5 vinkkiä erottuvaan alennuskoodimarkkinointiin

0 kommenttia
Verkkoshoppailu
Jaa rakkautta

Verkkoshoppailijoiden huomion kiinnittäminen on vaikeaa ja vaihtoehtojen määrä kääntää voimatasapainon kuluttajien eduksi. Yritykset ovat vastanneet haasteesen siten, että 89 % yrityksistä väittää kilpailevansa ensisijaisesti asiakaskokemusten kautta.

Alennuskoodit, tarjoukset ja promootiot ovat tärkeä työkalu ja tavoittaa kuluttajia, koska jopa 75 % kuluttajista odottaa saavansa alennuksia.

Internetissä on kilpailua. Jos haluat voittaa kilpailun, sinun on mentävä alennuskoodimarkkinoinnin perusstrategioita pidemmälle.

Ennakkoinvestointi on oikein tehtynä sen arvoista: voit saada uusia asiakkaita, parantaa brändiuskollisuutta, lisätä myyntiä ja ristiinmyyntiä, sekä paljon muuta.

Tässä jutussa jaamme viisi erinomaista vinkkiä, jotka vievät sinut kilpailijoidesi edelle ja auttavat yritystäsi kasvamaan ja menestymään.

Oletko valmis valjastamaan alennuskoodimarkkinoinnin todellisen voiman?

1. Käytä kertakäyttöisiä alennuskoodeja

Perinteisiä alennuskoodimarkkinointistrategioita rajoittaa se, miten ne on suunniteltu alusta alkaen. Standardi tapa on luoda joukko yleisiä alennuskoodeja, jotka tarjoavat samaa: esimerkiksi ”20 % alennusta kaikista alusasuista”.

Yleinen strategia on toki yksinkertainen, mutta siihen liittyy ilmeisiä riskejä. Jos jaat koodin netissä, se päätyy vääjäämättä laajempaan jakeluun, kuten someen ja alennuskoodisivustoille (paitsi meille, koska me jaamme vain yhteistyökumppaneidemme meille erikseen toimittamia alennuksia). Näin useammat ihmiset saavat alennuksen kuin olit ehkä suunnitellut.

Jos tavoitteesi on houkutella uusia asiakkaita, koodin päätyminen laajempaan jakeluun voi olla hyödyllistä. Se kuitenkin rajoittaa minkälaisia kampanjoita voit tarjota, ja samalla saatat heikentää kykyäsi käyttää alennuskoodeja sellaisten kannustimien luomiseen, joiden tarkoitus on parantaa asiakasuskollisuutta ja tehdä satunnaisista asiakkaista brändiuskollisia toistuvia ostajia.

Toinen yleisiin alennuskoodeihin liittyvä ongelma on personointi. Vaikka voit personoida alennuskoodin viestiä, yleisillä alennuskoodeilla et voi räätälöidä itse alennusta.

Mitä tarvitset ovat yksilölliset, kertakäyttöiset alennuskoodit, joiden idea on yksinkertainen: yleisten alennuskoodien sijasta luot suuren määrän yksilöllisiä koodeja tai annat uuden koodin aina, kun potentiaalinen asiakas pyytää sellaista. Tämä onnistuu kaikissa yleisimmissä verkkokauppaohjelmistoissa.

Ellei suuren määrän koodien luominen onnistu nykyisessä ohjelmistossasi, investoiminen työkaluun, joka mahdollistaa sen todennäköisesti kannattaa. Lisäksi se eliminoi riskin alennuskoodin väärinkäyttöön.

2. Personoi alennuskoodit

Ei riitä, että tarjoat asiakkaillesi alennuksia ja kampanjoita – kuluttajat odottavat, että ne ovat yksilöllisiä ja tarjoavat enemmän sitä, mitä he haluavat yritykseltäsi.

Itse asiassa, 79 % kuluttajista on todennäköisemmin tekemisissä alennuksia tarjoavien brändien kanssa silloin, kun alennuskoodit on räätälöity vastaamaan heidän aikaisempaa vuorovaikutustaan brändin kanssa.

Sitä vastoin vain 43 % shoppailijoista haluaa jakaa henkilötietojaan, vaikka saisi sitä vastaan alennuksia. Vältä antamasta asiakkaillesi käsitystä, että käytät heidän tietojaan ”tiedon louhintaan”.

