Verkkokaupankäynti

0 kommenttia

Mikä verkkokauppa-alusta soveltuu parhaiten mihinkin käyttöön verkkoliiketoiminnassa? Verkkokauppojen maksutapoja tarjoava Paytrail on julkaissut pienen tauon jälkeen uuden raportin suomalaisten verkkokauppiaiden tunnelmia ja kokemuksia, joka tarjoaa apua verkkokauppiaiden liiketoimintaa palvelevan alustan valintaan.

  • Kysely toteutettiin 15.2.–16.3.2023 välisenä aikana
  • Siihen osallistui 676  verkkokauppiasta
  • Verkkokauppa-alustat raporttia on julkaistu vuodesta 2017 lähtien
  • Kyseessä on Paytrailin 6:s verkkokaupparaportti

Tässä blogijutussa julkaisemme muutamia mielenkiintoisia huomioita Paytrailin verkkokauppa-alustat raportista. Jutun lopusta löydät linkin Paytrailin raporttiin.

80 % vastaajista on tyytyväisiä verkkokauppa-alustaansa

Raportissa 545 eli 80 % vastaajista ilmoitti olevansa tyytyväisiä käyttämäänsä verkkokauppa-alustaan.

60 % vastaajista ilmoitti myyvänsä vain yrityksille, ja 16 % myy tuotteita tai palveluita vain yrityksille.

80 % vastaajista myy fyysisiä tuotteita ja 12 % digitaalisia tuotteita.

13 % vastaajista on harkinnut verkkokauppa-alustan vaihtamista. Liki puolella (47 %) vaihtamista harkitsevista yrityksistä liikevaihto on alle 100 000 euroa.

Vasta verkkokauppa-alustaa valitsemassa olevista kuitenkin 30,2 % aikoo myydä digitaalisia tuotteita ja 44,2 % palveluita.

Vastaajissa painottuvat pienet yritykset

Verkkokauppiaiden liikevaihto, verkkokaupan osuus liikevaihdosta sekä kokemus verkkoliiketoiminnasta.

Suurin osa Paytrailin kyselyyn vastanneista verkkokauppiaista on pieniä tai keskisuuria yrityksiä, jotka ovat tehneet verkkoliiketoimintaa 0-5 vuotta, mutta mukana on myös yli viidennes (22 %) isoja, yli miljoonan liikevaihtoa tekeviä yrityksiä.

Verkkokaupan osuus liikevaihdosta jakautuu muuten tasaisesti, mutta ryhmä ”alle 10 % liikevaihdosta” on vastaajien joukossa suurin (23,2 %) ja vastaavasti ”100 % liikevaihdosta” toiseksi suurin (15,6 %).

Suurin osa verkkokauppiaista myy fyysisiä tuotteita Suomeen

Kyselyyn vastanneista verkkokauppiasta 95,7 %:lla on suomalaisia asiakkaita, mutta yli viidennes (22,3 %) myy tuotteitaan tai palvelujaan myös kansainvälisesti.

Samoin suurin osa (95,7 %) verkkokauppiaista tekee kuluttajakauppaa, mutta lähes kuusi kymmenestä (59,9 %) myy myös yrityksille. B2B-kauppaa tekevien yrityksien osuus on noussut jopa 15 % edelliseen kyselyyn verrattuna. Suurimmalle osalle (68,1 %) yritykset eivät kuulu verkkoliiketoiminnan kohderyhmään.

Maailman digitalisoitumisesta huolimatta kahdeksan kymmenestä myynnistä on fyysisiä tuotteita (vs. 12,5 % digitaalisia tuotteita).

Verkkokauppojen valikoiman laajuus vaihtelee seuraavasti:

  • 0-50 tuotetta: 36,8 %
  • 51-100 tuotetta: 13,4 %
  • 101-500 tuotetta: 21,6 %
  • 501-1000 tuotetta: 9,0 %
  • yli 1000 tuotetta: 19,2 %

Tyytyväiset verkkokauppiaat, vaihtajat ja aloittajat

Tyytyväisten, vaihtajien ja aloittavien verkkokauppojen väliset erot kyselytutkimuksessa.

