Markkinointi

0 kommenttia

Kaikista syistä, miksi asiakkaat ostavat jotain, rahan säästäminen on listan kärkipäässä. Säästömahdollisuuksien vuoksi alennuskoodeista ja -kupongeista on tullut yhä tärkeämpi osa menestyvän verkkokaupan pyörittämistä. Tutkimukset osoittavat, että jopa 92 % verkko-ostajista etsii alennuskupongin tai -koodin ennen ostoa.

Verkkokaupalle alennuskoodit ovat arvokkaita, koska ne innostavat asiakkaita toimimaan. Uudet tai nousevat brändit hyötyvät alennuskoodien ja -kuponkien tarjoamisesta todennäköisemmin. Inmar Intelligencen mukaan 54 % ostaa uudelta brändiltä jos se on halvempi ja kolmannekseen asiakkaista vaikuttavat digitaaliset alennuskoodit.

Oikealla alennuskoodistrategialla voit kohdistaa markkinointisi sinne, missä asiakkaasi jo viettävät aikaa: verkossa, sähköpostissa, tekstiviesteissä ja pikaviestimissä, sosiaalisessa mediassa ja muualla. Kuponkikampanja, joka hyödyntää asiaankuuluvuutta, ajankohtaisuutta ja koettua arvoa, voi auttaa sinua maksimoimaan näkyvyyden ja myynnin.

1. Lisää alennuksia liidilomakkeisiin

Liidimagneetit ovat hyödyllisiä työkaluja uusien liidien houkuttelemiseksi. Termi liidi tarkoittaa potentiaalista asiakasta tai yksityishenkilöä, joka on osoittanut kiinnostusta yritystäsi tai tuotettasi kohtaan, ja joita voidaan jatkossa tavoitella markkinointi- ja myynninedistämistoimenpiteillä.

Yksinkertaisimmillaan liidimagneetti on jokin niin vastustamaton tarjous, jota kohdeyleisön on vaikea vastustaa. Liidimagneetti voi olla esimerkiksi alennuskoodi, lahja, ilmainen e-kurssi, spreadsheet, e-kirja, raportti tai mikä tahansa muu, mistä asiakas on aidosti jo valmiiksi kiinnostunut.

Esimerkiksi vastineeksi sähköpostinsa antamisesta uutiskirjeen tilaaja voi saada ilmaisen e-kirjan, videon, pääsyn webinaariin tai jonkin muun resurssin. Yksi suosituimmista liidimagneeteista on alennustarjous, jolla asiakas voi saada prosentuaalisen tai euromääräisen alennuksen tulevasta ostoksestaan.

Lue myös: Mitä alennuskoodit ovat?

Liidimagneetit toimivat erityisen hyvin, jos tavoitteesi on sähköpostilistan kasvattaminen. Googlen ja Boston Consulting Groupin tutkimuksen mukaan 90 % asiakkaista on valmiita jakamaan sähköpostiosoitteensa, jos se tarkoittaa erikoistarjouksen, kuten alennuksen, saamista.

Otetaan esimerkiksi saksalainen muotibrändi Bonprix, joka tarjoaa uutiskirjeensä tilaajille ilmaisen toimituksen. Yritys on usean vuosikymmenen liiketoiminnan aikana kerännyt sähköpostiosoitteen todennäköisesti kymmeniltätuhansilta asiakkailta, joita yhdistää kiinnostus muotia ja rahan säästämistä kohtaan.

Mikä valttikortti kohdistaa uusien trendien mainonta ja alennukset juuri heihin!

2. Käytä tarjouksia jotka ovat voimassa rajoitetun ajan

Rajoitetun ajan tarjoukset eli määräaikaiset tarjoukset ovat voimassa vain tietyn ajan. Voit asettaa tarjouksen saataville esimerkiksi vain muutamaksi tunniksi tai päiväksi. Rajoitetun ajan tarjousten tavoitteena on saada asiakkaat toimimaan nopeammin asettamalla alennuskoodille tai kupongille viimeinen voimassaolopäivä.

Niukkuuden markkinointi luo asiakkaalle käsityksen, että myytävä tuote tai palvelu kannattaa ostaa nyt, koska se on nyt halvempi.

