaappaus väärennetyltä alennuskoodisivustolta

Väärennettyjä alennuskoodeja tarjoavia ”suomenkielisiä” sivustoja alkoi ilmestymään verkkoon vuonna 2017 – ja uusia syntyy edelleen jatkuvasti.

Suurin osa feikkisivustoista on .com- tai .net-päätteisiä ja niiden domainnimi sisältää ”fi”-merkkijonon. Sivustojen sisältö on konekääntäjän ja/tai tekoälyn avulla generoitua siansaksaa.

Miten tämä on mahdollista?

Googlen takia. Vaikka Google kehittää jatkuvasti algoritmejaan, sillä ei ole tehokkaita välineitä erottamaan, mitkä sivustot ovat aitoja, tarkoituksenmukaisia, kunnollisia, legitejä.

Etenkään pienessä Suomessa, kun kyse on suomenkielisistä sivustoista.

Siitäkään huolimatta, että sekä me että kilpailijamme ovat varmaankin tehneet niistä roskasisältöilmoituksen.

Google perustaa hakutuloksensa linkkeihin. Jos haluat auttaa pienyrittäjiä, lisää verkkokauppasi sivuille linkki alennuskoodisivustolle, jotta se mieluummin se sijoittuu paremmin hakutuloksissa, kuin väärennettyjä alennuskoodeja tarjoavat sivustot.

Se auttaa sekä verkkokauppaasi, että oikealla asialla olevaa julkaisijaa.

Kannattaako alennuskoodeista luopua kokonaan?

Roskasivustoista emme näytä pääsevän, joten onko alennuskoodeista syytä luopua kokonaan?

Koska jos verkkokaupan kassasivulla on alennuskoodille varattu kenttä, se johtaa väistämättä siihen, että asiakkaat etsivät alennuskoodeja netistä.

Voiko ongelman ratkaista olla tarjoamatta alennuskoodeja?

Mitä ongelman ratkaisemiseen tulee, on olemassa useampaa koulukuntaa:

  1. Jos verkkokauppaasi on lähes aina saatavilla alennuskoodi, asiakas jättää usein ostoksen tekemättä, ellei sellaista ole saatavilla silloin, kun hän tarvitsisi tarjoamasi tuotteen tai palvelun.
  2. Jos verkkokauppaasi on vain harvoin saatavilla alennuskoodi, se voi olla tehokas tapa lisätä myyntiä etenkin hiljaisempina aikoina.
  3. Jos voit luopua alennuskoodikentästä kokonaan, niin loistavaa.

Useimmille verkkokaupoille vaihtoehto 3 ei ole mahdollinen, koska tuolloin ne voivat jäädä jälkeen kilpailussa.

Ratkaisu?

Ensinnäkin, jokaisen yrityksen on kannattaa pitää huolta verkkokauppansa maineesta, jotta sen ”nettimaine” ei perustu feikki- ja roskasisältöön.

Tee säännöllisesti Google-haku verkkokauppasi nimellä ja verkkotunnuksella tai luo Google-ilmoitus tärkeillä hakutermeillä, esim. ”Ritvan Pesula Oy” ja ”ritvanpesula.fi”.

Näin saat ilmoituksen aina, kun Google löytää indeksoi näillä termeillä uusia sisältöjä, ja voit reagoida niihin.

Toiseksi, sinun on rankattava ensimmäiseksi hakutermillä ”verkkokaupan nimi alennuskoodi”, tai millä termillä sitä ikinä kutsukaan. Vain näin voit estää myyntikatteen päätymisen yhdelle roskasivustoista.

Jos tuolla hakutermillä ykköseksi rankkaava sivusto on loistava, kuten tämä sivusto, tiedät, että heillä on oma asiakaskuntansa. Ne tuovat sinulle uusia asiakkaita, ja voit antaa heille krediittiä ja jatkaa yhteistyötä.

Ellet halua olla missään tekemisissä alennuskoodisivustojen kanssa, voit kieltää ne kokonaan käyttämässäsi kumppanuusverkostossa.

Joka tapauksessa kumppaneiden sisältöjä kannattaa monitoroida.

Artikkelikuva: Alexas_Fotos

0 kommenttia

Sekä fyysinen kaupankäynti että verkkokauppa ovat yhä kilpaillumpia, ja niissä menestyäkseen on huomioitava useita tekijöitä. Kilpailun kovetessa on löydyttävä pyrkimystä löytää sekä suoria että välillisiä etuja kilpailijoihin nähden.

Alennusten tarjoaminen on markkinointistrategia. Se on ideana lähes yhtä vanha kuin vähittäiskauppa itsessään. Myynnin keskittyessä yhä enemmän verkkoon lehdistä leikattavista kupongeista on tullut alennuskoodeja. Mutta mitä alennuskoodit ovat? Miten ja miksi ne toimivat? Mitä etuja ne voivat tarjota sinun yrityksellesi?

Mikä alennuskoodi on?

Collinsin sanakirjan mukaan alennuskoodi on ”jälleenmyyjien asiakkaille tarjoama koodi, jolla he voivat saada alennusta ostaessaan tuotteita verkosta”.

Käytännössä alennuskoodi on sarja aakkosnumeerisia merkkejä, jonka kuluttaja syöttää verkkokaupan ostoskorivaiheessa sille varattuun kenttään saadakseen alennuksia tai muita etuja tehdessään verkko-ostoksia. Suomessa niistä käytetään myös yleisesti myös nimityksiä tarjouskoodi ja kuponkikoodi.