Tyytyväisten, vaihtajien ja aloittavien verkkokauppojen väliset erot kyselytutkimuksessa.

Paytrailin verkkokauppa-alustat raportissa verkkokauppiaat on tällä kertaa kolmeen ryhmään:

  1. verkkokauppa-alustaansa tyytyväiset toimijat
  2. verkkokauppa-alustan vaihtoa harkitsevat toimijat sekä
  3. verkkokauppa-alustan valintaa vielä pohtivia

Suuren suuria eroja ryhmien välisissä vastauksissa ei ollut, mutta tässä joitakin yksittäisiä huomioita:

  • Tyytyväisistä verkkokauppiaista hieman suurempi osa (60,7 %) tekee myös B2B-kauppaa verrattuna vaihtajiin (54,9 %) ja aloittaviin (53,5 %).
  • Aloittavat verkkokaupat myyvät selvästi enemmän digitaalisia tuotteita (30,2 % vs. 12,0 % ja 15,4 %).
  • Aloittavat verkkokaupat myyvät selvästi vähemmän fyysisiä tuotteita (53,5 % vs. 80,3 % ja 82,4 %).
  • Aloittavat verkkokaupat myyvät selvästi useammin myös palveluita (44,2 % vs. 23,6 % ja 18,7 %).
  • Aloittavien verkkokauppojen liikevaihto on luonnollisesti useammin alle 100 000 euroa (62,8 %), kuin pidempään verkkoliiketoimintaa tehneillä (35,9 % ja 47,3 %).
  • Aloittavilla verkkokaupoilla myytävien tuotteiden määrä on selvästi useammin alle 50.

Tyytyväiset verkkokauppiaat myyvät entistä enemmän yrityksille

Verkkokauppa-alustaan tyytyväisistä verkkokauppiaista 80 % myy fyysisiä tuotteita, 12 % digitaalisia tuotteita ja 23,6 % palveluita. Matkailutuotteita myy vain 4,2 %.

Tyytyväisistä 35,9 prosentilla on alle 100 000 euron liikevaihto ja yli 500 000 euron liikevaihtoon yltää 37,4 % verkkokauppiaista.

Alustaansa tyytyväisistä verkkokauppiaista 95,6 & myy Suomessa ja 21,2 % kansainvälisesti. 96,1 % myy tuotteita ja palveluja kuluttajille ja aiempaa vuosia useampi (60,7 %) myös yrityksille.

Kyselyyn osallistuneet verkkokauppiaat myivät monenlaisia tuotteita kirjoista fanituotteisiin, huonekaluista autonrenkaisiin ja urheilutuotteista valokuvatuotteisiin.

Verkkokaupan kehitys haastaa alustat

Verkkokauppa on ottanut viime vuosina isoja harppauksia perinteisestä tuotekaupasta kohti digitaalista maailmaa, jossa melkein mitä tahansa voi ostaa ja myydä verkossa. Verkkokaupan arkipäiväistymisen myötä yhä useampi haluaa tilata myös yrityksen tarvitsemia tuotteita ja palveluita verkosta. Vuonna 2022 B2b-verkkokaupan arvo oli 23 miljardia euroa.

Verkkokauppa-alustaa valittaessa kannattaa ajattella myös tulevaa ja varmistaa, ettei tekniikka rajoita kasvua.

Verkkokauppiaat odottavat verkkokauppa-alustalta seuraavia asioita:

  1. Monipuoliset toiminnallisuudet
  2. Ylläpidon selkeys
  3. Markkinoinnin ja myynnin työkalut
  4. Integraatiot
  5. Käytettävyys asiakkaalle
Verkkokauppiaille tärkeimpiä ominaisuuksia ovat verkkokauppa-alustan helppokäyttöisyys, hinta-laatusuhde ja muokattavuus.

Verkkokauppiaille tärkeimpiä ominaisuuksia ovat verkkokauppa-alustan helppokäyttöisyys, hinta-laatusuhde ja muokattavuus.