Tästä syystä on suositeltavaa ja tietysti myös lakien mukaista rajoittaa personointi vain niihin tietoihin, joita asiakkaat ovat aktiivisesti ja suostumuksella jakaneet kanssasi. Niitä voivat olla esimerkiksi ostohistoria ja tilin luomisen yhteydessä annetut henkilötiedot.

Syntymäpäiväalennukset ja ”vuosipäiväalennukset” ensimmäisestä tai edellisestä tilauksesta voivat kaikki olla tehokkaita keinoja tavoittaa asiakkaat ja olla heihin yhteydessä.

Personoinnin tavoite on saada asiakas tuntemaan, että tarjoat heille jotain ainutlaatuista – jotain nimenomaan hänelle.

Kertakäyttöiset alennuskoodit tekevät personoinnista yksinkertaisempaa, kun voit räätälöidä alennustason tai tarjoustyypin vastaamaan asiakkaan aikaisempia tapoja tai ostoshistoriaa.

Jos henkilökohtainen viesti saa asiakkaan tuntemaan olonsa arvostetuksi, hän ostaa todennäköisemmin.

3. Luo kiireellisyyden tunne

Kun kuluttaja tuntee, että hänellä on kaikki aika maailmassa, hän ei todennäköisesti lähde tekemään ostoksia vain siksi, että lähetät hänelle alennuskoodin. Alennuksen suuruudesta riippumatta hän joko odottaa tai löytää jonkin toisen syyn olla tekemättä ostosta juuri nyt.

”Kiireellisyysmarkkinoinnin” tarkoitus on muistuttaa ostajaa siitä, että heidän toiminta-aika on rajallinen. Kiire nopeuttaa vasteaikaa ja lisää alennuskoodien käyttöastetta. Usein alennuksen käyttäminen johtuu hajamielisyydestä: ihmiset unohtavat tarjouksen nopeasti ja jatkavat elämäänsä.

Kiireellisyys kiinnittää kuluttajan huomion.

Voit luoda kiireellisyyden tunteen käyttämällä yleisiä alennuskoodeja antamalla niille päättymisajan. Jos kuitenkin käytät personoituja alennuskoodeja, voit asettaa koodille lyhyemmän voimassaoloajan tai ohjelmallisesti esimerkiksi 1 tunnin voimassaoloajan sähköpostin avaamisesta.

Kiireellisyys tuo lisäarvoa tarjoukselle. Se tarkoittaa, että olet tarjonnut kuluttajalle huipputarjouksen ja että hänen tulee toimia nopeasti hyödyntääkseen sen.

Tämäntyyppiset tarjoukset on erityisen hyvä tapa saada asiakas tekemään päätös nopeasti esimerkiksi silloin, kun hän luopuu tilaamisesta lisättyään jo tuotteita ostoskoriin.

4. Käytä pelillistämistaktiikoita

Ihmiset rakastavat pelejä. Rakastamme niiden yksinkertaisuutta. Pelissä pyrkimyksestä seuraa palkinto. Yksinkertaista?

Jos voit tehdä ostosten tekemisestä pelin, se voi kasvattaa käyttäjien sitoutumista dramaattisesti. Pelillistäminen tuo lisäarvoa ostokokemukseen ja parantaa brändisi uskottavuutta.

On olemassa monia hauskoja tapoja sisällyttää pelillistäminen alennuskoodistrategiaan. On kuitenkin tärkeää, että pelin säännöt ovat johdonmukaiset. Jos kuluttajasta tuntuu, että peli on väärennetty tai huonosti hallittu, he ovat vähemmän halukkaita pelaamaan sitä.

Mysteeripalkinnot

Yksinkertaisin pelillistämistekniikka on mysteeripalkinnot. Ne ovat ennalta tuntemattoman suuruisen alennuksen tarjoaminen tietystä tehtävästä. Tehtävä tai toiminto voi olla esimerkiksi sähköpostilinkin klikkaaminen.

On kaksi asiaa, jotka tekevät mysteeripalkinnoista loistavia.

Ensinnäkin ihmiset haluavat yksinkertaisesti tietää vastauksen mysteeriisi: mitä hän voisi saada, jos tekisi ostoksen nyt.

