Mitä alennuskoodimarkkinointi on? 6 parasta tapaa

0 kommenttia
Verkkokaupan alennuskoodien ja -kuponkien markkinointi. 6 todistettua keinoa.
Jaa rakkautta

Kaikista syistä, miksi asiakkaat ostavat jotain, rahan säästäminen on listan kärkipäässä. Säästömahdollisuuksien vuoksi alennuskoodeista ja -kupongeista on tullut yhä tärkeämpi osa menestyvän verkkokaupan pyörittämistä. Tutkimukset osoittavat, että jopa 92 % verkko-ostajista etsii alennuskupongin tai -koodin ennen ostoa.

Verkkokaupalle alennuskoodit ovat arvokkaita, koska ne innostavat asiakkaita toimimaan. Uudet tai nousevat brändit hyötyvät alennuskoodien ja -kuponkien tarjoamisesta todennäköisemmin. Inmar Intelligencen mukaan 54 % ostaa uudelta brändiltä jos se on halvempi ja kolmannekseen asiakkaista vaikuttavat digitaaliset alennuskoodit.

Oikealla alennuskoodistrategialla voit kohdistaa markkinointisi sinne, missä asiakkaasi jo viettävät aikaa: verkossa, sähköpostissa, tekstiviesteissä ja pikaviestimissä, sosiaalisessa mediassa ja muualla. Kuponkikampanja, joka hyödyntää asiaankuuluvuutta, ajankohtaisuutta ja koettua arvoa, voi auttaa sinua maksimoimaan näkyvyyden ja myynnin.

1. Lisää alennuksia liidilomakkeisiin

Liidimagneetit ovat hyödyllisiä työkaluja uusien liidien houkuttelemiseksi. Termi liidi tarkoittaa potentiaalista asiakasta tai yksityishenkilöä, joka on osoittanut kiinnostusta yritystäsi tai tuotettasi kohtaan, ja joita voidaan jatkossa tavoitella markkinointi- ja myynninedistämistoimenpiteillä.

Yksinkertaisimmillaan liidimagneetti on jokin niin vastustamaton tarjous, jota kohdeyleisön on vaikea vastustaa. Liidimagneetti voi olla esimerkiksi alennuskoodi, lahja, ilmainen e-kurssi, spreadsheet, e-kirja, raportti tai mikä tahansa muu, mistä asiakas on aidosti jo valmiiksi kiinnostunut.

Esimerkiksi vastineeksi sähköpostinsa antamisesta uutiskirjeen tilaaja voi saada ilmaisen e-kirjan, videon, pääsyn webinaariin tai jonkin muun resurssin. Yksi suosituimmista liidimagneeteista on alennustarjous, jolla asiakas voi saada prosentuaalisen tai euromääräisen alennuksen tulevasta ostoksestaan.

Liidimagneetit toimivat erityisen hyvin, jos tavoitteesi on sähköpostilistan kasvattaminen. Googlen ja Boston Consulting Groupin tutkimuksen mukaan 90 % asiakkaista on valmiita jakamaan sähköpostiosoitteensa, jos se tarkoittaa erikoistarjouksen, kuten alennuksen, saamista.

Otetaan esimerkiksi saksalainen muotibrändi Bonprix, joka tarjoaa uutiskirjeensä tilaajille ilmaisen toimituksen. Yritys on usean vuosikymmenen liiketoiminnan aikana kerännyt sähköpostiosoitteen todennäköisesti kymmeniltätuhansilta asiakkailta, joita yhdistää kiinnostus muotia ja rahan säästämistä kohtaan.

Mikä valttikortti kohdistaa uusien trendien mainonta ja alennukset juuri heihin!

2. Käytä tarjouksia jotka ovat voimassa rajoitetun ajan

Rajoitetun ajan tarjoukset eli määräaikaiset tarjoukset ovat voimassa vain tietyn ajan. Voit asettaa tarjouksen saataville esimerkiksi vain muutamaksi tunniksi tai päiväksi. Rajoitetun ajan tarjousten tavoitteena on saada asiakkaat toimimaan nopeammin asettamalla alennuskoodille tai kupongille viimeinen voimassaolopäivä.

Niukkuuden markkinointi luo asiakkaalle käsityksen, että myytävä tuote tai palvelu kannattaa ostaa nyt, koska se on nyt halvempi.