Verkkokauppiaat haluavat alustan sisältävän laajasti toiminnallisuuksia, jotka ovat muokattavissa omiin tarpeisiin sopiviksi, halutut maksutavat, kieliversiot ja mahdollisuuden tehdä myös yrityskauppaa.

Verkkokauppa-alustan tulee olla helppo ja nopea käyttää sekä ylläpitää, ja kauppaa tulee voida muokata myös ilman koodaustaitoja. Tuotteiden muokkaamisen tulee niin ikään olla helppoa ja varastohallinta selkeä.

Verkkokauppa tulee voida olla integroitavissa ERP-toiminnanohjausjärjestelmiin, myymälän kassajärjestelmiin ja varastonhallintaan sekä CRM-järjestelmiin.

Verkkokauppa-alustassa tulee olla mahdollisuus tehdä sähköpostimarkkinointia ja integroida ohjelmisto sähköpostiin. Verkkokauppiaat haluavat alustan mahdollistavan myös myyntiraportit sekä sisältävän hakukoneoptimoinnin kannalta keskeiset toiminnot.

Liitännät Googlen mainostyökaluihin ja sosiaalisen median alustoille nähdään plussina, samoin kuin mahdollisuus automatisoida markkinointi, analytiikka ja tekoäly.

Verkkokauppiaat odottavat, että verkkokauppa on asiakkaalle selkeä ja käyttäjäystävällinen, joka toimii hyvin myös mobiililaitteilla. Kaupan visuaalisen ilmeen tulee olla houkutteleva ja tyylikäs, ja sivujen tulee latautua nopeasti.

Suosituimmat verkkokauppa-alustat Suomessa 2023

Paytrailin verkkokauppa-alustat raportin kyselyyn vastanneiden 676 verkkokauppiaiden käyttämät verkkokauppa-alustat Suomessa ovat:

  1. WooCommerce ~27 %
  2. Shopify ~14 %
  3. MyCashFlow ~9 %
  4. Oma alusta ~9 %
  5. ePages/Vilkas ~6 %
  6. Finqu ~3 %
  7. Magento/Adobe Commerce ~3 %
  8. Webnode ~3 %
  9. Prestashop ~2 %
  10. Fonecta Kotisivukone ~1 %
  11. Flowwy ~1 %
  12. Ecwid ~1 %
  13. Oscar eCommerce ~1 %
  14. Shuriken ~1 %
  15. Hellewi ~1 %
  16. Bokun ~1 %
  17. Refox ~1 %
  18. Opencart ~1 %
  19. Muu ~16 %

Kyselytuloksia arvioitaessa on syytä huomata, että osa alustatoimittajista on jakanut kyselyä asiakkailleen toisia aktiivisemmin, mikä saattaa näkyä tuloksissa.

Tyytyväisten verkkokauppiaiden käyttämät alustat ovat WooCommerce (29,7 %), Shopify (15,3 %), MyCashFlow (8,5 %), oma alusta (9 %) sekä ePages/vilkas (5,2 %).

Ne ovat saaneet parhaat arvosanat verkkokauppiailta helppokäyttöisyydessä, muokattavuudessa, hinnoittelussa, suosituksissa sekä yhteensopivuudessa yrityksen omiin järjestelmiin.

WooCommerce on suosituin

Mikä sai verkkokauppiaat valitsemaan alustaksi WooCommercen.

Mikä sai verkkokauppiaat valitsemaan alustaksi WooCommercen.

WooCommerce on yksi suosituimmista ja laajimmin käytetyistä verkkokauppa-alustoista myös maailmanlaajuisesti. Se on WordPressin avoimen lähdekoodin laajennus, joka tarjoaa kattavan ja monipuolisen ratkaisun verkkokaupan perustamiseen ja hallintaan.