Alennuskoodit voivat olla osa käynnissä olevia markkinointikampanjoita. Niitä voidaan soveltaa tiettyihin tuotteisiin, tuoteryhmiin tai koko tilaukseen.

Alennuskoodeja on kolmea päätyyppiä:

  • Julkiset alennuskoodit, jotka ovat kaikkien kuluttajien näkyvillä ja käytetävissä. Koodi voi olla näkyvissä esimerkiksi verkkokaupan etusivulla tai sitä voidaan levittää sosiaalisessa mediassa tai influensserien välityksellä. Julkiset alennuskoodit ovat hyödyllisiä uusien asiakkaiden houkuttelemiseksi.
  • Yksityiset alennuskoodit ovat vain tietyn asiakasryhmän käyttäväksi tarkoitettuja koodeja. Yksityiset koodit voidaan kohdistaa esimerkiksi aiemmin tilauksen tehneille tai säännöllisesti tilaaville asiakkaille. Kohdentamiseen voidaan käyttää esimerkiksi uutiskirjeen tilaajien asiakassegmentointia.
  • Salaiset alennuskoodit ovat kertaluonteisia ja tarkoitettu yleensä vain tietylle asiakkaalle. Salainen alennus voidaan tarjota esimerkiksi anteeksipyyntönä tai hyvityksenä silloin, kun tilauksessa jokin on mennyt pieleen (esim. väärä tai viallinen toimitus, viivästys jne.)

Alennuskoodeja voidaan käyttää osana verkkokaupan markkinointia jatkuvasti tai vain silloin tällöin. Monet yritykset tarjoavat alennuskoodeja ennen tärkeitä myyntipäiviä, kuten joulua, äitien- ja isänpäivää sekä Black Fridaynä, joka on nopeasti laajentunut koko viikon mittaiseksi kampanjaksi.

Alennuskoodit voivat olla myös lahjakortin muodossa. Esimerkiksi marketeissa ja R-Kioskeilla myytävät Google Play-, Netflix-, PlayStation-, Ruutu+- ja Spotify-lahjakortit ovat käytännöllisesti katsoen kyseisessä palvelussa alennuksen tai muun edun lunastamiseksi käytettäviä koodeja.

Miten alennuskoodit toimivat?

Olet voinut saada alennuskoodin monin tavoin. Jos olet joskus tilannut tuotteita verkkokaupasta, olet voinut luoda tilauksen yhteydessä verkkokauppaan käyttäjätilin tai antanut sähköpostiosoitteesi tilausvahvistusta tai toimitusilmoitusta varten.

Saatat olla joskus tilannut verkkokaupan uutiskirjeen tai osallistua heidän järjestämään kilpailuun tai arvontaan. Ehkä käytät verkkokaupan mobiilisovellusta? Samalla olet saattanut ruksata luvan lähettää sinulle markkinointiviestintää.

Alennuskoodilla voi saada prosenttimääräisen alennuksen tietystä tuotteesta tai tuoteryhmästä. Tai se voi olla euromääräinen alennus tilauksen loppusummasta. Joskus alennuskoodilla saatava etu on esimerkiksi ilmainen toimitus, ilmainen kaupanpäällinen tai esimerkiksi lahjapaketointi.

Kun siirryt ostosprosessin lopussa verkkokaupan kassalle, useimmissa nettikaupoissa on lomakkeen kohta, jossa kysytään ”Onko sinulla alennuskoodi?”

Jos sinulla on sellainen, kopioi ja liitä tai kirjoita se sille varattuun kenttään. Aktivoi alennuskoodi ja näet sen oikeuttaman alennuksen tilauksen yhteenvedossa.

Miksi alennuskoodit toimivat?

Kun verkkokauppa tarjoaa alennuskoodin, se kannustaa kuluttajia ostamaan. Asiakas saa haluamansa tuotteen tai palvelun halvemmalla, ja yritys lisää myyntiä. Siitä hyötyvät sekä asiakas että yritys. Win-win.

Kannustimilla on suora psykologinen vaikutus ostokokemukseen. Niin oudolta kun se kuullostaakin, alennuksen saaneet ihmiset ovat onnellisempia, vähemmän stressaantuneita ja kokevat vähemmän ahdistusta. Ainakin, mikäli on uskominen Claremontin yliopiston neuroekonomian professori Paul Zakia.

Yksi alennuskoodien parhaista puolista on, että ne toimivat hyvin sekä uusien asiakkaiden hankkimisessa että palaavien asiakkaiden kanssa. Ne ylläpitävät nykyisten asiakkaiden asiakasuskollisuutta, houkuttelevat uusia asiakkaita ja parantavat brändisi imagoa.

Tässä suhteessa monilla yrityksillä on parantamisen varaa. Useimmat meistä ovat kokeneet, että uusille asiakkaille tarjotaan alennuksia, mutta vanhoille ei juuri koskaan.

Alennuskoodikampanjan suunnittelu

Julkaisimme aikaisemmin blogikirjoituksen 5 vinkkiä erottuvaan alennuskoodimarkkinointiin, joten kerron tässä vain lyhyesti asioita, jotka on hyvä huomioida alennuskoodikampanjaa suunniteltaessa.