Monet verkkokaupat käyttävät rajoitettuja tarjouksia tuotelanseerausten yhteydessä tai juhlapyhinä. Ne houkuttelevat asiakkaita, jotka vielä harkitsevat ostosta. He ovat kuitenkin tehneet jo taustatutkimusta ja rajanneet vaihtoehtojaan.

Kun ostoa harkitseva asiakas saapuu sivustollesi ja näkevät tarjouksen, he ymmärtävät sen tuoman lisäarvon: he saavat haluamansa alennuksella.

Jotta erottuisit kilpailijoista, tee hieman taustatyötä selvittääksesi millaisia tarjouksia muut myyjät tarjoavat. Jos kilpailijasi tarjoavat ilmaisen toimituksen ensimmäiseen ostokseen, tee samoin, mutta tarjoa päälle vielä 5 % alennus.

Käytä sähköpostimarkkinointia pitääksesi rajoitetut tarjoukset tilaajiesi mielessä. Luo kiireellisyyden tunne sisällyttämällä sähköposteihin countdown-laskuri, joka kertoo, mihin asti tarjous on voimassa.

3. Suunnittele millaisia tarjouksia tarjoat

Prosentti- ja euroalennukset ovat suosittuja, koska ne toimivat, mutta on olemassa myös muunlaisia tarjouksia. Verkkokauppiaalle on mukava saada uusia maksavia asiakkaita ja asiakkaalle saada mahdollisimman hyviä alennuksia, mutta yrityksen täytyy silti tehdä voittoa, eikä menettää rahaa.

Ennen kuin aloitat uuden kampanjan, mieti, mikä on kohdeyleisöllesi tärkeää. Asiakaskyselyt ovat erinomainen tapa saada lisätietoa siitä, mitä asiakkaat haluavat. Keräämäsi datan perusteella on helpompaa suunnitella alennuskoodistrategia.

Alennustarjous voi olla esimerkiksi:

  • Ilmainen toimitus
  • Alennus hylätystä ostoskorista
  • Ilmainen lahja tai kaupanpäällinen
  • Mahdollisuus voittaa arvonnassa
  • Suosittele ystävällesi – alennus molemmille

Voit esimerkiksi tarjota liidimagneetteja verkkosivustollasi ja mitata konversiota Google Analyticsin kaltaisilla työkaluilla.

Luo verkkokauppaan palkitseva kanta-asiakasohjelma sitouttaaksesi asiakkaita.

4. Luo palkitseva kanta-asiakasohjelma

Palkitsevat kanta-asiakasohjelmat ovat loistava tapa kannustaa asiakasuskollisuuteen. Vastineeksi siitä, että asiakkaat ostavat jatkuvasti sinulta kilpailijoidesi sijaan, he saavat eksklusiivisia alennuksia ja tarjouksia, jotka antavat asiakkaillesi lisäarvoa ja rahansäästöä. Mitä kauemmin asiakkaasi pysyvvät uskollisina, sitä arvokkaampia he ovat sinulle.

Lisäksi kanta-asiakasohjelmat näyttävät toimivan. Fortune Business Insightsin mukaan kanta-asiakasohjelmien odotetaan kasvavan 4,4 miljardista dollarista vuonna 2021 peräti 18,2 miljardiin dollariin vuoteen 2028 mennessä. Tämä johtuu osittain tekoälyn ja koneoppimisen hyödyntämistä, jotka voivat tarjota yrityksille näkemyksiä uusia strategioita konversio-optimointiin.

Palkitse asiakasuskollisuus tarjoamalla erikoisalennuksia tai ilmaisia tuotteita. Voit jopa lähettää kiitostuotteen, kun asiakkaat saavuttavat kanta-asiakastasoilla tiettyjä virstanpylväitä tai kun asiakkuudessa on lähestyvä vuosipäivä.

Esimerkiksi lemmikkieläinten ruokia myyvässä Zooplus-verkkokaupassa rekisteröityneet asiakkaat keräävät ”zooPisteitä” jokaisesta käyttämästään eurosta. Kun pisteitä on karttunut tarpeeksi, asiakkaat voivat käyttää niitä ilmaisten tuotteiden lunastamiseen. Kosmetiikkakauppa Bearel hyödyntää jopa kolmea kanta-asiakastasoa, jossa jokaisella tasolla asiakkaat saavat käyttöönsä uusia etuja.