WooCommerce on helppokäyttöinen ja joustava ympäristö, joka mahdollistaa fyysisten tuotteiden, digitaalisten tuotteiden, ladattavien tuotteiden kuin palveluidenkin myymisen verkossa. Lisäksi sille on tarjolla laaja valikoima lisäosia ja teemoja, joiden avulla verkkokauppaa voi muokata oman brändin näköiseksi ja tarjota parhaan mahdollisen ostokokemuksen.

WooCommercen avulla voit hallita tuotteiden inventaariota, hinnoittelua, toimitustapoja, maksutapoja ja alennuksia. Voit myös seurata tilauksia, lähettää sähköposti-ilmoituksia asiakkaille sekä analysoida myyntidataa.

Se sopii erinomaisesti pienille, vasta aloittaville verkkokauppiaille, mutta skaalautuu helposti vastaamaan isompien yrityksien tarpeisiinkin. Lisäksi WooCommerce on suosittu alusta kehittäjien keskuudessa, mikä tarkoittaa, että saatavilla on runsaasti tukea, laajennuksia ja resursseja verkkokaupan kehittämiseen ja laajentamiseen.

Alustan vaihto houkuttelee vain pientä osaa

Kyselyyn vastanneista vain 13 % on harkinnut verkkokauppa-alustan vaihtamista. Suurin osa (40 %) niistä on pienimpiä yrityksiä, mutta vaihtoa harkitsee myös moni yli 500 000 euron liikevaihtoa tekevä yritykset.

Vaihtoa suunnittelevista yrityksistä on tällä hetkellä käytössään:

  1. ePages/Vilkas ~18,7 %
  2. WooCommerce ~13,2 %
  3. MyCashFlow ~9,9 %
  4. Oma alusta ~7,7 %
  5. Oscar eCommerce/Shopify/Webnode ~5,5 %

Vaihtamishalut liittyvät usein verkkokauppa-alustan toiminnallisuuksiin ja soveltuvuuteen omiin käyttötarpeisiin. Myös hinnoittelu ja koettu kalleus koettiin usein syyksi harkita alustan vaihtoa.

Vaihtoa suunnittelevista toivoo alustan jatkuvaa kehittämistä ja kehityksessä mukana pysymistä. Osalle ulkoasun tai kaupan muokkaaminen on rajoittunutta tai vaikeaa, tai alustasta puuttuu ominaisuuksia.

Vaihtoa harkitsevat ja aloittavat verkkokauppiaat ovat suunnitelleet siirtymistä seuraaville alustoille:

  1. Shopify ~40
  2. WooCommerce ~29
  3. Oma alusta ~16
  4. ePages/Vilkas ~14
  5. MyCashFlow ~14

Huom. Luvut ei prosentteja vastaajista, vaan mainintoja.

Huomioi nämä seikat verkkokauppa-alustan valinnassa

Verkkokauppa-alustojen ominaisuuksien vertailu voi tuntua työläältä varsinkin, jos ne eivät ole sinulle ennalta tuttuja.

Huomioi ainakin nämä asiat verkkokauppa-alustaa valitessasi:

  1. Toiminnallisuudet: tuotetyypit, tuote- ja varastohallinta, alennuskoodit, integraatiot muihin järjestelmiin
  2. Asiakaskunta: kuluttajat, yritykset vai molemmat? Vain Suomessa vai myös kansainvälisesti?
  3. Hinta: alustan hinta, verkkokaupan rakentaminen, ylläpito sekä juoksevat kustannukset
  4. Helppokäyttöisyys: käytettävyys, helppo ylläpito, tuen saatavuus
  5. Raportit: kaupan kehittämisen sekä myynnin ja markkinoinnin kannalta olennaisten raporttien saatavuus
  6. Käyttäjäystävällisyys: helppo ja selkeä navigointi ja ostopolku sekä tietokoneella että mobiililaitteilla
  7. Visuaalinen ilme: ulkoasu on viesti, joka houkuttelee ostamaan

Lataa raportti itsellesi

Oletko kiinnostunut suomalaisten verkkokauppiaiden käyttämistä verkkokauppa-alustoista? Haluaisitko tutustua tässä blogijutussa lähteenä käytettyyn raporttiin tarkemmin?