  1. Vältä yleisiä alennuskoodeja, koska ne leviävät helposti kohderyhmänsä ulkopuolelle. Joskus ne kuitenkin toimivat, kuten silloin, kun tarkoituksena on uusien asiakkaiden hankinta.
  2. Kustomoi. Ihmiset rakastavat yksilöityä viestintää. Jos sinulla on lupa käyttää asiakkaan tilaushistoriaa, markkinoi hänelle uudempia malleja. Jos sinulla on lupa käyttää asiakkaan henkilökohtaisia tietoja, muista häntä syntymäpäivänä jne.
  3. Luo kiireellisyyden tunne. Asiakas ei tee ostoksia vain siksi, että hänellä on alennuskoodi. Mutta jos hän on kiinnostunut tuotteistasi ja koodi on voimassa esimerkiksi vain tänään, voit saada myynnin.
  4. Tavoita vaikuttajat. Kuluttajat luottavat enemmän vertaissuosittelijoihin kuin mainoksiin. Tavoittamalla oikeat some-influensserit heistä tulee paitsi kumppaneitasi, myös viestisi levittäjiä omiin yhteisöihinsä.

Luova viestintä alennuskoodeissa

Lähes 70 % kuluttajista hylkää ostoskorin eli keskeyttää tilauksen. Mobiilikäyttäjillä hylkäysprosentti on yli 85 %.

Syitä ostoskorin hylkäämiseen on lukuisia – epäröinti, tyytymättömyys hintaan ja muut – mutta verkkokauppiaalle se on menetetty mahdollisuus.

Alennuskoodit ovat loistava tapa saada osa meneteyistä mahdollisuuksista takaisin ja asiakas palaamaan viimeistelemään tilaus.

Jos asiakas on antanut yhteystiedot tai hän on palaava asiakas, lähetä hänelle alennuskoodi sähköpostilla tai tekstiviestillä. Henkilökohtainen alennuskoodi voi saada asiakkaan harkitsemaan uudelleen.

Tutustu verkkokauppaohjelmistosi mahdollisuuksiin alennuskoodikampanjoiden luomisessa ja luovassa viestinnässä.

Yhteenveto

Menestyvän verkkokaupan rakentamiseen liittyy monia aspekteja ja alennuskoodit on loistava tapa hankkia uusia asiakkaita ja palkita vanhoja.

Vaikka alennuskoodien tarjoamisella on myös haittoja, ne auttavat kehittämään ostoprosessia säilyttäen silti asiakaspidon ja tulotason.

Lisäksi ne ovat uusi tapa kommunikoida asiakaskuntasi kanssa.

Toivotamme onnistuneita alennuskampanjoita!

0 kommenttia

Alennuskoodit voivat ohjata asiakkaita yritykseesi, lisätä olemassa olevien asiakkaiden sitoutumista sekä kasvattaa myyntiä. Fyysiset kupongit voidaan valjastaa käytettäväksi myymälässäsi, kun taas digitaalisia alennuskoodeja voidaan jakaa markkinointiviestinnän avulla yrityksen verkkokaupassa, sosiaalisessa mediassa tai affiliate-julkaisijoiden viestintäkanavilla.

Media- ja markkinointiyhtiö Valassiksen mukaan alennuskoodeilla, kupongeilla, sosiaalisen median mainostuksella ja muilla kannustimilla voidaan vaikuttaa merkittävästi kuluttajiin:

  • 60 % kuluttajista on valmis kokeilemaan uutta tuotetta
  • 59 % on valmis ostamaan jotain, mikä ei ole heidän ostoslistallaan
  • 54 % tekee impulssiostoksia
  • 46 % muuttaa suunniteltua ostostaan

Taloudellisen arvon lisäksi 55 % kuluttajista muodostaa positiivisemman kuvan brändistä tai kaupasta, jotka tarjoavat alennuskoodeja ja kuponkeja. Kuluttajat myös uskovat, että kannustimien käyttö saavat heidät tuntemaan itsensä älykkäämmäksi ostajaksi (69 %) sekä valitsemaan tuotemerkin, jota he eivät muuten ostaisi (53 %).

Olipa kampanjan tavoite sitten saada asiakkaita yrityksen kivijalkakauppaan tai verkkokauppaan, alennuskoodit voivat olla tehokas tapa kasvattaa myyntiä. On kuitenkin tärkeää kehittää alennuskampanjalle strategia, koska lisääntyneestä myynnistä huolimatta kampanja voi johtaa pienempään myyntikohtaiseen voittoon.

Alennuskoodien haittoja

Pienempi voitto

Alennuskoodien merkittävin haittapuoli on, että ne maksavat yrityksellesi rahaa. Mikä tahansa alennus tarkoittaa, että asiakas maksaa tuotteistasi tai palveluistasi vähemmän, jolloin voittomarginaalisi pienenee.

Olennaisinta on laskea, miten alennusen tarjoaminen vaikuttaa voittomarginaaliisi joko a) tuomalla uusia asiakkaita tai b) tuomalla takaisin vanhoja asiakkaita, jotka ovat saattaneet karata muualle jahtamaan alennuksia.

Kustannusriski

Alennuksen tarjoaminen ymmärtämättä voittomarginaaleja lisää tappion riskiä.

New York Timesin kolumnisti Jay Goltz on kehittänyt metodin laskea onko alennuskupongin tarjoaminen yrityksellesi hyödyllinen (juttu maksumuurin takana).

Esimerkissään hän käyttää Groupon-markkinapaikalle ravintolalle luotua kuponkikampanjaa, jonka tavoitteena on uusien asiakkaiden hankinta. Goltz esittää kahdeksan muuttujaa, jotka tulee huomioida kampanjan tuloksia arvioitaessa.

On tärkeää pohtia tuovatko alennuskampanjat arvoa yritykselle ja toisaalta tuottavatko ne pitkällä aikavälillä riittävästi myyntituloa niiden kustannusten kattamiseksi.

