Markkinointi

0 kommenttia

Verkkoshoppailijoiden huomion kiinnittäminen on vaikeaa ja vaihtoehtojen määrä kääntää voimatasapainon kuluttajien eduksi. Yritykset ovat vastanneet haasteesen siten, että 89 % yrityksistä väittää kilpailevansa ensisijaisesti asiakaskokemusten kautta.

Alennuskoodit, tarjoukset ja promootiot ovat tärkeä työkalu ja tavoittaa kuluttajia, koska jopa 75 % kuluttajista odottaa saavansa alennuksia.

Internetissä on kilpailua. Jos haluat voittaa kilpailun, sinun on mentävä alennuskoodimarkkinoinnin perusstrategioita pidemmälle.

Ennakkoinvestointi on oikein tehtynä sen arvoista: voit saada uusia asiakkaita, parantaa brändiuskollisuutta, lisätä myyntiä ja ristiinmyyntiä, sekä paljon muuta.

Tässä jutussa jaamme viisi erinomaista vinkkiä, jotka vievät sinut kilpailijoidesi edelle ja auttavat yritystäsi kasvamaan ja menestymään.

Oletko valmis valjastamaan alennuskoodimarkkinoinnin todellisen voiman?

1. Käytä kertakäyttöisiä alennuskoodeja

Perinteisiä alennuskoodimarkkinointistrategioita rajoittaa se, miten ne on suunniteltu alusta alkaen. Standardi tapa on luoda joukko yleisiä alennuskoodeja, jotka tarjoavat samaa: esimerkiksi ”20 % alennusta kaikista alusasuista”.

Yleinen strategia on toki yksinkertainen, mutta siihen liittyy ilmeisiä riskejä. Jos jaat koodin netissä, se päätyy vääjäämättä laajempaan jakeluun, kuten someen ja alennuskoodisivustoille (paitsi meille, koska me jaamme vain yhteistyökumppaneidemme meille erikseen toimittamia alennuksia). Näin useammat ihmiset saavat alennuksen kuin olit ehkä suunnitellut.

Jos tavoitteesi on houkutella uusia asiakkaita, koodin päätyminen laajempaan jakeluun voi olla hyödyllistä. Se kuitenkin rajoittaa minkälaisia kampanjoita voit tarjota, ja samalla saatat heikentää kykyäsi käyttää alennuskoodeja sellaisten kannustimien luomiseen, joiden tarkoitus on parantaa asiakasuskollisuutta ja tehdä satunnaisista asiakkaista brändiuskollisia toistuvia ostajia.

Toinen yleisiin alennuskoodeihin liittyvä ongelma on personointi. Vaikka voit personoida alennuskoodin viestiä, yleisillä alennuskoodeilla et voi räätälöidä itse alennusta.

Mitä tarvitset ovat yksilölliset, kertakäyttöiset alennuskoodit, joiden idea on yksinkertainen: yleisten alennuskoodien sijasta luot suuren määrän yksilöllisiä koodeja tai annat uuden koodin aina, kun potentiaalinen asiakas pyytää sellaista. Tämä onnistuu kaikissa yleisimmissä verkkokauppaohjelmistoissa.

Ellei suuren määrän koodien luominen onnistu nykyisessä ohjelmistossasi, investoiminen työkaluun, joka mahdollistaa sen todennäköisesti kannattaa. Lisäksi se eliminoi riskin alennuskoodin väärinkäyttöön.

2. Personoi alennuskoodit

Ei riitä, että tarjoat asiakkaillesi alennuksia ja kampanjoita – kuluttajat odottavat, että ne ovat yksilöllisiä ja tarjoavat enemmän sitä, mitä he haluavat yritykseltäsi.

Itse asiassa, 79 % kuluttajista on todennäköisemmin tekemisissä alennuksia tarjoavien brändien kanssa silloin, kun alennuskoodit on räätälöity vastaamaan heidän aikaisempaa vuorovaikutustaan brändin kanssa.

Sitä vastoin vain 43 % shoppailijoista haluaa jakaa henkilötietojaan, vaikka saisi sitä vastaan alennuksia. Vältä antamasta asiakkaillesi käsitystä, että käytät heidän tietojaan ”tiedon louhintaan”.