5. Käytä erilaisia jakelukanavia

Vaikka alennuskoodien ja -kuponkien lähettämisessä sähköpostitse on voimaa, sinun ei pitäisi luottaa pelkästään siihen. Monet käyttäjät blokkaavat uutiskirjeet perumatta, elleivät ne jo muutenkin päädy sähköpostiohjelman roskaposti- tai tarjoukset-osastoille.

Laajenna alennuskoodistrategioitasi ja kokeile myös muita kanavia. Listaa tuotteesi ja palvelusi suosituille alennuskoodi- ja kuponkisivustoille, ja testaa erilaisia menetelmiä tavoittavuuden maksimoimiseksi ja liidien kasvattamiseksi.

Yksi tapa kasvattaa asiakkaan todennäköisyyttä käyttää alennuskoodi on käyttää tekstiviestejä niiden jakamiseen. Tekstiviestien avausprosentti on 98 % ja yli kolmannes käyttäjistä myös klikkaa niitä. Älypuhelinten käyttö on edelleen kasvussa. Vuonna 2021 verkkokaupasta 71 % tapahtui älypuhelimella.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että tekstiviestimarkkinointi edellyttää suostumusta eli asiakkaiden antamaa lupaa vastaanottaa markkinointiviestejä. Suomessa on tiukat säännökset henkilötietojen käsittelystä ja suoramarkkinoinnista, joten yritysten on noudatettava tietosuojalainsäädäntöä ja varmistettava, että sillä on asianmukaiset suostumukset tekstiviestimarkkinoinnin harjoittamiseen.

Yksi tapa viedä alennuskoodien markkinointi ”nextille levelille” on tuoda uudet tuotteet ja alennukset yrityksen sosiaalisen median kanaville: Instagramiin, Facebookiin, Twitteriin, TikTokiin ja muihin, jossa on miljardeja käyttäjiä.

Kannattaa kuitenkin välttää alennusten ja kuponkien liiallista käyttöä. Jos tuotteesi tai palvelusi ovat aina alennuksessa, kampanjat kokevat inflaatiota, koska asiakkaan saama alennus ei tunnu enää niin arvokkaalta.

Vältä pettymys tuomalla alennuskoodit, kupongit ja tarjoukset asiakkaiden saataville erityisten myyntisesonkien aikana, kuten Black Fridayna, ystävänpäivänä ja sinkkujen päivänä. Nämä ovat ajankohtia, jolloin asiakkaat ovat joka tapauksessa taipuvaisia ostamaan enemmän.

6. Käytä luovia visuaalisia materiaaleja

Alennuskoodi on pohjimmiltaan pyyntö asiakkaalle ostaa jotain. Tästä syystä kuponki on helppo jakaa verkkokaupan sivuilla, sosiaalisessa mediassa, alennuskoodisivustoilla tai tekstiviestinä. Mutta missä siinä on hauskuus?

Asiakkaat arvostavat houkuttelevia visuaalisia elementtejä, joten sisällytä niihin huomiota herättäviä grafiikoita, värejä ja fontteja. Loppujen lopuksi haluat kuitenkin, että ne saavat asiakkaasi innostumaan, eikö?

Jos käytät sähköpostimarkkinointia, jaa tilaajat asiakassegmentteihin ja perusta markkinointisi kohderyhmään vetoaviin visuaalisiin elementteihin. Tarjoa erilaisia alennuksia ja tarjouksia eri asiakasarvosegmenteille.

Vie alennuskoodien markkinointi uudelle tasolle

Muista, että alennuskoodien markkinointi toimii parhaiten yhdessä muiden strategioiden kanssa. Pelkästään alennuskoodeihin ja kuponkeihin tukeutuminen yrityksen myynnin kasvattamisessa johtaa yleensä päinvastaiseen vaikutukseen, koska asiakkaat eivät näe saavansa lisäarvoa.

Asiakkaat saattavat tehdä ostoksia muissa verkkokaupoissa, joissa koettu arvo on korkeampi yksinkertaisesti siksi, että kilpailijasi ovat suunnitelmallisempia sen suhteen miten, milloin ja minkälaisia alennuksia he tarjoavat.