Huijaukset

Jos käytät alennuskoodina yleistä sanaa, kuka tahansa voi arvata sen täyttämättä koodille asetettuja ehtoja, kuten uutiskirjeen tilaamista.

Sama henkilö voi käyttää koodin yhä uudelleen ja uudelleen eri luomalla uusia käyttäjätilejä.

Vaikka haluaisit jakaa koodin tietylle asiakasryhmälle, kuten uutiskirjeen tilaajille tai some-seuraajille, se voi levitä tarkoitetun kohderyhmänsä ulkopuolelle, jolloin datan kerääminen ja kampanjan tehokkuuden seuranta ja analysointi vaikeutuvat.

Internet on täynnä epärehellisiä ja valheellisia huijaussivustoja, jotka käyttävät brändiäsi roskasisällön rinnalla omien päämääriensä tavoitteluun. Voit joutua usein selittämään asiakkaillesi, miksi netistä löytynyt koodi ei toimi.

Alennuskoodien edut ja hyödyt

Alennuskoodien hyötyjä

Alennuskoodien tarjoamisen etuja ovat uusien asiakkaiden saaminen myymälääsi tai verkkokauppaasi. Alennuskoodien kautta voidaan esitellä uusia tuotteita sekä auttaa pääsemään eroon ylimääräisistä tai ei-toivotusta varastosta uusien tuotteiden tieltä.

Alennuskoodeja voidaan käyttää rohkaisemaan asiakkaita ostamaan uusi, parempi (ja kalliimpi) tuote, ja kasvattamaan voittomarginaalia. Niitä voidaan käyttää myös palkitsemaan asiakkaita sekä kasvattamaan asiakasuskollisuutta.

Alennuskoodeja on helppo luoda ja jakaa

Alennuskoodien käyttäminen markkinointistrategiana on erittäin kustannustehokasta verrattuna moniin muihin mainostusmuotoihin, kuten klikkipohjainen mainontaan, televisio- ja radiomainontaan tai sanomalehtimainontaan.

Jakelu on helppoa uutiskirjeen tilaajille, some-seuraajille tai vaikkapa suoraan verkkokaupassa.

Houkuttele uusia asiakkaita

Alennuskoodien avulla voit houkutella uusia asiakkaita, sillä kuluttajat kokeilevat uusia tuotteita ja palveluja todennäköisemmin, kun heidän ei tarvitse maksaa siitä koko hintaa.

Kasvata myyntiä

Varmasti yksi merkittävimmistä alennuskoodien eduista on, että ne kasvattavat myyntiä.

Rakenna asiakasuskollisuutta

Alennuskoodien tarjoaminen säännöllisesti vanhoille asiakkaille saa heidät palaamaan ostoksille uudelleen ja kasvattaa asiakasuskollisuutta.

Tarjoa kilpailuetua

Moderni kuluttaja elää monipuolista elämää. Alennukset ja tarjoukset vetoavat heidän tarpeisiinsa paitsi säästää rahaa, myös kokeilla uusia asioita ja olle yhteydessä ympäröivään maailmaan.

He myös osaavat hakea netistä tarjouksia ja diilejä sekä vertailla hintoja. Siitä syystä ne ovat olennainen osa online-myyntiä ja verkkoliiketoimintaa.

Alennukset määrittelevät ostopaikan

Alennuskoodit eivät ole hintakilpailu kilpailijoiden kanssa, mutta ne voivat vaikuttaa siihen, mistä kuluttaja ostaa lopulta tuotteen.

Jos verkkokauppaasi on saatavilla alennuskoodi ja kilpailijan kauppaan ei, kuluttaja ostaa tuotteen tai palvelun todennäköisemmin sieltä, mistä saa alennuksen.

Alennuskoodit rohkaisevat toimintaan

Moni kuluttaja tekee ostopäätöksen nopeammin, kun verkkokauppaan on saatavilla rajoitetun ajan olevia alennuksia.

Kampanjan seuranta

Alennuskoodeila on helppo seurata kampanjan toimivuutta ja sijoitetun pääoman tuottoastetta (ROI).

Oikeilla työkaluilla voi seurata verkkokaupan tai kävijäseurannan analytiikasta kuinka moni asiakas on käyttänyt tilauksessaan alennuskoodia, mitä kautta nämä ostajat ovat tulleet, miten kiinnostava kampanja on ollut ja miten laajalle se on levinnyt.

Tehokkuuden mittaaminen

Käyttämällä alennuskoodeja ja optimoimalla kampanjaa sen aikana ja jälkeen, selvität, miten hyvin tai huonosti koodit toimivat verkkokauppasi markkinointistrategiana.

Opi kuluttajien ostokäyttäytymisestä

Luo erilaisia koodeja jaettavaksi eri kanavilla. Testaa, mikä toimii verkkokaupassasi parhaiten ja optimoi konversiota (CRO) siten, että alennuskoodit ovat yrityksellesi kannattavaa liiketoimintaa.

Sähköpostilistan kerääminen

Voit tarjota alennuskoodia vastineeksi verkkokaupan uutiskirjeen tilaamisesta, mikä edellyttää käyttäjän sähköpostiosoitteen ja markkinointiluvan pyytämistä.

Uutiskirje on osa pitkän aikavälin markkinointistrategiaa. Sitä voidaan käyttää sähköpostimarkkinointiin toistuvien tilausten hankkimiseen, uusien tuotteiden esittelyyn ja muihin kampanjoihin.

Kiitollisuuden osoitus

Alennuskoodin tarjoaminen olemassa oleville asiakkaillesi on ystävällisyyden osoitus, uusi tapa sanoa ”kiitos asiakkuudestasi”. Se on olennainen keino kasvattaa asiakasuskollisuutta.