Tästä syystä on suositeltavaa ja tietysti myös lakien mukaista rajoittaa personointi vain niihin tietoihin, joita asiakkaat ovat aktiivisesti ja suostumuksella jakaneet kanssasi. Niitä voivat olla esimerkiksi ostohistoria ja tilin luomisen yhteydessä annetut henkilötiedot.

Syntymäpäiväalennukset ja ”vuosipäiväalennukset” ensimmäisestä tai edellisestä tilauksesta voivat kaikki olla tehokkaita keinoja tavoittaa asiakkaat ja olla heihin yhteydessä.

Personoinnin tavoite on saada asiakas tuntemaan, että tarjoat heille jotain ainutlaatuista – jotain nimenomaan hänelle.

Kertakäyttöiset alennuskoodit tekevät personoinnista yksinkertaisempaa, kun voit räätälöidä alennustason tai tarjoustyypin vastaamaan asiakkaan aikaisempia tapoja tai ostoshistoriaa.

Jos henkilökohtainen viesti saa asiakkaan tuntemaan olonsa arvostetuksi, hän ostaa todennäköisemmin.

3. Luo kiireellisyyden tunne

Kun kuluttaja tuntee, että hänellä on kaikki aika maailmassa, hän ei todennäköisesti lähde tekemään ostoksia vain siksi, että lähetät hänelle alennuskoodin. Alennuksen suuruudesta riippumatta hän joko odottaa tai löytää jonkin toisen syyn olla tekemättä ostosta juuri nyt.

”Kiireellisyysmarkkinoinnin” tarkoitus on muistuttaa ostajaa siitä, että heidän toiminta-aika on rajallinen. Kiire nopeuttaa vasteaikaa ja lisää alennuskoodien käyttöastetta. Usein alennuksen käyttäminen johtuu hajamielisyydestä: ihmiset unohtavat tarjouksen nopeasti ja jatkavat elämäänsä.

Kiireellisyys kiinnittää kuluttajan huomion.

Voit luoda kiireellisyyden tunteen käyttämällä yleisiä alennuskoodeja antamalla niille päättymisajan. Jos kuitenkin käytät personoituja alennuskoodeja, voit asettaa koodille lyhyemmän voimassaoloajan tai ohjelmallisesti esimerkiksi 1 tunnin voimassaoloajan sähköpostin avaamisesta.

Kiireellisyys tuo lisäarvoa tarjoukselle. Se tarkoittaa, että olet tarjonnut kuluttajalle huipputarjouksen ja että hänen tulee toimia nopeasti hyödyntääkseen sen.

Tämäntyyppiset tarjoukset on erityisen hyvä tapa saada asiakas tekemään päätös nopeasti esimerkiksi silloin, kun hän luopuu tilaamisesta lisättyään jo tuotteita ostoskoriin.

4. Käytä pelillistämistaktiikoita

Ihmiset rakastavat pelejä. Rakastamme niiden yksinkertaisuutta. Pelissä pyrkimyksestä seuraa palkinto. Yksinkertaista?

Jos voit tehdä ostosten tekemisestä pelin, se voi kasvattaa käyttäjien sitoutumista dramaattisesti. Pelillistäminen tuo lisäarvoa ostokokemukseen ja parantaa brändisi uskottavuutta.

On olemassa monia hauskoja tapoja sisällyttää pelillistäminen alennuskoodistrategiaan. On kuitenkin tärkeää, että pelin säännöt ovat johdonmukaiset. Jos kuluttajasta tuntuu, että peli on väärennetty tai huonosti hallittu, he ovat vähemmän halukkaita pelaamaan sitä.

Mysteeripalkinnot

Yksinkertaisin pelillistämistekniikka on mysteeripalkinnot. Ne ovat ennalta tuntemattoman suuruisen alennuksen tarjoaminen tietystä tehtävästä. Tehtävä tai toiminto voi olla esimerkiksi sähköpostilinkin klikkaaminen.

On kaksi asiaa, jotka tekevät mysteeripalkinnoista loistavia.

Ensinnäkin ihmiset haluavat yksinkertaisesti tietää vastauksen mysteeriisi: mitä hän voisi saada, jos tekisi ostoksen nyt.