Ota hetki aikaa tutustuaksesi asiakkaisiisi ja heidän odotuksiinsa. Sitä kautta voit rakentaa paremman strategian markkinoida alennuskoodeja siten, että ne huomataan ja saat lisää asiakkaita.

0 kommenttia

Verkkoshoppailijoiden huomion kiinnittäminen on vaikeaa ja vaihtoehtojen määrä kääntää voimatasapainon kuluttajien eduksi. Yritykset ovat vastanneet haasteesen siten, että 89 % yrityksistä väittää kilpailevansa ensisijaisesti asiakaskokemusten kautta.

Alennuskoodit, tarjoukset ja promootiot ovat tärkeä työkalu ja tavoittaa kuluttajia, koska jopa 75 % kuluttajista odottaa saavansa alennuksia.

Internetissä on kilpailua. Jos haluat voittaa kilpailun, sinun on mentävä alennuskoodimarkkinoinnin perusstrategioita pidemmälle.

Ennakkoinvestointi on oikein tehtynä sen arvoista: voit saada uusia asiakkaita, parantaa brändiuskollisuutta, lisätä myyntiä ja ristiinmyyntiä, sekä paljon muuta.

Tässä jutussa jaamme viisi erinomaista vinkkiä, jotka vievät sinut kilpailijoidesi edelle ja auttavat yritystäsi kasvamaan ja menestymään.

Oletko valmis valjastamaan alennuskoodimarkkinoinnin todellisen voiman?

1. Käytä kertakäyttöisiä alennuskoodeja

Perinteisiä alennuskoodimarkkinointistrategioita rajoittaa se, miten ne on suunniteltu alusta alkaen. Standardi tapa on luoda joukko yleisiä alennuskoodeja, jotka tarjoavat samaa: esimerkiksi ”20 % alennusta kaikista alusasuista”.

Yleinen strategia on toki yksinkertainen, mutta siihen liittyy ilmeisiä riskejä. Jos jaat koodin netissä, se päätyy vääjäämättä laajempaan jakeluun, kuten someen ja alennuskoodisivustoille (paitsi meille, koska me jaamme vain yhteistyökumppaneidemme meille erikseen toimittamia alennuksia). Näin useammat ihmiset saavat alennuksen kuin olit ehkä suunnitellut.

Jos tavoitteesi on houkutella uusia asiakkaita, koodin päätyminen laajempaan jakeluun voi olla hyödyllistä. Se kuitenkin rajoittaa minkälaisia kampanjoita voit tarjota, ja samalla saatat heikentää kykyäsi käyttää alennuskoodeja sellaisten kannustimien luomiseen, joiden tarkoitus on parantaa asiakasuskollisuutta ja tehdä satunnaisista asiakkaista brändiuskollisia toistuvia ostajia.

Toinen yleisiin alennuskoodeihin liittyvä ongelma on personointi. Vaikka voit personoida alennuskoodin viestiä, yleisillä alennuskoodeilla et voi räätälöidä itse alennusta.

Mitä tarvitset ovat yksilölliset, kertakäyttöiset alennuskoodit, joiden idea on yksinkertainen: yleisten alennuskoodien sijasta luot suuren määrän yksilöllisiä koodeja tai annat uuden koodin aina, kun potentiaalinen asiakas pyytää sellaista. Tämä onnistuu kaikissa yleisimmissä verkkokauppaohjelmistoissa.

Ellei suuren määrän koodien luominen onnistu nykyisessä ohjelmistossasi, investoiminen työkaluun, joka mahdollistaa sen todennäköisesti kannattaa. Lisäksi se eliminoi riskin alennuskoodin väärinkäyttöön.

2. Personoi alennuskoodit

Ei riitä, että tarjoat asiakkaillesi alennuksia ja kampanjoita – kuluttajat odottavat, että ne ovat yksilöllisiä ja tarjoavat enemmän sitä, mitä he haluavat yritykseltäsi.

Itse asiassa, 79 % kuluttajista on todennäköisemmin tekemisissä alennuksia tarjoavien brändien kanssa silloin, kun alennuskoodit on räätälöity vastaamaan heidän aikaisempaa vuorovaikutustaan brändin kanssa.

Sitä vastoin vain 43 % shoppailijoista haluaa jakaa henkilötietojaan, vaikka saisi sitä vastaan alennuksia. Vältä antamasta asiakkaillesi käsitystä, että käytät heidän tietojaan ”tiedon louhintaan”.