Välitön näkyvyys

Julkaisijat, kuten Alennuskoodi101.fi, muut alennuskoodisivustot, bloggaajat ja influensserit julkaisemme mielellämme alennuskoodisi omalle yleisöllemme, koska mekin saamma siitä pienen komission. Kiinnostavat kampanjat leviävät nopeasti internetin välityksellä.

Välillinen näkyvyys

Linkit ja maininnat parantavat verkkokauppasi hakukonenäkyvyyttä. Parempien hakukonesijoitusten kautta saat verkkokauppaasi enemmän kävijöitä ja potentiaalisia asiakkaita.

Kuvat: Campaign Creators, Perry Merrity II

0 kommenttia

Markkinoinnissa kupongilla tarkoitetaan dokumenttia, joka voidaan käyttää alennuksen tai muun edun saamiseksi tuotetta tai palvelua ostettaessa. Kuponkeja ovat jakaneet kuluttajatuotteiden valmistajat sekä vähittäiskauppiaat osana myynninedistämistoimiaan. Ennen internetin keksimistä niiden jakelu tapahtui postin välityksellä aikakaus- ja sanomalehtien sekä mainoslehtisten mukana.

Internetin yleistymisen myötä alennuskoodit ovat korvanneet fyysiset kupongit. Alennuskoodi on verkkokaupan ostoskorissa tai kassasivulla syötettävä merkkijono, jolla edun voi lunastaa. Alennuskoodeja jaetaan internetin välityksellä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, uutiskirjeissä, mobiilisovelluksissa ja alennuskoodisivustoilla.

Mikä on kuponkien alkuperä ja kuka idean on keksinyt?

Asa Griggs Candler

Asa Griggs Candler (1851–1929)

Kupongin keksijä oli amerikkalainen liikemies ja poliitikko Asa Griggs Candler, joka osti John Stith Pembertonilta reseptin erääseen makeaan ja hiilihapotettuun juomaan vuonna 1888. Juoma oli valmistettu keitetyistä kokapensaan lehdistä, kofeiinista, hiilihapotetusta vedestä ja sokerista.

Kyllä, arvasit oikein. Tuo juoma oli Coca-Cola, ja reseptin myyntihinnan arvellaan olleen tuolloin vain 2 300 dollaria.

Vuonna 1892 Candler perusti The Coca-Cola Companyn ja seuraavana vuonna hän rekisteröi juoman tavaramerkiksi.

Asa Candler keksi maailman ensimmäisen kupongin

Maailman ensimmäinen kuponki lähetettiin potentiaalisille asiakkaille aikakauslehtien mukana, josta leikatulla kupongilla sai lunastaa ilmaisen lasillisen Coca-Colaa. On arvioitu, että vuosien 1894-1913 aikana joka yhdeksäs amerikkalainen, eli noin 8,5 miljoonaa henkilöä, oli vastaanottanut ilmaisen lasillisensa Cokista. Vuoteen 1895 mennessä Coca-Colaa tarjoiltiin kaikissa Yhdysvaltojen osavaltioissa.

Candler turvautui ranskan kieleen miettiessään nimeä innovatiiviselle markkinointistrategialleen. Vuonna 1888 hän otti ranskankielisen sanan couper, mikä tarkoittaa ”leikata”, ja väänsi sen amerikkalaiseen muotoon coupon, kuponki.

Asa Candler oli eittämättä visionääri keksiessään kupongin kaltaisen markkinointivälineen. Hänen keksintönsä muutti vielä tuolloin merkityksettömän juoman markkinoita dominoineeksi virvoitusjuomaksi.

Candlerin kristallipallo osoittautui profeetalliseksi

Asa Candlerin arvio osoittautui enteelliseksi, sillä jo yli 100 vuoden ajan miljoonat ja miljoonat kuluttajat ovat tavoitelleet säästöjä kupongeilla.

Coca-Colan menestys ei jäänyt muilta yrityksiltä huomioimatta. Vuonna 1909 C.W. Post alkoi tarjota kuponkeja, joilla sai yhden sentin alennuksen hänen Grape Nuts -aamiaismuroistaan.

1930-luvun suuri lama vauhditti kuponkien käyttöä, kun taloudellisissa vaikeuksissa olevat amerikkalaiset yrittivät säästää viikoittaisissa ruokaostoksissaan ja kauppiaat puolestaan saada tuotteitaan kaupaksi.

Vielä senkin jälkeen, kun Yhdysvallat oli saanut taloudellisen tasapainonsa palautettua, jatkoivat kuluttajat säästäväisiä tapojaan, ja kuponkien käyttö arkipäiväistyi.

Kuponkeja pikaruoasta pankkishekkeihin

1940-luvulla supermarkettiketjut alkoivat tarjoamaan kuponkeja imeäkseen pienempien kauppojen asiakkaat itselleen.

Vuoteen 1965 mennessä jo puolet yhdysvaltalaisista kotitalouksista leikkeli kuponkeja lehdistä, ja kymmenessä vuodessa hintatietoisten määrä kasvoi kolmeen neljästä.

Voimakkaasti mainostettujen elintarvikkeiden ja muiden kuluttajatuotteiden lisäksi myös muut teollisuudenalat alkoivat omaksua kuponkien käyttöä.

Sunnuntailiitteisiin alettiin painamaan kuponkeja kaikkeen mahdolliseen pikaruoasta pankkisekkeihin.