Halu ratkaista tuo mysteeri kasvattaa napsautussuhdetta.

Toiseksi, saat kampanjallesi katseenvangitsijan: mysteeri voi olla saada jopa 30 % alennusta, mutta todellisuudessa suurin osa saa ”vain” 15 % alennusta.

Oikealla algoritmin kontrolloimalla työkalulla voit optimoida palkintona annettavan keskimääräisen alennuksen oikein.

Pienenevät alennukset

Myös pienenevät alennukset soveltuvat erinomaisesti verkko-ostoksien pelillistämiseen.

Voit esimerkiksi lähettää sähköpostin, jossa kerrotaan, että ensimmäiset 10 asiakasta saavat 30 % alennuksen, seuraavat 10 asiakasta 20 % alennuksen ja loput 10 % alennuksen.

Pienenevät alennukset on loistava tapa motivoida ostajia pelillistämisen kautta.

Kerää ja säästä

Ihmiset rakastavat keräillä asioita. Joten miksi et voisi tehdä siitä peliä?

Valitse esimerkiksi viisi tuotetta yhteisellä teemalla. Lähetä asiakkaille viesti ja kerro heille, että jos he keräävät kaikki viisi tuotetta, he voivat ansaita 50 euron alennuskoodin seuraavaan ostokseensa.

Asiakkaat nauttivat pelistä ja sinä kasvatat myyntiä.

5. Tavoita myös influensserit

Aikana, jona lähes puolet maailman väestöstä on aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä, on influenssereista eli sosiaalisen median vaikuttajista tullut tärkeämpää kuin koskaan.

Kuluttajat luottavat toisiin kuluttajiin, joten some-vaikuttajamarkkinoinnin tulee olla osa alennuskoodistrategiaasi.

Tiesitkö muuten, että 90 % kuluttajista luottaa vertaissuosituksiin ja vain 33 % perinteisiin mainoksiin?

Muista, että kaikki influensserit eivät ole Insta-julkkiksia tai YouTube-tähtiä. Itse asiassa, jotkut tehokkaimmista vaikuttajista ovat omia asiakkaitasi.

Vaikuttajamarkkinoinnin elementtien yhdistäminen pelillistämiseen voi parantaa asiakasuskollisuutta.

Esimerkiksi Wolt ja Uber tarjoavat alennuskoodeja asiakkailleen. Kun he jakavat koodeja vertaisilleen, kaikki voittavat: vanha ja uusi asiakas saa alennuksia, mutta myös palveluntarjoaja uusia maksavia asiakkaita.

Kun alennuksesta seuraa onnistunut kokemus, asiakassuhteesta tulee pysyvä.

Antamalla kuluttajille, bloggaajille, sisällöntuottajille ja muille vaikuttajille alennuskoodeja jaettavaksi yleisölleen, heistä tulee paitsi halukkaita yhteistyökumppaneitasi, myös viestisi levittäjiä sellaisinkiin yhteisöihin, joita voi muuten olla markkinoinnin avulla vaikea tavoittaa.

Alennuskoodit auttavat erottumaan, mutta vasta personointi vie markkinoinnin seuraavalle tasolle

Aikana, jona kuluttajat ovat yhä väsyneempiä perinteiseen mainontaan, voi alennuskoodikampanja herättää heidän kiinnostuksensa tarjoamiisi tuotteisiin tai palveluihin.

Muista, että alennuskoodien jakaminen ei ole ilmaiseksi antamista. Se on aina sijoitus tulosta ajatellen.

Voit saada lisämyyntiä, hankkia uusia asiakkaita tai lisätä brändiuskollisuutta.

Ainutlaatuiset alennuskoodit mahdollistavat sitoutumisen maksimoinnin tarjoamalla ostajia suoraan puhuttelevia tarjouksia.

Erottuaksesi joukosta, sinun on oltava luova ja ainutlaatuinen.

Saavuttaaksesi tavoitteet sinun on keskityttävä tuloksen tavoittelemiseen.

Investoi työkaluihin, jotka mahdollistavat alennuskoodikampanjan suunnittelun ja tulosten seurannan. Optimoi strategioitasi kampanjan tulosten perusteella.

Ja ei muuta kuin onnea matkaan!