Voit ladata raportin (pdf) itsellesi Paytrailin verkkosivuilta osoitteesta: https://www.paytrail.com/raportti/verkkokauppa-alustat-suomessa.

Raportin lataaminen edellyttää sähköpostiosoitteen antamista.

Tässä jutussa käytetyt kuvat ja graafit: Paytrail

0 kommenttia

Tässä jutussamme paneudumme mielenkiintoiseen PostNordin kahdeksanteen Verkkokaupankäynti Euroopassa -raporttiin, josta nostamme esiin meidän suomalaisten kannalta mielenkiintoisia pointteja ja näkemyksiä verkkokaupankäynnistä Suomessa. Linkki koko raporttiin löytyy jutun lopusta.

Taustaa

PostNord on pääasiassa Pohjoismaissa toimiva postipalvelujen tarjoaja, joka perustettiin Tanskan ja Ruotsin postipalvelutarjoajien Post Danmark A/S:n ja Posten AB:n fuusiossa vuonna 2009 nimellä Posten Norden. Vuonna 2011 yhtiön nimi muutettiin PostNordiksi. Konsernin omistavat Ruotsin valtio (60 %) ja Tanskan valtio (40 %). Yhtiö työllistää yli 28 000 työntekijää kaikissa Pohjoismaissa Islantia lukuunottamatta.

PostNord on tutkinut Euroopan verkkokauppamarkkinoita vuodesta 2014 lähtien. Sen vuosittainen verkkokaupparaportti perustuu 12 000 haastatteluun Alankomaissa, Belgiassa, Espanjassa, Isossa-Britanniassa, Italiassa, Norjassa, Puolassa, Ranskassa, Ruotsissa, Saksassa, Suomessa ja Tanskassa.

Kun jutussamme viitataan Eurooppaan, sillä viitataan yllä oleviin maihin, ellei toisin mainittu.

Kaikkiin haastatteluihin osallistui 15–79-vuotiaita vastaajia, noin tuhat jokaisesta maasta. Haastattelut suoritti tutkimusyhtiö Nepa ja online-vastaukset käsitteli Eurostat.

COVID-19-pandemian vaikutuksia

Suurin osa maailmasta on hitaasti toipumassa ja palaamassa kohti normaalimpaa elämää opeteltuaan elämään 18 kuukauden ajan koronaviruksen aiheuttaman pandemian kanssa.

Monet yhteiskunnan osa-alueet ovat joutuneet sopeutumaan koronaviruspandemian vaikutuksiin. Esimerkiksi Ruotsissa sähköisen kaupankäynnin kasvu on ollut ennennäkemätöntä (+40 %), ja sama trendi on havaittavissa muissakin maissa.

Verkkokaupankäynnin valtava kasvu ja fakta, että yhä useampi haluaa tilauksensa toimitettavaksi suoraan kotiovelle on asettanut haasteensa myös logistiikalle.

Minkälaisia vaikutuksia kotiinkuljetuksen suosion kasvamisella on hiilijalanjälkeemme ja ympäristöömme?

Joidenkin tutkimusten mukaan ihmisten liikkuminen väheni pandemian aikana jopa 40 % ja ilmaston lämpeneminen noin 36 %.

Kenties vaikutukset ovat siis positiivisia?

Suomalaisten verkko-ostaminen

PostNordin raportin mukaan Suomessa on 4,1 miljoonaa ihmistä, jotka ovat tehneet ostoksia netissä. Se on 95 prosenttia koko väkiluvustamme ja varmuudella väärin arvioitua tietoa.

Tilastokeskuksen mukaan alle 15-vuotiaiden osuus Suomen väestöstä on 15,4 % ja yli 65-vuotiaiden 23,1 %. Yhteensä nämä ikäryhmät kattavat 38,5 % väestöstä ja on vaikea uskoa, että heistä edes suurin osa tekisi verkko-ostoksia.

Mutta tarkastellaan raporttia muilta osin.