Suoramainonta tarjosi paikallisille yrityksille edullisen tavan jakaa kuponkeja ja niitä alettiin tulostamaan myös ruokakauppojen kuittien kääntöpuolelle.

Tulostettavat kupongit

Rahansäästökeinon suosio saavutti huippunsa 1997, jolloin 83 prosenttia amerikkalaisista käytti kuponkeja. Coupon Sherpan mukaan (Viitattu 9.2.2022) amerikkalaiset kuluttajat käyttivät tuolloin 4,8 miljardia kuponkia ja säästivät niiden avulla yhteensä 2,9 miljardia dollaria.

1990-luvun puolivälistä lähtien, kupongit siirtyivät internetiin. Aluksi ne olivat ladattavia tai tulostettavia kuponkeja, joista verkkokauppiaat käyttivät myös nimityksiä kuponkikoodi, tarjouskoodi, avainkoodi, siirtokoodi, ostoskoodi, palkintokoodi, viittauskoodi, lähdekoodi ja monet muut.

Internetin yleistymisen myötä yhä useammat kuluttajat ovat etsineet kuponkinsa netistä. Samalla kupongit ovat muuttuneet fyysisestä leikelappusesta ja tulostettavasta kupongista nettikaupoissa käytettäväksi e-kupongiksi – digitaaliseksi merkkijonoksi eli alennuskoodiksi – joka syötetään nettikaupan ostoskorissa alennuksen tai muun edun saamiseksi.

Vuonna 2008 monet isot ketjut toivat markkinoille älypuhelimesta tai puhelinsovelluksesta skannattavat QR- ja muut koodit, jotka poistivat koodeja välittävien tahojen tarpeen.

Prosenttialennukset, ilmaiset kaupanpäälliset, ”osta kaksi maksa yksi” -tyyppisen alennukset, sekä lukuisat muut koodit ovat tänä päivänä osa yhä useamman nettikaupan markkinointia.

Suomessa tiettävästi ensimmäinen alennuskoodeille omistautunut sivusto oli vuonna 2008 perustettu alennuskoodi.fi, joka on viimeksi julkaissut uusia tarjouksia vuonna 2020. Alennuskoodi101.fi aloitti toimintansa ensimmäisten alennuskoodisivustojen joukossa vuonna 2011.

Lyhyesti sanottuna, Asa Candlerin pikku markkinointikikka on kasvanut pienestä saatavasta edusta maailmanlaajuisen liiketoiminnan tukipilariksi.

Yhteenveto

Alennuskoodien keksijänä pidetään amerikkalaista liikemiestä Asa Griggs Candleria, joka osti pilkkiahintaan reseptin Coca-Cola -virvoitusjuomaan. Hän loi ranskankielisestä sanasta couper yhdysvaltalaisen version ”coupon”, kuponki. Tuolloin kuponkeja jaettiin aikakauslehtien välissä ja niillä saattoi lunastaa esimerkiksi lasillisen Coca-Colaa.

Internetin yleistyttyä 1990-luvulla kupongit vaihtuivat nopeasti fyysisestä leikelappusesta tai tulostettavasta kupongista verkkoon, ja nykyään useat verkkokaupat tarjovat asiakkailleen alennuksia alennuskoodien muodossa. Alennuskoodi syötetään verkkokaupan ostoskori- tai kassasivulla alennuksen tai muun edun saamiseksi.

Prosenttialennukset, ilmaiset kaupanpäälliset, ”osta kaksi maksa yksi” -tyyppiset alennukset, sekä lukuisat muut edust ovat tänä päivänä osa yhä useamman nettikaupan markkinointia.

Suomessa tiettävästi ensimmäinen alennuskoodeille omistautunut sivusto oli vuonna 2008 perustettu alennuskoodi.fi, joka on viimeksi julkaissut uusia tarjouksia 2020. Alennuskoodi101.fi aloitti toimintansa ensimmäisten alennuskoodisivustojen joukossa vuonna 2011.

Lyhyesti sanottuna, Asa Candlerin pikku markkinointikikka on kasvanut pienestä saatavasta edusta maailmanlaajuisen liiketoiminnan tukipilariksi.

0 kommenttia

Verkkoshoppailijoiden huomion kiinnittäminen on vaikeaa ja vaihtoehtojen määrä kääntää voimatasapainon kuluttajien eduksi. Yritykset ovat vastanneet haasteesen siten, että 89 % yrityksistä väittää kilpailevansa ensisijaisesti asiakaskokemusten kautta.

Alennuskoodit, tarjoukset ja promootiot ovat tärkeä työkalu ja tavoittaa kuluttajia, koska jopa 75 % kuluttajista odottaa saavansa alennuksia.

Internetissä on kilpailua. Jos haluat voittaa kilpailun, sinun on mentävä alennuskoodimarkkinoinnin perusstrategioita pidemmälle.

Ennakkoinvestointi on oikein tehtynä sen arvoista: voit saada uusia asiakkaita, parantaa brändiuskollisuutta, lisätä myyntiä ja ristiinmyyntiä, sekä paljon muuta.

Tässä jutussa jaamme viisi erinomaista vinkkiä, jotka vievät sinut kilpailijoidesi edelle ja auttavat yritystäsi kasvamaan ja menestymään.

Oletko valmis valjastamaan alennuskoodimarkkinoinnin todellisen voiman?

1. Käytä kertakäyttöisiä alennuskoodeja

Perinteisiä alennuskoodimarkkinointistrategioita rajoittaa se, miten ne on suunniteltu alusta alkaen. Standardi tapa on luoda joukko yleisiä alennuskoodeja, jotka tarjoavat samaa: esimerkiksi ”20 % alennusta kaikista alusasuista”.