Artikkelikuva: BRUNO EMMANUELLE

0 kommenttia

Tässä jutussa käsittelemme digitaalisten alennuskoodikampanjoiden etuja ja haittoja. Kerromme alennuskoodistrategian suunnittelusta, tavoitteiden valitsemisesta, alennuskoodien personoinnista ja kohdistamisesta, sekä koodien jakelusta. Opit suunnittelemaan alennuskoodimainoksia ja -sijoittelua sekä seuraamaan ja optimoimaan alennuskampanjoitasi. Toivoittavasti saat jutusta myös inspiraatiota seuraavaan alennuskampanjaasi!

Mitä on alennuskoodimarkkinointi?

Alennuskoodimarkkinointi tarkoittaa alennuskoodien, kuponkien ja alennusten käyttöä asiakkaiden houkuttelemiseksi ja pitämiseksi hyödyntämällä asiakkaiden kiinnostusta säästää ostoksissa.

Alennuskoodit voivat olla julkisia, esimerkiksi sosiaalisessa mediassa jaettavia koodeja tai yksilöllisiä koodeja, jotka on tarkoitettu tietyn kohderyhmän, kuten uutiskirjetilaajien käyttöön. Niitä voidaan jakaa internetissä tai offline esimerkiksi myymälässä tai postitse.

Alennuskoodeja voidaan käyttää sekä B2B- että B2C-markkinoinnissa. Lisäksi niillä voi olla erityisiä lunastussääntöjä, jotka määrittelevät alennuskoodin ehdot.

Parhaimmillaan alennuskoodit ovat erittäin monipuolinen markkinointityökalu, jota voidaan käyttää koko asiakaspolun ajan.

Miksi investoida alennuskoodimarkkinointiin?

Alennuskoodeista on tullut edistynyt markkinointityökalu, jotka eivät pelkästään lisää myyntiä, vaan myös kehittävät bränditunnettavuutta ja kasvattavat asiakasuskollisuutta.

Alla hieman tilastoja alennuskoodien käytöstä:

  • 88 % yhdysvaltalaisista kuluttajista on käyttänyt alennuskoodeja (Statista 2020)
  • Digitaalisten alennuskoodien käyttö ohitti paperisten kuponkien käytön vuoden 2020 toisella vuosineljänneksellä (Supermarket News 2021)
  • Arvioiden mukaan 145 miljoonaa yhdysvaltalaista käyttää digitaalisia kuponkeja verkko-ostoksissa vuonna 2021 (Statista 2021)

Alennuskoodeista voi olla hyötyä lähes minkätyyppiselle ja -kokoiselle yritykselle hyvänsä, kun alennuskoodistrategia suunnitellaan käytettävissä olevan budjetin ja selkeiden markkinointitavoitteiden mukaisesti.

Alennuskoodimarkkinoinnin hyötyjä

Tässä muutamia etuja, joita hyvin suunnitellulla alennuskoodistragialla voi olla:

  • Saavuta myyntitavoitteet nopeammin. Alennuskoodit ovat kannustimia, joilla asiakkaat saadaan suorittamaan tiettyjä toimia. Alennuskoodit voivat esimerkiksi auttaa sinua pääsemään eroon tuotteista, jotka eivät muutoin mene hyvin kaupaksi.
  • Kasvata asiakaskuntaasi. Alennuskoodit eivät vaikuta vain asiakasuskollisuuteen, vaan ne saavat asiakkaat levittämään sanaa ystävilleen ja tuttavilleen. Ihmiset luovat positiivisia assosiaatioita brändeihin, jotka palkitsevat uskollisia asiakkaitaan alennuksilla.
  • Voita kilpailussa. Jos kilpailijasi myyvät samoja tuotteita, alennuskoodimarkkinointi on helppo tapa tehdä tarjouksistasi kilpailuympäristössä houkuttelevampia.
  • Seuraa tuloksia. Alennuskoodien tarjoaminen helpottaa sijoitetun pääoman tuottoprosentin (ROI) mittaamista. Kun asiakas käyttää alennuskoodin, sinun ei tarvitse kysyä asiakkaalta, miten hän löysi yrityksesi.