Tästä syystä on suositeltavaa ja tietysti myös lakien mukaista rajoittaa personointi vain niihin tietoihin, joita asiakkaat ovat aktiivisesti ja suostumuksella jakaneet kanssasi. Niitä voivat olla esimerkiksi ostohistoria ja tilin luomisen yhteydessä annetut henkilötiedot.

Syntymäpäiväalennukset ja ”vuosipäiväalennukset” ensimmäisestä tai edellisestä tilauksesta voivat kaikki olla tehokkaita keinoja tavoittaa asiakkaat ja olla heihin yhteydessä.

Personoinnin tavoite on saada asiakas tuntemaan, että tarjoat heille jotain ainutlaatuista – jotain nimenomaan hänelle.

Kertakäyttöiset alennuskoodit tekevät personoinnista yksinkertaisempaa, kun voit räätälöidä alennustason tai tarjoustyypin vastaamaan asiakkaan aikaisempia tapoja tai ostoshistoriaa.

Jos henkilökohtainen viesti saa asiakkaan tuntemaan olonsa arvostetuksi, hän ostaa todennäköisemmin.

3. Luo kiireellisyyden tunne

Kun kuluttaja tuntee, että hänellä on kaikki aika maailmassa, hän ei todennäköisesti lähde tekemään ostoksia vain siksi, että lähetät hänelle alennuskoodin. Alennuksen suuruudesta riippumatta hän joko odottaa tai löytää jonkin toisen syyn olla tekemättä ostosta juuri nyt.

”Kiireellisyysmarkkinoinnin” tarkoitus on muistuttaa ostajaa siitä, että heidän toiminta-aika on rajallinen. Kiire nopeuttaa vasteaikaa ja lisää alennuskoodien käyttöastetta. Usein alennuksen käyttäminen johtuu hajamielisyydestä: ihmiset unohtavat tarjouksen nopeasti ja jatkavat elämäänsä.

Kiireellisyys kiinnittää kuluttajan huomion.

Voit luoda kiireellisyyden tunteen käyttämällä yleisiä alennuskoodeja antamalla niille päättymisajan. Jos kuitenkin käytät personoituja alennuskoodeja, voit asettaa koodille lyhyemmän voimassaoloajan tai ohjelmallisesti esimerkiksi 1 tunnin voimassaoloajan sähköpostin avaamisesta.

Kiireellisyys tuo lisäarvoa tarjoukselle. Se tarkoittaa, että olet tarjonnut kuluttajalle huipputarjouksen ja että hänen tulee toimia nopeasti hyödyntääkseen sen.

Tämäntyyppiset tarjoukset on erityisen hyvä tapa saada asiakas tekemään päätös nopeasti esimerkiksi silloin, kun hän luopuu tilaamisesta lisättyään jo tuotteita ostoskoriin.

4. Käytä pelillistämistaktiikoita

Ihmiset rakastavat pelejä. Rakastamme niiden yksinkertaisuutta. Pelissä pyrkimyksestä seuraa palkinto. Yksinkertaista?

Jos voit tehdä ostosten tekemisestä pelin, se voi kasvattaa käyttäjien sitoutumista dramaattisesti. Pelillistäminen tuo lisäarvoa ostokokemukseen ja parantaa brändisi uskottavuutta.

On olemassa monia hauskoja tapoja sisällyttää pelillistäminen alennuskoodistrategiaan. On kuitenkin tärkeää, että pelin säännöt ovat johdonmukaiset. Jos kuluttajasta tuntuu, että peli on väärennetty tai huonosti hallittu, he ovat vähemmän halukkaita pelaamaan sitä.

Mysteeripalkinnot

Yksinkertaisin pelillistämistekniikka on mysteeripalkinnot. Ne ovat ennalta tuntemattoman suuruisen alennuksen tarjoaminen tietystä tehtävästä. Tehtävä tai toiminto voi olla esimerkiksi sähköpostilinkin klikkaaminen.

On kaksi asiaa, jotka tekevät mysteeripalkinnoista loistavia.

Ensinnäkin ihmiset haluavat yksinkertaisesti tietää vastauksen mysteeriisi: mitä hän voisi saada, jos tekisi ostoksen nyt.