Raportin mukaan suomalaiset käyttävät vuosittain verkko-ostoksiin keskimäärin 1 392 euroa, eli noin 116 euroa kuukausittain. Se on vähemmän kuin missään muussa Euroopan maassa Puolaa lukuunottamatta.

Kuukausittain verkko-ostoksia tekeviä on raportin mukaan 59 prosenttia suomalaisista. Vain Norjassa verkko-ostoksia tekevien osuus väestöstä on pienempi.

COVID-19-pandemian aikana Suomessa vain 30 prosenttia kuluttajista on tehnyt verkko-ostoksia useammin kuin tavallista. Kasvu on ollut vähäisempää vain Tanskassa.

Muutokset sähköisessä kaupankäynnissä

Verkkokauppaostoksiin käytetty rahamäärä on kasvanut kaikkialla Euroopassa. Keskimäärin verkko-ostoksiin kulutetaan 161 euroa enemmän.

Pandemian aikana yhä useampi kuluttaja on tehnyt verkko-ostoksia ja yhä useampi on tilannut sieltä tuotteita, joita hän ei ole ennen tilannut verkosta.

Aiempien vuosien tapaan verkosta tilaamista hyödyntävät eniten saksalaiset, britit ja italialaiset, joista 83-87 prosenttia on tehnyt verkko-ostoksia viimeisen kuukauden aikana. Suomalaisista vain reilu puolet.

Maailmanlaajuisesti sähköiseen kaupankäyntiin arvioidaan käytettävän lähes 4 biljoonaa euroa, mikä vastaa vajaata viidennestä kaikesta vähittäiskaupasta.

Vaikka luvut ovat epävarmoja, sähköisen kaupankäynnin odotetaan kasvavan Länsi-Euroopassa 26 prosenttia ja Keski- ja Itä-Euroopassa 29 prosenttia.

Pandemia on luonnollisesti vauhdittanut sähköistä kaupankäyntiä, mutta fyysisten myymälöiden uudelleenavaamisen jälkeen luvut voivat olla matalampia.

Euroopassa lähes 300 miljoonaa tekee ostoksia netissä

PostNordin raportin mukaan 297 miljoonaa eurooppalaisista on tehnyt verkko-ostoksia viimeisen vuoden aikana. Sitä ovat vauhdittaneet muun muassa 5G-verkkojen käyttöönotto monissa maissa.

Mitä eurooppalaiset shoppailevat netistä:

Pohjoismaissa suosituimpia tuoteryhmiä (vähintään 5 %) ovat:

  • Vaatteet ja kengät ~ 11 %
  • Apteekkituotteet ~ 9 %
  • Kosmetiikka ~ 9 %
  • Kodinelektroniikka ~ 7 %
  • Kirjat ja äänikirjat ~ 5 %
  • Ruoka ~ 5 %
  • Urheilu ja vapaa-aika ~ 5 %

Suomalainen ei maksaisi lisää ympäristöystävällisyydestä

Kuten todettua, sähköinen liiketoiminta on kasvanut pandemian aikana kaikkialla Euroopassa.

Kysymys onkin, kuinka pysyviä pandemian aikaiset muutokset ovat, ja mitä muutoksia esimerkiksi Venäjän oikeudeton hyökkäys Ukrainaan, talouden taantuma ja globaali ruokakriisi tuovat verkkokaupankäyntiin.

PostNordin raportissa mielenkiintoisinta on suomalaisten suhtautuminen ympäristöön:

  • 23 % suomalaisista on valinnut kotimaisen verkkokaupan vähentääkseen toimituksen ympäristövaikutuksia
  • 16 % suomalaisista maksaisi toimituksesta enemmän jos se olisi ympäristöystävällinen
  • 16 % suomalaisista olisi valmis maksamaan 3 euroa enemmän, jos toimitus olisi ympäristöystävällinen

Luvut ovat alhaisemmat kuin missään muussa Euroopan maassa.

