Alennuskoodien hyödyt ja haitat markkinoinnissa

0 kommenttia
Alennuskoodien hyödyt ja haitat verkkokaupan markkinoinnissa
Jaa rakkautta

Alennuskoodit voivat ohjata asiakkaita yritykseesi, lisätä olemassa olevien asiakkaiden sitoutumista sekä kasvattaa myyntiä. Fyysiset kupongit voidaan valjastaa käytettäväksi myymälässäsi, kun taas digitaalisia alennuskoodeja voidaan jakaa markkinointiviestinnän avulla yrityksen verkkokaupassa, sosiaalisessa mediassa tai affiliate-julkaisijoiden viestintäkanavilla.

Media- ja markkinointiyhtiö Valassiksen mukaan alennuskoodeilla, kupongeilla, sosiaalisen median mainostuksella ja muilla kannustimilla voidaan vaikuttaa merkittävästi kuluttajiin:

  • 60 % kuluttajista on valmis kokeilemaan uutta tuotetta
  • 59 % on valmis ostamaan jotain, mikä ei ole heidän ostoslistallaan
  • 54 % tekee impulssiostoksia
  • 46 % muuttaa suunniteltua ostostaan

Taloudellisen arvon lisäksi 55 % kuluttajista muodostaa positiivisemman kuvan brändistä tai kaupasta, jotka tarjoavat alennuskoodeja ja kuponkeja. Kuluttajat myös uskovat, että kannustimien käyttö saavat heidät tuntemaan itsensä älykkäämmäksi ostajaksi (69 %) sekä valitsemaan tuotemerkin, jota he eivät muuten ostaisi (53 %).

Olipa kampanjan tavoite sitten saada asiakkaita yrityksen kivijalkakauppaan tai verkkokauppaan, alennuskoodit voivat olla tehokas tapa kasvattaa myyntiä. On kuitenkin tärkeää kehittää alennuskampanjalle strategia, koska lisääntyneestä myynnistä huolimatta kampanja voi johtaa pienempään myyntikohtaiseen voittoon.

Alennuskoodien haittoja

Pienempi voitto

Alennuskoodien merkittävin haittapuoli on, että ne maksavat yrityksellesi rahaa. Mikä tahansa alennus tarkoittaa, että asiakas maksaa tuotteistasi tai palveluistasi vähemmän, jolloin voittomarginaalisi pienenee.

Olennaisinta on laskea, miten alennusen tarjoaminen vaikuttaa voittomarginaaliisi joko a) tuomalla uusia asiakkaita tai b) tuomalla takaisin vanhoja asiakkaita, jotka ovat saattaneet karata muualle jahtamaan alennuksia.

Kustannusriski

Alennuksen tarjoaminen ymmärtämättä voittomarginaaleja lisää tappion riskiä.

New York Timesin kolumnisti Jay Goltz on kehittänyt metodin laskea onko alennuskupongin tarjoaminen yrityksellesi hyödyllinen (juttu maksumuurin takana).

Esimerkissään hän käyttää Groupon-markkinapaikalle ravintolalle luotua kuponkikampanjaa, jonka tavoitteena on uusien asiakkaiden hankinta. Goltz esittää kahdeksan muuttujaa, jotka tulee huomioida kampanjan tuloksia arvioitaessa.

On tärkeää pohtia tuovatko alennuskampanjat arvoa yritykselle ja toisaalta tuottavatko ne pitkällä aikavälillä riittävästi myyntituloa niiden kustannusten kattamiseksi.

Huijaukset

Jos käytät alennuskoodina yleistä sanaa, kuka tahansa voi arvata sen täyttämättä koodille asetettuja ehtoja, kuten uutiskirjeen tilaamista.

Sama henkilö voi käyttää koodin yhä uudelleen ja uudelleen eri luomalla uusia käyttäjätilejä.

Vaikka haluaisit jakaa koodin tietylle asiakasryhmälle, kuten uutiskirjeen tilaajille tai some-seuraajille, se voi levitä tarkoitetun kohderyhmänsä ulkopuolelle, jolloin datan kerääminen ja kampanjan tehokkuuden seuranta ja analysointi vaikeutuvat.

Internet on täynnä epärehellisiä ja valheellisia huijaussivustoja, jotka käyttävät brändiäsi roskasisällön rinnalla omien päämääriensä tavoitteluun. Voit joutua usein selittämään asiakkaillesi, miksi netistä löytynyt koodi ei toimi.

Alennuskoodien edut ja hyödyt

Alennuskoodien hyötyjä

Alennuskoodien tarjoamisen etuja ovat uusien asiakkaiden saaminen myymälääsi tai verkkokauppaasi. Alennuskoodien kautta voidaan esitellä uusia tuotteita sekä auttaa pääsemään eroon ylimääräisistä tai ei-toivotusta varastosta uusien tuotteiden tieltä.