Halu ratkaista tuo mysteeri kasvattaa napsautussuhdetta.

Toiseksi, saat kampanjallesi katseenvangitsijan: mysteeri voi olla saada jopa 30 % alennusta, mutta todellisuudessa suurin osa saa ”vain” 15 % alennusta.

Oikealla algoritmin kontrolloimalla työkalulla voit optimoida palkintona annettavan keskimääräisen alennuksen oikein.

Pienenevät alennukset

Myös pienenevät alennukset soveltuvat erinomaisesti verkko-ostoksien pelillistämiseen.

Voit esimerkiksi lähettää sähköpostin, jossa kerrotaan, että ensimmäiset 10 asiakasta saavat 30 % alennuksen, seuraavat 10 asiakasta 20 % alennuksen ja loput 10 % alennuksen.

Pienenevät alennukset on loistava tapa motivoida ostajia pelillistämisen kautta.

Kerää ja säästä

Ihmiset rakastavat keräillä asioita. Joten miksi et voisi tehdä siitä peliä?

Valitse esimerkiksi viisi tuotetta yhteisellä teemalla. Lähetä asiakkaille viesti ja kerro heille, että jos he keräävät kaikki viisi tuotetta, he voivat ansaita 50 euron alennuskoodin seuraavaan ostokseensa.

Asiakkaat nauttivat pelistä ja sinä kasvatat myyntiä.

5. Tavoita myös influensserit

Aikana, jona lähes puolet maailman väestöstä on aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä, on influenssereista eli sosiaalisen median vaikuttajista tullut tärkeämpää kuin koskaan.

Kuluttajat luottavat toisiin kuluttajiin, joten some-vaikuttajamarkkinoinnin tulee olla osa alennuskoodistrategiaasi.

Tiesitkö muuten, että 90 % kuluttajista luottaa vertaissuosituksiin ja vain 33 % perinteisiin mainoksiin?

Muista, että kaikki influensserit eivät ole Insta-julkkiksia tai YouTube-tähtiä. Itse asiassa, jotkut tehokkaimmista vaikuttajista ovat omia asiakkaitasi.

Vaikuttajamarkkinoinnin elementtien yhdistäminen pelillistämiseen voi parantaa asiakasuskollisuutta.

Esimerkiksi Wolt ja Uber tarjoavat alennuskoodeja asiakkailleen. Kun he jakavat koodeja vertaisilleen, kaikki voittavat: vanha ja uusi asiakas saa alennuksia, mutta myös palveluntarjoaja uusia maksavia asiakkaita.

Kun alennuksesta seuraa onnistunut kokemus, asiakassuhteesta tulee pysyvä.

Antamalla kuluttajille, bloggaajille, sisällöntuottajille ja muille vaikuttajille alennuskoodeja jaettavaksi yleisölleen, heistä tulee paitsi halukkaita yhteistyökumppaneitasi, myös viestisi levittäjiä sellaisinkiin yhteisöihin, joita voi muuten olla markkinoinnin avulla vaikea tavoittaa.

Alennuskoodit auttavat erottumaan, mutta vasta personointi vie markkinoinnin seuraavalle tasolle

Aikana, jona kuluttajat ovat yhä väsyneempiä perinteiseen mainontaan, voi alennuskoodikampanja herättää heidän kiinnostuksensa tarjoamiisi tuotteisiin tai palveluihin.

Muista, että alennuskoodien jakaminen ei ole ilmaiseksi antamista. Se on aina sijoitus tulosta ajatellen.

Voit saada lisämyyntiä, hankkia uusia asiakkaita tai lisätä brändiuskollisuutta.

Ainutlaatuiset alennuskoodit mahdollistavat sitoutumisen maksimoinnin tarjoamalla ostajia suoraan puhuttelevia tarjouksia.

Erottuaksesi joukosta, sinun on oltava luova ja ainutlaatuinen.

Saavuttaaksesi tavoitteet sinun on keskityttävä tuloksen tavoittelemiseen.

Investoi työkaluihin, jotka mahdollistavat alennuskoodikampanjan suunnittelun ja tulosten seurannan. Optimoi strategioitasi kampanjan tulosten perusteella.

Ja ei muuta kuin onnea matkaan!

Artikkelikuva: BRUNO EMMANUELLE