Alennuskoodimarkkinoinnin mahdollisia haittoja

Alennuskoodeihin, kuten muuhunkin markkinointiin liittyy piilotettuja riskejä, joista on hyvä tietää ennen alennusten jakamista:

  • Brändihaitta. Liiallinen ja jatkuva alennusten tarjoaminen voi johtaa brändihaittaan jos asiakkaat alkavat pitää yritystä vähemmän mielenkiintoisena ja halpana.
  • Asiakasuskollisuus pienenee. Liikenteen hankkiminen hintahakuisilta ostajilta ja kohderyhmän ulkopuolelta tulevilta asiakkailta voi vähentää asiakasuskollisuutta ja kuluttaa mainosbudjettia.
  • Ostoskorin hylkääminen. Asiakas voi karata etsimään alennuskoodeja nähdessään sille varatun kentän ostoskorissa, ja ostoskorin hylkäysprosentti kasvaa.
  • Taloudellinen tulos. Ellet kohdista alennuskampanjoita oikein, voit ylittää budjettisi ja joutua pettymään. Anna alennuksia varovaisesti, kohdista kampanja hyvin ja käytä yksilöllisiä alennuksia.

Kampanjan tavoitteen asettaminen

Ennen kuin säntäät luomaan alennuskoodeja ja jakamaan niitä netissä, on syytä määritellä alennuskoodikampanjan tavoitteet. Haluatko lisää asiakkaita kivijalkaliikkeeseesi? Haluatko kasvattaa uutiskirjelistaasi? Haluatko saada uusia asiakkaita verkkokauppaasi? Haluatko purkaa varastoja?

Tässä muutamia esimerkkitavoitteita, jotka voivat auttaa kuponkikampanjan suunnittelussa:

  • Uusien asiakkaiden hankinta. Halusitpa sitten tarjota kannustimen ensimmäiselle ostoskerralle tai antaa referral-alennuksen, alennuskoodit ovat loistava tapa hankkia uusia asiakkaita.
  • Myynnin lisääminen sesonkien ulkopuolella. Jotkut tuotteet ja palvelut ovat kausiluonteisia tai niiden myynti ei ole yhtä hyvä tiettyinä vuodenaikoina. Voit kasvattaa näiden tuotteiden myyntiä tarjoamalla alennuskoodeja. Hyvä esimerkki ovat lentoyhtiöt, jotka tarjoavat alennuskoodeja usein kesällä.
  • Vähemmän myyvistä tuotteista eroon pääseminen. Jos sinulla on hitaasti myyviä tuotteita, myynnistä poistuvia tuotteita tai vanhentuneita tuotteita, voit käyttää alennuskoodeja päästäksesi niistä nopeammin eroon.
  • Pahoittelukoodit. Jos kohtaat asiakkaiden valituksia, voit tarjota heille pahoittelukuponkeja esim. ostetun tuotteen arvosta. Suosittu strategia mm. ravintola-alalla.
  • Asiakastietojen ja suostumusten kerääminen. Voit kannustaa uutiskirjeen tilaamiseen, kanta-asiakasohjelmaan liittymiseen, asiakasprofiilin luomiseen ja vastaaviin alennuskoodien avulla. Erittäin suosittu strategia on tarjota alennus ensiostoksesta uutiskirjeen tilaamisen jälkeen. Ottaen huomioon uudet GDPR-rajoitukset, kannustaminen luovuttaa omia tietojaan voi olla voittoisa strategia.
  • Asiakaspalautteen ja tuotearvostelujen saaminen. Voit käyttää alennuskoodeja kerätäksesi vastauksia koskien brändiäsi tai kerätäksesi tuotearvosteluja. Esimerkiksi verkkokaupan käytettävyyttä ja houkuttelevuutta koskeva palaute voi hyvinkin olla 20 % alennuskoodin arvoinen.
  • Ei-aktiivisten asiakkaiden uudelleensitouttaminen. Aktivoi vanhoja asiakkaita tarjoamalla heille rajoitetun ajan voimassa oleva kuponkikoodi.
  • Ostoskorin arvon kasvattaminen. Voit motivoida asiakkaitasi lisäämään tuotteita ostoskoriin, jotta he saavat haluamansa alennuksen tai esimerkiksi ilmaisen toimituksen. Tehokkain tapa on kertoa kuinka monta euroa ostoksesta uupuu alennuksen saamiseksi.
  • Pyhäpäivien myynnit. Julkiset alennukset suosittuina ostospäivinä, kuten ennen joulua, äitienpäivää ja isänpäivää, black fridayna ja kybermaanantaina, voivat kasvattaa myyntiä.
  • Vähennä ostoskorin hylkäystä. Alennuskoodit voivat olla työkalu ostoskorin hylkäämisprosentin pienentämiseen. Voit lähettää sähköpostiviestejä, push-ilmoituksia tai muuta viestintää jos kirjautunut asiakas on hylännyt tilauksen ostoskorivaiheessa. Tarjoa asiakkaalle pieni alennus kannustaaksesi tilauksen loppuun viemistä.
  • Kannusta lataamaan sovellus. Kun asiakkaalla on puhelimessaan sovelluksesi, siitä on paljon etua. Voit ilmoittaa asiakkaille tarjouksista reaaliajassa, hyödyntää heidän maantieteellistä sijaintiaan ja pitämään brändisi jatkuvasti heidän mielessään. Voit motivoida asiakkaita lataamaan sovelluksen tarjoamalla alennuksia vain sovelluksen välityksellä.

