Miten tunnistaa luotettava verkkokauppa? 10 signaalia
Digitaaliaikana verkkokaupoista ostamisesta on tullut suositumpaa kuin koskaan ennen. Kun voit selata ja ostaa tuotteita ja palveluita kotisohvaltasi ja saada tuotteet vaikka kotiovelle toimitettuna, ei ole yllätys, että monet tekevät niin. Verkkokaupan kasvaessa on kuitenkin riski joutua huijausten ja vilpillisen toiminnan uhriksi.
Kuluttajalle on tärkeää, että hän pystyy tunnistamaan luotettavan verkkokaupan ennen ostosten tekemistä. Tässä blogijutussa keskustelemme luotettavan verkkokaupan tunnistamisesta ja siitä, miksi ihmisten tulee olla varovaisia tehdessään verkko-ostoksia. Toivottavasti jutustamme on sinulle hyötyä ja opit paremmin tunnistamaan luotetavan verkkokaupan epäluotettavasta.
Etsi merkkejä verkkokaupan luotettavuudesta
Tehdessäsi ostoksia verkossa, on erittäin tärkeää kiinnittää huomiota tiettyihin asioihin, jotta voit varmistaa, että asioit luotettavan verkkokaupan kanssa. Luotettavuuteen liittyvät signaalit osoittavat, että verkkokauppa on laillinen ja luotettava, ja että sieltä on turvallista tehdä ostoksia.
Kiinnitä huomiota ainakin näihin kymmeneen luotettavuussignaaliin:
1. SSL-salaus
SSL (Secure Socket Layer) on tietoturvateknologia, joka salaa verkkoselaimen ja verkkosivuston käyttämän palvelimen välillä siirrettävän tiedot. SSL-salaus varmistaa, että arkaluonteiset tiedot, kuten luottokorttitiedot, henkilökohtaiset tiedot sekä kirjautumistiedot, siirretään salattuna ja turvallisesti, mikä vähentää riskiä, että hakkerit pääsevät kaappaamaan näitä tietoja.
2. Tietosuojakäytäntö ja käyttöehdot
Verkkokaupan tietosuojakäytännössä kuvataan, miten verkkosivusto kerää, käyttää ja suojaa käyttäjätietoja, kun taas käyttöehdot määrittelevät verkkosivuston ja sen käyttäjien välisen laillisen sopimuksen. Vaikka molemmat näistä sivuista ovat tavalliselle käyttäjälle varsin tylsää luettavaa, ne kertovat, mikä taho sivuston takana toimii ja mitä tietoja se käyttäjistään kerää.
3. Yhteystiedot
Verkkokaupan taustalla toimivan yrityksen yhteystiedot on kriittinen luotettavuussignaali mille tahansa verkkokaupalle. Laillisella verkkokaupalla tulee olla selkeät ja helposti saatavilla olevat yhteystiedot, mukaan lukien yrityksen katuosoite, postinumero ja paikkakunta, sekä puhelinnumero ja sähköpostiosoite.
Lähtökohtaisesti suomalainen verkkokauppa on luotettavampi kuin eurooppalainen verkkokauppa ja eurooppalainen verkkokauppa on luotettavampi kuin aasialainen tai muualta maailmasta ponnistava verkkokauppa.
4. Verkkokaupan arvostelut ja kokemukset
Arovstelut ja oikeiden asiakkaiden kokemukset ovat jotain, joiden etsimiseen kannattaa käyttää muutama minuutti aikaa ennen ostoksen tekemistä. Älä luota verkkokaupan omilta sivuilta löytyviin ”kokemuksiin”, vaan tee Google-haku ”verkkokaupan_nimi kokemukset” löytääksesi asiakaskokemuksia riippumattomista lähteistä. Esimerkiksi Trustpilot on riippumaton ja läpinäkyvä alusta arvostelujen ja kokemusten löytämiseen.
5. Selkeät toimitus- ja palautuskäytännöt
Etsi verkkokaupan sivuilta tietoa toimitusajoista, toimitusvaihtoehdoista ja toimituskuluista. Selvitä, mikä on verkkokaupan palautuskäytäntö ja kuka maksaa palautuksesta koituvat kulut. Jos verkkokaupan sivuilta ei löydy näitä dokumentteja, se voi olla huijaus.
6. Aktiivinen läsnäolo sosiaalisessa mediassa
Tarkista verkkokaupan sosiaalisen median profiilit, joiden linkit löytyvät usein verkkosivuston alaosasta. Säännölliset päivitykset ja kommunikaatio asiakkaiden kanssa ovat luotettavan verkkokaupan tunnusmerkkejä. Sosiaalisen median sivuilta voit löytää myös todellisten käyttäjien kokemuksia kyseisen verkkokaupan kanssa toimineilta.
7. Tee Google-haku yrityksen nimellä
Verkkokaupan taustalla on lähes poikkeuksetta yritys. Tee Google-haku verkkokaupan taustayrityksen nimellä ja suodata hakutuloksista pois yrityksen omat sivut hakemalla esimerkiksi ”yrityksen_nimi -site:yrityksen_nimi”. Näin voit helposti löytää resursseja, joihin yritys ei itse ole päässyt vaikuttamaan. Tutustu myös yrityksen Google-arvosteluihin.
8. Huijarit toimivat somessa
Kun löydät kiinnostavan tuotteen tai palvelun sosiaalisesta mediasta, etenkin mainoksen muodossa, noudata erityistä varovaisuutta myyjän ja sen takana toimivaan yrityksen suhteen. Monet huijarit houkuttelevat asiakkaita poikkeuksellisilla hinnoilla kärkkyen heräteostoksia.
9. Käytä turvallisia maksutapoja
Luottokorttiyhtiöt, kuten Visa ja MasterCard, tarjoavat yleensä suojaa petoksia vastaan ja tarjoavat mahdollisuuden palauttaa maksun, jos ostos ei vastaa odotuksia. PayPalin ostajansuojaohjelma tarjoaa turvaa tapauksissa, joissa ostettu tuote ei saavu perille tai on virheellinen.
Vähemmän turvallisia tapoja ovat pankkisiirrot, kryptovaluutat ja sähköiset shekit. Älä koskaan lähetä käteistä rahaa millekään verkkokaupalle.
10. Valmistajan tiedot
Tutustu sen tuotteen valmistajaan, jonka aiot ostaa. Etsi tietoja valmistajan maineesta ja laadunvalvontaprosesseista. Harkitse tuotteiden ostamista vain valmistajilta, jotka tunnetaan korkealaatuisista tuotteista ja vastuullisuudesta.
Toivottavasti vinkeistämme oli sinulle hyötyä ja opit paremmin tunnistamaan luotettavat verkkokaupat epäluotettavista. Toivotamme onnistuneita verkko-ostoksia kaikille!