Halu ratkaista tuo mysteeri kasvattaa napsautussuhdetta.

Toiseksi, saat kampanjallesi katseenvangitsijan: mysteeri voi olla saada jopa 30 % alennusta, mutta todellisuudessa suurin osa saa ”vain” 15 % alennusta.

Oikealla algoritmin kontrolloimalla työkalulla voit optimoida palkintona annettavan keskimääräisen alennuksen oikein.

Pienenevät alennukset

Myös pienenevät alennukset soveltuvat erinomaisesti verkko-ostoksien pelillistämiseen.

Voit esimerkiksi lähettää sähköpostin, jossa kerrotaan, että ensimmäiset 10 asiakasta saavat 30 % alennuksen, seuraavat 10 asiakasta 20 % alennuksen ja loput 10 % alennuksen.

Pienenevät alennukset on loistava tapa motivoida ostajia pelillistämisen kautta.

Kerää ja säästä

Ihmiset rakastavat keräillä asioita. Joten miksi et voisi tehdä siitä peliä?

Valitse esimerkiksi viisi tuotetta yhteisellä teemalla. Lähetä asiakkaille viesti ja kerro heille, että jos he keräävät kaikki viisi tuotetta, he voivat ansaita 50 euron alennuskoodin seuraavaan ostokseensa.

Asiakkaat nauttivat pelistä ja sinä kasvatat myyntiä.

5. Tavoita myös influensserit

Aikana, jona lähes puolet maailman väestöstä on aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä, on influenssereista eli sosiaalisen median vaikuttajista tullut tärkeämpää kuin koskaan.

Kuluttajat luottavat toisiin kuluttajiin, joten some-vaikuttajamarkkinoinnin tulee olla osa alennuskoodistrategiaasi.

Tiesitkö muuten, että 90 % kuluttajista luottaa vertaissuosituksiin ja vain 33 % perinteisiin mainoksiin?

Muista, että kaikki influensserit eivät ole Insta-julkkiksia tai YouTube-tähtiä. Itse asiassa, jotkut tehokkaimmista vaikuttajista ovat omia asiakkaitasi.

Vaikuttajamarkkinoinnin elementtien yhdistäminen pelillistämiseen voi parantaa asiakasuskollisuutta.

Esimerkiksi Wolt ja Uber tarjoavat alennuskoodeja asiakkailleen. Kun he jakavat koodeja vertaisilleen, kaikki voittavat: vanha ja uusi asiakas saa alennuksia, mutta myös palveluntarjoaja uusia maksavia asiakkaita.

Kun alennuksesta seuraa onnistunut kokemus, asiakassuhteesta tulee pysyvä.

Antamalla kuluttajille, bloggaajille, sisällöntuottajille ja muille vaikuttajille alennuskoodeja jaettavaksi yleisölleen, heistä tulee paitsi halukkaita yhteistyökumppaneitasi, myös viestisi levittäjiä sellaisinkiin yhteisöihin, joita voi muuten olla markkinoinnin avulla vaikea tavoittaa.

Alennuskoodit auttavat erottumaan, mutta vasta personointi vie markkinoinnin seuraavalle tasolle

Aikana, jona kuluttajat ovat yhä väsyneempiä perinteiseen mainontaan, voi alennuskoodikampanja herättää heidän kiinnostuksensa tarjoamiisi tuotteisiin tai palveluihin.

Muista, että alennuskoodien jakaminen ei ole ilmaiseksi antamista. Se on aina sijoitus tulosta ajatellen.

Voit saada lisämyyntiä, hankkia uusia asiakkaita tai lisätä brändiuskollisuutta.

Ainutlaatuiset alennuskoodit mahdollistavat sitoutumisen maksimoinnin tarjoamalla ostajia suoraan puhuttelevia tarjouksia.

Erottuaksesi joukosta, sinun on oltava luova ja ainutlaatuinen.

Saavuttaaksesi tavoitteet sinun on keskityttävä tuloksen tavoittelemiseen.

Investoi työkaluihin, jotka mahdollistavat alennuskoodikampanjan suunnittelun ja tulosten seurannan. Optimoi strategioitasi kampanjan tulosten perusteella.

Ja ei muuta kuin onnea matkaan!

Artikkelikuva: BRUNO EMMANUELLE