Suomalainen haluaa tilauksensa mieluiten pakettiautomaattiin

SmartPost-pakettiautomaatti

Toinen mielenkiintoinen tieto suomalaisten verkko-ostamisesta on meille ominainen viehtymys kontaktittomaan toimitukseen.

Suomalaisista 34 % toivoo tilauksen toimitettavan mieluiten pakettiautomaatiin, kun muualla Euroopassa tilaus halutaan mieluummin kotiin kuljetettuna ja kuitattuna.

Vain Ruotsissa ja Norjassa toimitus halutaan mieluummin postilaatikkoon tai jaettuun postilaatikkoon.

Suomalaisten suosikkitoimitustavat:

  1. Nouto pakettiautomaatista ~34 %
  2. Toimitus postilaatikkoon ~27 %
  3. Nouto noutopisteeltä ~17 %
  4. Kotiinkuljetus digitaalisella lukolla ~12 %
  5. Kotiinkuljetus kuittauksella ~7 %

Suomalainen arvostaa mahdollisuutta valita mihin tilaus toimitetaan (56 %) sekä edullisia toimituskuluja (53 %), mutta arvostaa nopeaa toimitusta selvästi muita Euroopan maita vähemmän. Vain belgialaiset hosuvat meitä vähemmän.

Yli 70 % suomalaisista tekee verkko-ostoksia myös puhelimella

Suomi ei juurikaan poikkea muista Euroopan maista, mitä tulee verkko-ostosten tekemiseen älypuhelimella.

Suomessa 71 % kertoo ostaneensa netistä puhelimella. Osuus on kasvanut edellisvuodesta kaksi prosenttiyksikköä.

Myös muissa Euroopan maissa yli 70 % vastaajista tekee verkko-ostoksia myös puhelimella.

Puhelinostamisen edelläkävijöitä ovat Italia ja Espanja.

Suomi poikkeaa maksutottumuksissa

Euroopan maissa on hyvin erilaiset tottumukset verkko-ostosten maksamisessa.

Euroopanlaajuisesti suosituimat maksutavat on luottokortti, PayPal ja vastaavat sekä lasku.

Suomessa luottokorttimaksut ja PayPal eivät ole niin suosittuja kuin muualla Euroopassa. Vastaavasti verkkopankkien suoramaksut ja laskulla maksaminen on meillä yleisempää kuin muualla.

Suomen suosituimmat maksutavat:

  1. Luotto- ja pankkikortit ~30 %
  2. Lasku ~21 %
  3. Verkkopankkien suoramaksut ~21 %
  4. PayPal ja vastaavat ~20 %
  5. MobilePay ja muut mobiiliapplikaatiot ~3 %

Osamaksu ja postiennakko ovat vähemmän käytettyjä maksutapoja.

Yhteenveto

Verkkokaupankäynti on Suomessa edelleen muita Pohjoismaita jäljessä korkeasta digitalisaation tasosta huolimatta.

Etenkin vanhemmat ikäluokat ovat olleet skeptisempiä verkko-ostamisen suhteen, verrattuna esimerkiksi samoihin ikäryhmiin Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

Koronaviruspandemian aikana sähköisen kaupankäynnin osuus on kuitenkin ollut kasvussa.

Esimerkiksi niiden ihmisten osuus, jotka kertovat ostaneensa verkosta vähintään kerran kuukaudessa, on kasvanut Suomesssa 49 %:sta 59 %:iin.

Suomalainen online-shoppailija pähkinänkuoressa:

  • 30 % on ostanut verkosta enemmän koronaviruspandemian aikana
  • Käyttää verkko-ostoksiin keskimäärin 116 € kuukaudessa
  • Ostaa verkosta vaatteita, kenkiä, kodinelektroniikkaa, kirjoja ja kosmetiikkaa
  • Noutaa tilauksen mieluiten pakettiautomaatista
  • Maksaa ostokset luottokortilla, suoramaksulla, PayPalilla tai laskulla

Mielenkiintoista.

Voit ladata PostNordin verkkokaupparaportin 2021 tästä linkistä. Lataaminen edellyttää sähköpostiosoitteen antamista.