Yleinen strategia on toki yksinkertainen, mutta siihen liittyy ilmeisiä riskejä. Jos jaat koodin netissä, se päätyy vääjäämättä laajempaan jakeluun, kuten someen ja alennuskoodisivustoille (paitsi meille, koska me jaamme vain yhteistyökumppaneidemme meille erikseen toimittamia alennuksia). Näin useammat ihmiset saavat alennuksen kuin olit ehkä suunnitellut.

Jos tavoitteesi on houkutella uusia asiakkaita, koodin päätyminen laajempaan jakeluun voi olla hyödyllistä. Se kuitenkin rajoittaa minkälaisia kampanjoita voit tarjota, ja samalla saatat heikentää kykyäsi käyttää alennuskoodeja sellaisten kannustimien luomiseen, joiden tarkoitus on parantaa asiakasuskollisuutta ja tehdä satunnaisista asiakkaista brändiuskollisia toistuvia ostajia.

Toinen yleisiin alennuskoodeihin liittyvä ongelma on personointi. Vaikka voit personoida alennuskoodin viestiä, yleisillä alennuskoodeilla et voi räätälöidä itse alennusta.

Mitä tarvitset ovat yksilölliset, kertakäyttöiset alennuskoodit, joiden idea on yksinkertainen: yleisten alennuskoodien sijasta luot suuren määrän yksilöllisiä koodeja tai annat uuden koodin aina, kun potentiaalinen asiakas pyytää sellaista. Tämä onnistuu kaikissa yleisimmissä verkkokauppaohjelmistoissa.

Ellei suuren määrän koodien luominen onnistu nykyisessä ohjelmistossasi, investoiminen työkaluun, joka mahdollistaa sen todennäköisesti kannattaa. Lisäksi se eliminoi riskin alennuskoodin väärinkäyttöön.

2. Personoi alennuskoodit

Ei riitä, että tarjoat asiakkaillesi alennuksia ja kampanjoita – kuluttajat odottavat, että ne ovat yksilöllisiä ja tarjoavat enemmän sitä, mitä he haluavat yritykseltäsi.

Itse asiassa, 79 % kuluttajista on todennäköisemmin tekemisissä alennuksia tarjoavien brändien kanssa silloin, kun alennuskoodit on räätälöity vastaamaan heidän aikaisempaa vuorovaikutustaan brändin kanssa.

Sitä vastoin vain 43 % shoppailijoista haluaa jakaa henkilötietojaan, vaikka saisi sitä vastaan alennuksia. Vältä antamasta asiakkaillesi käsitystä, että käytät heidän tietojaan ”tiedon louhintaan”.

Tästä syystä on suositeltavaa ja tietysti myös lakien mukaista rajoittaa personointi vain niihin tietoihin, joita asiakkaat ovat aktiivisesti ja suostumuksella jakaneet kanssasi. Niitä voivat olla esimerkiksi ostohistoria ja tilin luomisen yhteydessä annetut henkilötiedot.

Syntymäpäiväalennukset ja ”vuosipäiväalennukset” ensimmäisestä tai edellisestä tilauksesta voivat kaikki olla tehokkaita keinoja tavoittaa asiakkaat ja olla heihin yhteydessä.

Personoinnin tavoite on saada asiakas tuntemaan, että tarjoat heille jotain ainutlaatuista – jotain nimenomaan hänelle.

Kertakäyttöiset alennuskoodit tekevät personoinnista yksinkertaisempaa, kun voit räätälöidä alennustason tai tarjoustyypin vastaamaan asiakkaan aikaisempia tapoja tai ostoshistoriaa.

Jos henkilökohtainen viesti saa asiakkaan tuntemaan olonsa arvostetuksi, hän ostaa todennäköisemmin.

3. Luo kiireellisyyden tunne

Kun kuluttaja tuntee, että hänellä on kaikki aika maailmassa, hän ei todennäköisesti lähde tekemään ostoksia vain siksi, että lähetät hänelle alennuskoodin. Alennuksen suuruudesta riippumatta hän joko odottaa tai löytää jonkin toisen syyn olla tekemättä ostosta juuri nyt.

”Kiireellisyysmarkkinoinnin” tarkoitus on muistuttaa ostajaa siitä, että heidän toiminta-aika on rajallinen. Kiire nopeuttaa vasteaikaa ja lisää alennuskoodien käyttöastetta. Usein alennuksen käyttäminen johtuu hajamielisyydestä: ihmiset unohtavat tarjouksen nopeasti ja jatkavat elämäänsä.

Kiireellisyys kiinnittää kuluttajan huomion.

Voit luoda kiireellisyyden tunteen käyttämällä yleisiä alennuskoodeja antamalla niille päättymisajan. Jos kuitenkin käytät personoituja alennuskoodeja, voit asettaa koodille lyhyemmän voimassaoloajan tai ohjelmallisesti esimerkiksi 1 tunnin voimassaoloajan sähköpostin avaamisesta.

Kiireellisyys tuo lisäarvoa tarjoukselle. Se tarkoittaa, että olet tarjonnut kuluttajalle huipputarjouksen ja että hänen tulee toimia nopeasti hyödyntääkseen sen.

Tämäntyyppiset tarjoukset on erityisen hyvä tapa saada asiakas tekemään päätös nopeasti esimerkiksi silloin, kun hän luopuu tilaamisesta lisättyään jo tuotteita ostoskoriin.