Monet verkkokaupat käyttävät rajoitettuja tarjouksia tuotelanseerausten yhteydessä tai juhlapyhinä. Ne houkuttelevat asiakkaita, jotka vielä harkitsevat ostosta. He ovat kuitenkin tehneet jo taustatutkimusta ja rajanneet vaihtoehtojaan.

Kun ostoa harkitseva asiakas saapuu sivustollesi ja näkevät tarjouksen, he ymmärtävät sen tuoman lisäarvon: he saavat haluamansa alennuksella.

Jotta erottuisit kilpailijoista, tee hieman taustatyötä selvittääksesi millaisia tarjouksia muut myyjät tarjoavat. Jos kilpailijasi tarjoavat ilmaisen toimituksen ensimmäiseen ostokseen, tee samoin, mutta tarjoa päälle vielä 5 % alennus.

Käytä sähköpostimarkkinointia pitääksesi rajoitetut tarjoukset tilaajiesi mielessä. Luo kiireellisyyden tunne sisällyttämällä sähköposteihin countdown-laskuri, joka kertoo, mihin asti tarjous on voimassa.

3. Suunnittele millaisia tarjouksia tarjoat

Prosentti- ja euroalennukset ovat suosittuja, koska ne toimivat, mutta on olemassa myös muunlaisia tarjouksia. Verkkokauppiaalle on mukava saada uusia maksavia asiakkaita ja asiakkaalle saada mahdollisimman hyviä alennuksia, mutta yrityksen täytyy silti tehdä voittoa, eikä menettää rahaa.

Ennen kuin aloitat uuden kampanjan, mieti, mikä on kohdeyleisöllesi tärkeää. Asiakaskyselyt ovat erinomainen tapa saada lisätietoa siitä, mitä asiakkaat haluavat. Keräämäsi datan perusteella on helpompaa suunnitella alennuskoodistrategia.

Alennustarjous voi olla esimerkiksi:

  • Ilmainen toimitus
  • Alennus hylätystä ostoskorista
  • Ilmainen lahja tai kaupanpäällinen
  • Mahdollisuus voittaa arvonnassa
  • Suosittele ystävällesi – alennus molemmille

Voit esimerkiksi tarjota liidimagneetteja verkkosivustollasi ja mitata konversiota Google Analyticsin kaltaisilla työkaluilla.

Luo verkkokauppaan palkitseva kanta-asiakasohjelma sitouttaaksesi asiakkaita.

4. Luo palkitseva kanta-asiakasohjelma

Palkitsevat kanta-asiakasohjelmat ovat loistava tapa kannustaa asiakasuskollisuuteen. Vastineeksi siitä, että asiakkaat ostavat jatkuvasti sinulta kilpailijoidesi sijaan, he saavat eksklusiivisia alennuksia ja tarjouksia, jotka antavat asiakkaillesi lisäarvoa ja rahansäästöä. Mitä kauemmin asiakkaasi pysyvvät uskollisina, sitä arvokkaampia he ovat sinulle.

Lisäksi kanta-asiakasohjelmat näyttävät toimivan. Fortune Business Insightsin mukaan kanta-asiakasohjelmien odotetaan kasvavan 4,4 miljardista dollarista vuonna 2021 peräti 18,2 miljardiin dollariin vuoteen 2028 mennessä. Tämä johtuu osittain tekoälyn ja koneoppimisen hyödyntämistä, jotka voivat tarjota yrityksille näkemyksiä uusia strategioita konversio-optimointiin.

Palkitse asiakasuskollisuus tarjoamalla erikoisalennuksia tai ilmaisia tuotteita. Voit jopa lähettää kiitostuotteen, kun asiakkaat saavuttavat kanta-asiakastasoilla tiettyjä virstanpylväitä tai kun asiakkuudessa on lähestyvä vuosipäivä.

Esimerkiksi lemmikkieläinten ruokia myyvässä Zooplus-verkkokaupassa rekisteröityneet asiakkaat keräävät ”zooPisteitä” jokaisesta käyttämästään eurosta. Kun pisteitä on karttunut tarpeeksi, asiakkaat voivat käyttää niitä ilmaisten tuotteiden lunastamiseen. Kosmetiikkakauppa Bearel hyödyntää jopa kolmea kanta-asiakastasoa, jossa jokaisella tasolla asiakkaat saavat käyttöönsä uusia etuja.