Mitä etuja tarjota alennuskoodikampanjassa?

Kun olet määrittänyt alennuskoodikampanjan tavoitteet, on aika arvioida, mitä tarjota asiakkaille tavoitteen saavuttamiseksi. Selvitä minkälaisia alennuksia kilpailijasi tarjoavat ja kysy potentiaalisilta asiakkailtasi, minkälaisia alennuksia he haluaisivat saada.

Tässä vain muutamia esimerkkejä kannustimista, joita voit käyttää:

  • Euromääräinen alennus, esimerkiksi 10 euron alennus yli 50 euron tilauksiin.
  • Prosentuaalinen alennus, esimerkiksi 10 % alennusta kaikista tilauksista.
  • Ilmainen toimitus kaikkiin tilauksiin tai esimerkiksi yli 30 euron tilauksiin.
  • Ilmainen tuote kaupan päälle, kun asiakas ostaa esimerkiksi 40 eurolla.
  • Ilmainen päivitys pro-versioon, kun asiakas tilaa ohjelmistosi 48 tunnin kuluessa.
  • Osta kaksi, maksa yksi -tarjous, esimerkiksi osta kaksi tuotetta, saat toisen ilmaiseksi.
  • Osta kaksi, saat 10 % alennusta
  • Mysteerialennus. Useimmat haluavat ainakin nähdä minkäsuuruisen alennuksen he voisivat saada.

Kuinka paljon alennusta ja kenelle?

Kuinka paljon alennusta sitten kannattaa tarjota? Tämä on vaikea kysymys ja riippuu tietysti yrityksesi katteista. Yritä löytää vähimmäistaso, joka kasvattaa myyntiä, mutta ei mene marginaalin alapuolelle (ellet sitten yritä päästä eroon jostain tuotteesta/tuoteryhmästä).

Ei ole olemassa tiettyä asiakassegmentiä, jolle tarjotut alennukset sopivat jokaiselle yritykselle. Koska jokainen yritys ja kohderyhmä on erilainen, sinun on perehdyttävä syvällisesti CRM- ja myyntitietoihin valitaksesi oikeat kohdistukset. Lain sallimissa rajoissa voit kohdistaa kampanjasi esimerkiksi perhe- ja työtilanteen, sijainnin, iän, sukupuolen, yhteystietojen, ostohistorian ja esimerkiksi asiakkaiden syntymäpäivien puitteissa.

Nykyisten tietosuojalakien ja -säädösten vuoksi et voi kerätä asiakkaistasi mitä tahansa tietoja ja käyttää niitä mihin tahansa. Avain onneen on suunnitella kampanja, joka johtaa tavoitteiden saavuttamiseen, mutta kunnioittaa asiakkaiden yksityisyyttä.

Alennuskoodikampanjan rajoitukset

Kampanjan tavoitteiden, kannustimien, kohdistuksen ja personoinnin lisäksi kannattaa miettiä kampanjan rajoituksia. Sinun tulee pitää mielessäsi kohdemarkkinasi ja tavoitteesi määritelläksesi kampanjan rajoitukset. Se on myös välttämätöntä suojautuaksesi petoksilta.