4. Käytä pelillistämistaktiikoita

Ihmiset rakastavat pelejä. Rakastamme niiden yksinkertaisuutta. Pelissä pyrkimyksestä seuraa palkinto. Yksinkertaista?

Jos voit tehdä ostosten tekemisestä pelin, se voi kasvattaa käyttäjien sitoutumista dramaattisesti. Pelillistäminen tuo lisäarvoa ostokokemukseen ja parantaa brändisi uskottavuutta.

On olemassa monia hauskoja tapoja sisällyttää pelillistäminen alennuskoodistrategiaan. On kuitenkin tärkeää, että pelin säännöt ovat johdonmukaiset. Jos kuluttajasta tuntuu, että peli on väärennetty tai huonosti hallittu, he ovat vähemmän halukkaita pelaamaan sitä.

Mysteeripalkinnot

Yksinkertaisin pelillistämistekniikka on mysteeripalkinnot. Ne ovat ennalta tuntemattoman suuruisen alennuksen tarjoaminen tietystä tehtävästä. Tehtävä tai toiminto voi olla esimerkiksi sähköpostilinkin klikkaaminen.

On kaksi asiaa, jotka tekevät mysteeripalkinnoista loistavia.

Ensinnäkin ihmiset haluavat yksinkertaisesti tietää vastauksen mysteeriisi: mitä hän voisi saada, jos tekisi ostoksen nyt.

Halu ratkaista tuo mysteeri kasvattaa napsautussuhdetta.

Toiseksi, saat kampanjallesi katseenvangitsijan: mysteeri voi olla saada jopa 30 % alennusta, mutta todellisuudessa suurin osa saa ”vain” 15 % alennusta.

Oikealla algoritmin kontrolloimalla työkalulla voit optimoida palkintona annettavan keskimääräisen alennuksen oikein.

Pienenevät alennukset

Myös pienenevät alennukset soveltuvat erinomaisesti verkko-ostoksien pelillistämiseen.

Voit esimerkiksi lähettää sähköpostin, jossa kerrotaan, että ensimmäiset 10 asiakasta saavat 30 % alennuksen, seuraavat 10 asiakasta 20 % alennuksen ja loput 10 % alennuksen.

Pienenevät alennukset on loistava tapa motivoida ostajia pelillistämisen kautta.

Kerää ja säästä

Ihmiset rakastavat keräillä asioita. Joten miksi et voisi tehdä siitä peliä?

Valitse esimerkiksi viisi tuotetta yhteisellä teemalla. Lähetä asiakkaille viesti ja kerro heille, että jos he keräävät kaikki viisi tuotetta, he voivat ansaita 50 euron alennuskoodin seuraavaan ostokseensa.

Asiakkaat nauttivat pelistä ja sinä kasvatat myyntiä.

5. Tavoita myös influensserit

Aikana, jona lähes puolet maailman väestöstä on aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä, on influenssereista eli sosiaalisen median vaikuttajista tullut tärkeämpää kuin koskaan.

Kuluttajat luottavat toisiin kuluttajiin, joten some-vaikuttajamarkkinoinnin tulee olla osa alennuskoodistrategiaasi.

Tiesitkö muuten, että 90 % kuluttajista luottaa vertaissuosituksiin ja vain 33 % perinteisiin mainoksiin?

Muista, että kaikki influensserit eivät ole Insta-julkkiksia tai YouTube-tähtiä. Itse asiassa, jotkut tehokkaimmista vaikuttajista ovat omia asiakkaitasi.

Vaikuttajamarkkinoinnin elementtien yhdistäminen pelillistämiseen voi parantaa asiakasuskollisuutta.

Esimerkiksi Wolt ja Uber tarjoavat alennuskoodeja asiakkailleen. Kun he jakavat koodeja vertaisilleen, kaikki voittavat: vanha ja uusi asiakas saa alennuksia, mutta myös palveluntarjoaja uusia maksavia asiakkaita.

Kun alennuksesta seuraa onnistunut kokemus, asiakassuhteesta tulee pysyvä.

Antamalla kuluttajille, bloggaajille, sisällöntuottajille ja muille vaikuttajille alennuskoodeja jaettavaksi yleisölleen, heistä tulee paitsi halukkaita yhteistyökumppaneitasi, myös viestisi levittäjiä sellaisinkiin yhteisöihin, joita voi muuten olla markkinoinnin avulla vaikea tavoittaa.

Alennuskoodit auttavat erottumaan, mutta vasta personointi vie markkinoinnin seuraavalle tasolle

Aikana, jona kuluttajat ovat yhä väsyneempiä perinteiseen mainontaan, voi alennuskoodikampanja herättää heidän kiinnostuksensa tarjoamiisi tuotteisiin tai palveluihin.

Muista, että alennuskoodien jakaminen ei ole ilmaiseksi antamista. Se on aina sijoitus tulosta ajatellen.

Voit saada lisämyyntiä, hankkia uusia asiakkaita tai lisätä brändiuskollisuutta.

Ainutlaatuiset alennuskoodit mahdollistavat sitoutumisen maksimoinnin tarjoamalla ostajia suoraan puhuttelevia tarjouksia.

Erottuaksesi joukosta, sinun on oltava luova ja ainutlaatuinen.

Saavuttaaksesi tavoitteet sinun on keskityttävä tuloksen tavoittelemiseen.

Investoi työkaluihin, jotka mahdollistavat alennuskoodikampanjan suunnittelun ja tulosten seurannan. Optimoi strategioitasi kampanjan tulosten perusteella.

Ja ei muuta kuin onnea matkaan!

Artikkelikuva: BRUNO EMMANUELLE