5. Käytä erilaisia jakelukanavia

Vaikka alennuskoodien ja -kuponkien lähettämisessä sähköpostitse on voimaa, sinun ei pitäisi luottaa pelkästään siihen. Monet käyttäjät blokkaavat uutiskirjeet perumatta, elleivät ne jo muutenkin päädy sähköpostiohjelman roskaposti- tai tarjoukset-osastoille.

Laajenna alennuskoodistrategioitasi ja kokeile myös muita kanavia. Listaa tuotteesi ja palvelusi suosituille alennuskoodi- ja kuponkisivustoille, ja testaa erilaisia menetelmiä tavoittavuuden maksimoimiseksi ja liidien kasvattamiseksi.

Yksi tapa kasvattaa asiakkaan todennäköisyyttä käyttää alennuskoodi on käyttää tekstiviestejä niiden jakamiseen. Tekstiviestien avausprosentti on 98 % ja yli kolmannes käyttäjistä myös klikkaa niitä. Älypuhelinten käyttö on edelleen kasvussa. Vuonna 2021 verkkokaupasta 71 % tapahtui älypuhelimella.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että tekstiviestimarkkinointi edellyttää suostumusta eli asiakkaiden antamaa lupaa vastaanottaa markkinointiviestejä. Suomessa on tiukat säännökset henkilötietojen käsittelystä ja suoramarkkinoinnista, joten yritysten on noudatettava tietosuojalainsäädäntöä ja varmistettava, että sillä on asianmukaiset suostumukset tekstiviestimarkkinoinnin harjoittamiseen.

Yksi tapa viedä alennuskoodien markkinointi ”nextille levelille” on tuoda uudet tuotteet ja alennukset yrityksen sosiaalisen median kanaville: Instagramiin, Facebookiin, Twitteriin, TikTokiin ja muihin, jossa on miljardeja käyttäjiä.

Kannattaa kuitenkin välttää alennusten ja kuponkien liiallista käyttöä. Jos tuotteesi tai palvelusi ovat aina alennuksessa, kampanjat kokevat inflaatiota, koska asiakkaan saama alennus ei tunnu enää niin arvokkaalta.

Vältä pettymys tuomalla alennuskoodit, kupongit ja tarjoukset asiakkaiden saataville erityisten myyntisesonkien aikana, kuten Black Fridayna, ystävänpäivänä ja sinkkujen päivänä. Nämä ovat ajankohtia, jolloin asiakkaat ovat joka tapauksessa taipuvaisia ostamaan enemmän.

6. Käytä luovia visuaalisia materiaaleja

Alennuskoodi on pohjimmiltaan pyyntö asiakkaalle ostaa jotain. Tästä syystä kuponki on helppo jakaa verkkokaupan sivuilla, sosiaalisessa mediassa, alennuskoodisivustoilla tai tekstiviestinä. Mutta missä siinä on hauskuus?

Asiakkaat arvostavat houkuttelevia visuaalisia elementtejä, joten sisällytä niihin huomiota herättäviä grafiikoita, värejä ja fontteja. Loppujen lopuksi haluat kuitenkin, että ne saavat asiakkaasi innostumaan, eikö?

Jos käytät sähköpostimarkkinointia, jaa tilaajat asiakassegmentteihin ja perusta markkinointisi kohderyhmään vetoaviin visuaalisiin elementteihin. Tarjoa erilaisia alennuksia ja tarjouksia eri asiakasarvosegmenteille.

Vie alennuskoodien markkinointi uudelle tasolle

Muista, että alennuskoodien markkinointi toimii parhaiten yhdessä muiden strategioiden kanssa. Pelkästään alennuskoodeihin ja kuponkeihin tukeutuminen yrityksen myynnin kasvattamisessa johtaa yleensä päinvastaiseen vaikutukseen, koska asiakkaat eivät näe saavansa lisäarvoa.

Asiakkaat saattavat tehdä ostoksia muissa verkkokaupoissa, joissa koettu arvo on korkeampi yksinkertaisesti siksi, että kilpailijasi ovat suunnitelmallisempia sen suhteen miten, milloin ja minkälaisia alennuksia he tarjoavat.

Ota hetki aikaa tutustuaksesi asiakkaisiisi ja heidän odotuksiinsa. Sitä kautta voit rakentaa paremman strategian markkinoida alennuskoodeja siten, että ne huomataan ja saat lisää asiakkaita.