Tässä muutamia ideoita alennuskoodikampanjan rajoituksiksi:

  • Lunastukset per asiakas. Määritä kuinka monta kertaa sama asiakas voi lunastaa edun.
  • Kokonaisalennus per asiakas. Määritä kuinka suuren alennuksen asiakas voi saada yhdellä alennuskoodilla.
  • Aikataulu. Määritä tarkoin, milloin kampanja on voimassa. Se voi perustua kalenteripäiviin tai tiettyyn aikaan siitä, kun alennuskoodi on toimitetttu. Kampanja voi olla voimassa myös vain tiettyinä kellonaikoina.
  • Kelvolliset asiakkaat. Koskeeko alennus kaikkia asiakkaita, rekisteröityviä asiakkaita vai tiettyä asiakassegmenttiä? Mitä jos alennuskoodi leviää kohderyhmän ulkopuolelle?
  • Tuote-/tuoteryhmärajoitukset. Koskeeko alennus kaikkia tuotteita, tiettyä tuoteryhmää tai tietyn brändin tuotteita.
  • Poissuljetut tuotteet/tuoteryhmät. Määritä, mitkä tuotteet tai tuoteryhmät eivät sisälly kampanjaan.
  • Tilauksen arvo. Määritä vähimmäissumma, jolloin alennus on validi.
  • Missä alennus on voimassa? Koskeeko alennus vain myymälöitä, tiettyjä myymälöitä vai nettikauppaa?
  • Maksutavat. Koskeeko alennus kaikki maksutapoja vai saako alennuksen esimerkiksi vain PayPalilla maksettaessa?
  • Alennusten yhdistäminen. Jos asiakkaalla on useampi alennuskoodi, voiko hän yhdistää ne saadakseen enemmän alennusta?
  • Yleiset rajat. Jos kampanjan suosio räjähtää, tarjoatko sitä määräaikaan asti vai päättyykö kampanja esim. 1 000 tilauksen jälkeen?

Perinteiset kupongit vs. digitaaliset alennuskoodit

Ennen kuin kerromme enemmän alennuskoodien jakelukanavista, on tärkeää tietää aiotko jakaa kuponkeja internetissä, perinteisinä kuponkeja vai niiden yhdistelmänä.

Kuten meneillään oleva COVID-19-kriisi on osoittanut, vähittäiskaupan digitalisoituminen on väistämätöntä. Tämä ei tarkoita, ettetkö voisi käyttää alennuskoodeja myös painetussa muodossa, mutta koska yhä useammat verkko-ostajat odottavat alennuksia, olisi miltei hölmöä olla tarjoamatta niitä monikanavaisesti myös netissä.

Perinteiset kupongit ovat myös vähemmän ympäristöystävällisiä kuin digitaaliset alennuskoodit, jotka eivät vaadi painamista, tulostamista, lajittelemista ja jakelua. Perinteiset kupongit eivät tarjoa myöskään yksityiskohtaista seurantaa, mikä on yksi merkittävimmistä digitaalisten alennuskoodien eduista.

Miten jakaa alennuskoodeja?

Se, miten jaat alennuskoodeja, on merkittävä osa markkinointistrategiaasi. Tutki, missä asiakkaasi viettävät eniten aikaa, ja kokeile näitä kanavia. Näin voit selvittää alennuskoodien avaus- ja lunastusprosentteja, ja muokata jakelustrategiaasi sen mukaisesti.

Alla muutamia jakelukanavia esimerkiksi:

  • Alennuskoodisivustot. Näiden sivustojen ansiosta alennuskoodisi voivat tavoittaa asiakkaat, jotka eivät ole koskaat kuullutkaan brändistäsi, mutta jotka saattavat silti etsiä myymiäsi tuotteita. Ne tarjoavat mahdollisuuden kilpailla isojen brändien kanssa ja saada uusia asiakkaita. Muista kuitenkin luoda ja lisätä alennuskoodisivustot omaan kategoriaansa. Luonnollisesti toivomme, että kutsut meidät osallistumaan alennuskoodikampanjaasi.
  • Sähköposti. Sähköpostimarkkinoinnilla on yksi merkittävä etu: se voi olla erittäin personoitua. Pyydä tilaajilta tietoja, joita voit käyttää asiakassegmentointiin. Kerro heille myös jokaisessa viestissä, miten he voivat lopettaa uutiskirjetilauksen.
  • Sosiaalinen media. Facebook, Instagram, Twitter, TikTok ja YouTube voivat olla erinomaisia kanavia jakaa alennuskoodeja. Niiden avulla tavoitat sekä seuraajasi että potentiaaliset uudet asiakkaat.
  • Influensserit. Voit antaa vaikuttajille alennuskoodeja, jotta he jakaisivat ne omalle yleisölleen. Tämä voi olla erinomainen tapa päästä uusiin asiakassegmentteihin.
  • Kumppanisivustot. Jos yritykselläsi on liikekumppaneita, voit tarjota alennuskoodeja heidän asiakkailleen. Kumppanisi voivat mainostaa koodeja heidän verkkosivustoillaan, sosiaalisissa medioissaan ja muissa kanavissaan.
  • Tekstiviestit. SMS-viestien avausnopeus on vertaansa vailla, mutta tekstiviestimainonta vaatii Suomessa aina vastaanottajan eksplisiittisen suostumuksen.
  • Live-chatti. Paranna asiakaskokemusta tarjoamalla alennuskoodeja empiville asiakkaille live-chatin välityksellä.
  • Blogi. Anna alennuskoodeja uskollisimmille asiakkaillesi, jotka seuraavat blogiasi.
  • Kampanjasivut. Luo laskeutumissivu kaikille tällä hetkellä voimassa oleville kampanjoille. Tarjoa alennuskoodi sivun vierailijoille.
  • Bannerit voivat olla kuvia tai animoituja kuvia, joita esitetään omilla, tai muilla verkkosivustoilla maksetusti. Vuoteen 2022 mennessä 80 % alennuskoodien käytöistä ennustetaan tapahtuvan mobiililaitteilla.
  • Ylänauha. Lisää verkkokaupan headerin ylä- tai alapuolelle huomiota herättävä nauha, jossa ilmoitat alennuskoodista.
  • Popupit. Verkkosivuston päälle ponnahtavat pop-up -ikkunat ovat näkyvä tapa alennuskoodien jakamiseen. Osa käyttäjistä pitää niitä kuitenkin häiritsevinä.
  • Push-ilmoitukset. Jos käyttäjä on hyväksynyt push-ilmoitukset verkkosivustoltasi, push-ilmoitukset on loistava tapa jakaa uusia alennuskoodeja.
  • Kyselyt. Jos haluat kerätä lisää dataa asiakastyytyväisyydestä, kannusta kyselyyn vastaamista alennuskoodilla.
  • Tulostettavat kupongit. Voit jakaa painettuja kuponkeja lähettämällä niitä postitse, jakamalla niitä myymälässä tai muilla tavoin.
  • Sanomalehdet. Voit jakaa kampanjasi sanomalehdessä tai aikakauslehdessä osana maksettua mainosta.
  • Fyysiset mainokset. Mainostaulut, tienvarsimainokset, julisteet ja erilaiset tulosteet ovat vain osa mahdolisuuksista tuoda alennuskampanjaa esille.
  • Massamedia. Televisio, radio, elokuvat ja podcastit sekä Netflix ja muut suoratoistopalvelut ovat tapa mainostaa tarjoustasi.

Miltä alennuskoodin tulisi näyttää?

Alennuskoodin tulee olla helppokäyttöinen – joko helppo muistaa tai kopioida.

Tässä muutamia vinkkejä:

  • Ei liian pitkä tai lyhyt – 6-12 merkkiä on hyvä.
  • Onko se O vai 0? I vai 1? Vältä moniselitteisiä merkkejä.
  • Huomioi brändisi ja erityiset myyntipäivät – blackfriday2022 on aivan hyvä.
  • Tarjoa eri muotoja – tekstillä, viivakoodilla, QR-koodilla, mobiililla ja tulostettavalla koodilla on omat käyttäjänsä.
  • Helppo kopioida – Varmista, että koodi on helppo kopioida, erityisesti mobiililaitteilla.