Alennuskoodien lyhyt historia

0 kommenttia

Markkinoinnissa kupongilla tarkoitetaan dokumenttia, joka voidaan käyttää alennuksen tai muun edun saamiseksi tuotetta tai palvelua ostettaessa. Kuponkeja ovat jakaneet kuluttajatuotteiden valmistajat sekä vähittäiskauppiaat osana myynninedistämistoimiaan. Ennen internetin keksimistä niiden jakelu tapahtui postin välityksellä aikakaus- ja sanomalehtien sekä mainoslehtisten mukana.

Internetin yleistymisen myötä alennuskoodit ovat korvanneet fyysiset kupongit. Alennuskoodi on verkkokaupan ostoskorissa tai kassasivulla annettava merkkijono, jolla edun voi lunastaa. Alennuskoodeja jaetaan internetin välityksellä esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, uutiskirjeissä, mobiilisovelluksissa ja alennuskoodisivustoilla.

Mikä on alennuskoodien alkuperä ja kuka idean on keksinyt?

Asa Griggs Candler

Asa Griggs Candler (1851–1929)

Kupongin keksijä oli amerikkalainen liikemies ja poliitikko Asa Griggs Candler, joka osti John Stith Pembertonilta reseptin erääseen makeaan ja hiilihapotettuun juomaan vuonna 1888.

Juoma oli valmistettu keitetyistä kokapensaan lehdistä, kofeiinista, hiilihapotetusta vedestä ja sokerista.

Kyllä, arvasit oikein. Tuo juoma oli Coca-Cola, ja reseptin myyntihinnan arvellaan olleen tuolloin vain 2 300 dollaria.

Vuonna 1892 Candler perusti The Coca-Cola Companyn ja seuraavana vuonna hän rekisteröi juoman tavaramerkiksi.

Vuonna 1888 Asa Candler tuli keksineeksi maailman ensimmäisen kupongin.

Maailman ensimmäinen kuponki lähetettiin potentiaalisille asiakkaille aikakauslehtien mukana, josta leikatulla kupongilla sai lunastaa ilmaisen lasillisen Coca-Colaa.

On arvioitu, että vuosien 1894-1913 aikana joka yhdeksäs amerikkalainen, eli noin 8,5 miljoonaa henkilöä, oli vastaanottanut ilmaisen lasillisensa Cokista.

Vuoteen 1895 mennessä Coca-Colaa tarjoiltiin kaikissa Yhdysvaltojen osavaltioissa.

Candler turvautui ranskan kieleen miettiessään nimeä innovatiiviselle markkinointistrategialleen.

Hän otti ranskankielisen sanan couper, mikä tarkoittaa ”leikata”, ja väänsi sen amerikkalaiseen muotoon coupon, kuponki.

Asa Candler oli eittämättä visionääri keksiessään kupongin kaltaisen markkinointivälineen. Hänen keksintönsä muutti vielä tuolloin merkityksettömän juoman markkinoita dominoineeksi virvoitusjuomaksi.

Candlerin kristallipallo osoittautui profeetalliseksi, sillä jo yli 100 vuoden ajan miljoonat ja miljoonat kuluttajat ovat tavoitelleet säästöjä kupongeilla.

Coca-Colan menestys ei jäänyt muilta yrityksiltä huomioimatta. Vuonna 1909 C.W. Post alkoi tarjota kuponkeja, joilla sai yhden sentin alennuksen hänen Grape Nuts -aamiaismuroistaan.

1930-luvun suuri lama vauhditti kuponkien käyttöä, kun taloudellisissa vaikeuksissa olevat amerikkalaiset yrittivät säästää viikoittaisissa ruokaostoksissaan ja kauppiaat puolestaan saada tuotteitaan kaupaksi.

Vielä senkin jälkeen, kun Yhdysvallat oli saanut taloudellisen tasapainonsa palautettua, jatkoivat kuluttajat säästäväisiä tapojaan, ja kuponkien käyttö arkipäiväistyi.

1940-luvulla supermarkettiketjut alkoivat tarjoamaan kuponkeja imeäkseen pienempien kauppojen asiakkaat itselleen.

Vuoteen 1965 mennessä jo puolet yhdysvaltalaisista kotitalouksista leikkeli kuponkeja lehdistä, ja kymmenessä vuodessa hintatietoisten määrä kasvoi kolmeen neljästä.

Voimakkaasti mainostettujen elintarvikkeiden ja muiden kuluttajatuotteiden lisäksi myös muut teollisuudenalat alkoivat omaksua kuponkien käyttöä.

Sunnuntailiitteisiin alettiin painamaan kuponkeja kaikkeen mahdolliseen pikaruoasta pankkisekkeihin.

Suoramainonta tarjosi paikallisille yrityksille edullisen tavan jakaa kuponkeja ja niitä alettiin tulostamaan myös ruokakauppojen kuittien kääntöpuolelle.

Internetin tultua ihmisten koteihin 1990-luvulla voitiin verkossa jakaa tulostettavia kuponkeja.

Rahansäästökeinon suosio saavutti huippunsa 1997, jolloin 83 prosenttia amerikkalaisista käytti kuponkeja. Coupon Sherpan mukaan amerikkalaiset kuluttajat käyttivät tuolloin 4,8 miljardia kuponkia ja säästivät niiden avulla 2,9 miljardia dollaria.

Internetin yleistymisen myötä yhä useammat kuluttajat ovat etsineet kuponkinsa netistä. Samalla kupongit ovat muuttuneet fyysisestä leikelappusesta ja tulostettavasta kupongista nettikaupoissa käytettäväksi e-kupongiksi – digitaaliseksi merkkijonoksi eli alennuskoodiksi – joka syötetään nettikaupan ostoskorissa alennuksen tai muun edun saamiseksi.

Vuonna 2008 monet isot ketjut toivat markkinoille älypuhelimesta tai puhelinsovelluksesta skannattavat QR- ja muut koodit, jotka poistivat koodeja välittävien tahojen tarpeen.

Prosenttialennukset, ilmaiset kaupanpäälliset, osta kaksi maksa yksi, sekä lukuisat muut alennuskoodit ovat tänä päivänä osa yhä useamman nettikaupan markkinointia.

Suomessa tiettävästi ensimmäinen alennuskoodeille omistautunut sivusto oli vuonna 2008 perustettu alennuskoodi.fi, joka on viimeksi julkaissut uusia tarjouksia 2020. Alennuskoodi101.fi aloitti toimintansa ensimmäisten alennuskoodisivustojen joukossa vuonna 2011.

Lyhyesti sanottuna, Asa Candlerin pikku markkinointikikka on kasvanut pienestä saatavasta edusta maailmanlaajuisen liiketoiminnan tukipilariksi.