Alennuskoodeja voidaan käyttää rohkaisemaan asiakkaita ostamaan uusi, parempi (ja kalliimpi) tuote, ja kasvattamaan voittomarginaalia. Niitä voidaan käyttää myös palkitsemaan asiakkaita sekä kasvattamaan asiakasuskollisuutta.

Alennuskoodeja on helppo luoda ja jakaa

Alennuskoodien käyttäminen markkinointistrategiana on erittäin kustannustehokasta verrattuna moniin muihin mainostusmuotoihin, kuten klikkipohjainen mainontaan, televisio- ja radiomainontaan tai sanomalehtimainontaan.

Jakelu on helppoa uutiskirjeen tilaajille, some-seuraajille tai vaikkapa suoraan verkkokaupassa.

Houkuttele uusia asiakkaita

Alennuskoodien avulla voit houkutella uusia asiakkaita, sillä kuluttajat kokeilevat uusia tuotteita ja palveluja todennäköisemmin, kun heidän ei tarvitse maksaa siitä koko hintaa.

Kasvata myyntiä

Varmasti yksi merkittävimmistä alennuskoodien eduista on, että ne kasvattavat myyntiä.

Rakenna asiakasuskollisuutta

Alennuskoodien tarjoaminen säännöllisesti vanhoille asiakkaille saa heidät palaamaan ostoksille uudelleen ja kasvattaa asiakasuskollisuutta.

Tarjoa kilpailuetua

Moderni kuluttaja elää monipuolista elämää. Alennukset ja tarjoukset vetoavat heidän tarpeisiinsa paitsi säästää rahaa, myös kokeilla uusia asioita ja olle yhteydessä ympäröivään maailmaan.

He myös osaavat hakea netistä tarjouksia ja diilejä sekä vertailla hintoja. Siitä syystä ne ovat olennainen osa online-myyntiä ja verkkoliiketoimintaa.

Alennukset määrittelevät ostopaikan

Alennuskoodit eivät ole hintakilpailu kilpailijoiden kanssa, mutta ne voivat vaikuttaa siihen, mistä kuluttaja ostaa lopulta tuotteen.

Jos verkkokauppaasi on saatavilla alennuskoodi ja kilpailijan kauppaan ei, kuluttaja ostaa tuotteen tai palvelun todennäköisemmin sieltä, mistä saa alennuksen.

Alennuskoodit rohkaisevat toimintaan

Moni kuluttaja tekee ostopäätöksen nopeammin, kun verkkokauppaan on saatavilla rajoitetun ajan olevia alennuksia.

Kampanjan seuranta

Alennuskoodeila on helppo seurata kampanjan toimivuutta ja sijoitetun pääoman tuottoastetta (ROI).

Oikeilla työkaluilla voi seurata verkkokaupan tai kävijäseurannan analytiikasta kuinka moni asiakas on käyttänyt tilauksessaan alennuskoodia, mitä kautta nämä ostajat ovat tulleet, miten kiinnostava kampanja on ollut ja miten laajalle se on levinnyt.

Tehokkuuden mittaaminen

Käyttämällä alennuskoodeja ja optimoimalla kampanjaa sen aikana ja jälkeen, selvität, miten hyvin tai huonosti koodit toimivat verkkokauppasi markkinointistrategiana.

Opi kuluttajien ostokäyttäytymisestä

Luo erilaisia koodeja jaettavaksi eri kanavilla. Testaa, mikä toimii verkkokaupassasi parhaiten ja optimoi konversiota (CRO) siten, että alennuskoodit ovat yrityksellesi kannattavaa liiketoimintaa.

Sähköpostilistan kerääminen

Voit tarjota alennuskoodia vastineeksi verkkokaupan uutiskirjeen tilaamisesta, mikä edellyttää käyttäjän sähköpostiosoitteen ja markkinointiluvan pyytämistä.

Uutiskirje on osa pitkän aikavälin markkinointistrategiaa. Sitä voidaan käyttää sähköpostimarkkinointiin toistuvien tilausten hankkimiseen, uusien tuotteiden esittelyyn ja muihin kampanjoihin.

Kiitollisuuden osoitus

Alennuskoodin tarjoaminen olemassa oleville asiakkaillesi on ystävällisyyden osoitus, uusi tapa sanoa ”kiitos asiakkuudestasi”. Se on olennainen keino kasvattaa asiakasuskollisuutta.

Välitön näkyvyys

Julkaisijat, kuten Alennuskoodi101.fi, muut alennuskoodisivustot, bloggaajat ja influensserit julkaisemme mielellämme alennuskoodisi omalle yleisöllemme, koska mekin saamma siitä pienen komission. Kiinnostavat kampanjat leviävät nopeasti internetin välityksellä.

Välillinen näkyvyys

Linkit ja maininnat parantavat verkkokauppasi hakukonenäkyvyyttä. Parempien hakukonesijoitusten kautta saat verkkokauppaasi enemmän kävijöitä ja potentiaalisia asiakkaita.

Kuvat: Campaign Creators, Perry Merrity II