Miksi alennuskoodi ei toimi?
Löysitkö loistavan alennuskoodin suosikki verkkokauppaasi, mutta se ei toimi, vaikka mitä tekisit? Siihen voi olla monia eri syitä. Listasimme yleisimmät syyt, miksi alennuskoodi ei aina toimi.
Alennuskoodit ovat loistavia – silloin, kun ne toimivat. Silloin, kun alekoodi ei yllättäen toimikaan, se voi olla äärimmäisen turhauttavaa, ja koko ostoprosessista voi kadota ilo.
Tuntematta tapausta, emme voi tietää miksi juuri Sinun koodin lunastaminen epäonnistui, toimimattomuudelle on kuitenkin olemassa muutamia yleisiä syitä ja selityksiä:
1. Alennuskoodi on vanhentunut
Tämä on luultavasti yleisin syy siihen, miksi edun lunastaminen alennuskoodilla epäonnistuu. Saitpa alekoodin sitten sähköpostitse, mainoksesta tai näitä koodeja julkaisevalta sivustolta, useimmilla niistä on viimeinen voimassaolopäivä.
Joskus vanhentuneet alennuskooditkin toimivat, joten niitä kannattaa toki kokeilla, mutta ei kannata odottaa myyjän kunnioittavan vanhentuneella koodilla saatua alennusta.
Me Alennuskoodi101.fi:ssä kunnioitamme sekä verkkokauppiaita että teitä shoppailijoita. Siksi emme halua aiheuttaa turhautumista shoppaillessa, vaan poistamme reilusti vanhentuneet alennuskoodit kokonaan sivuiltamme viimeisenä voimassaolopäivänä.
Aina verkkokauppiaat eivät kuitenkaan ilmoita edes meille julkaisijoille viimeistä voimassaolopäivää. Tälle emme voi mitään, mutta poistamme kyllä toimimattomat koodit sivuiltamme, kun meille ilmoitetaan toimimattomasta koodista ja asia on helposti todennettavissa.
2. Vähimmäisostovaatimus ei täyty
Monet verkkokaupat julkaisevat alennuskoodeja vähimmäis- tai minimiostovaatimuksella. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi 20 % alekoodi voi olla pätevä vain silloin, kun tilauksen loppusumma on vähintään 50 euroa.
Me Alennuskoodi101.fi:ssä ilmoitamme aina vähimmäisostovaatimuksen alennuskoodin lisätiedoissa, mikäli sellaisesta on meille ilmoitettu.
3. Alennuskoodi koskee vain uusia asiakkaita
Verkkokaupat houkuttelevat uusia asiakkaita tarjoamalla alennuskoodeja usein vain uusille asiakkaille.
Uusille asiakkaille tarjottavat alennuskoodit koskevat kirjaimellisesti vain sellaisia asiakkaita, jotka eivät ole aiemmin tilanneet kyseisestä verkkokaupasta. Jos yrität käyttää alennuskoodia myöhempään tilaukseen, koodin aktivointi todennäköisesti epäonnistuu.
Verkkokauppaohjelmistot tunnistavat rekisteröityneet asiakkaat, joiden asiakastietoihin on merkitty onko kyseinen asiakas jo käyttänyt uuden asiakkaan alennuskoodin.
4. Alennus ei koske tiettyjä tuotteita tai tuotemerkkejä
Toisinaan alennuskoodeilla saatavat alennukset eivät koske verkkokaupan kaikkia tuotteita, vaan osa tuotteista, tuoteryhmistä tai tuotemerkeistä on suljettu alennuksen ulkopuolelle.
Pois suljetut tuotteet tai tuoteryhmät voivat olla esimerkiksi sellaisia, joissa verkkokaupan katteet ovat pienemmät tai joissa kauppa käy aivan hyvin ilman kannustimiakin.
Jotkin tuotemerkit – erityisesti leluissa ja lastentarvikkeissa – ovat kieltäneet kokonaan jälleenmyyjiä tarjoamasta tuotteitaan alennushintaisena.
5. Toinen alennus on jo käytössä
Joskus, esimerkiksi black friday -kampanjoiden aikana, verkkokaupoissa on automaattisesti käytössä alennuskoodi, joka antaa asiakkaille tietyn alennuksen.
Näissä tapauksissa verkkokauppa antaa yleensä asiakkaalle mahdollisuuden korvata automaattisesti käytössä oleva alennuskoodi toisella koodilla.
Voi olla kuitenkin hankala löytää, mistä automaattinen alennus poistetaan ja miten se korvataan toisella. Verkkokaupan asiakaspalvelu on yleensä avuksi näissä tilanteissa.
6. Alennuskoodi on kirjoitettu tai ”kopioitunut” väärin
Alennuskoodeja käytettäessä on oltava tarkkana, sillä yhdelläkin merkillä tarkoitetusta poikkeava koodi ei todennäköisesti toimi verkkokaupassa, sillä ohjelmistot eivät ymmärrä inhimillisiä kirjoitusvirheitä.
Tarkista, että olet kirjoittanut alennuskoodin oikein, eikä sen alussa tai lopussa ole tyhjiä merkkejä eli välilyöntejä. Myös isot ja pienet kirjaimet ovat merkitseviä.
Joillakin fonteilla esimerkiksi ykkösen (1) ja pienen L-kirjaimen (l) erottaminen voi olla vaikeaa.
Vaikka en väitä, että tietokoneen leikepöytä (PC:llä Ctrl+C ja Ctrl+V) tekisi virheitä, alennuskoodin julkaisija on hyvinkin voinut kopioida koodin alkuperäisestä lähteestä väärin. 🙂
7. Verkkokauppa on vaihtanut omistajaa
Joskus verkkokauppa on voinut vaihtaa omistajaa alennuskoodin julkaisun ja koodin viimeisen voimassaolopäivän välillä.
Jos verkkokaupan uusi omistaja on päättänyt luopua alennuskoodien käytöstä kokonaan, levityksessä olevat alennuskoodit lakkaavat luonnollisesti toimimasta verkkokauppaohjelmistosta poistettaessa.
Tästä seuraa väistämättä tilanne, jossa asiakkaan toimivaksi olettama alennuskoodi ei yhtäkkiä toimikaan.
Suosittelemme ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun, joka voi olla yllättävälle tilanteelle ymmärtäväinen ja antaa alennuksen manuaalisesti.
8. Asiakkaan on oltava rekisteröitynyt käyttääkseen alennuskoodin
Monet verkkokaupat antavat alennuskoodeja vain rekisteröityneille käyttäjilleen tai uutiskirjeen tilaajilleen.
Jos alennuskoodi ei toimi, kokeile rekisteröityä ja kirjautua verkkokauppaan, ja kokeile uudelleen.
9. Alennuskoodi on epäluotettavasta lähteestä
Internet on täynnä roskasisältöä. Yksi shoppailijoiden kannalta harmillisimmista muodoista ovat feikkikoodeja julkaisevat alennuskoodisivustot, jotka kalastelevat vain klikkauksia.
Suomessakin on kymmeniä feikkikoodeja julkaisevia sivustoja, jotka tunnistaa (yleensä) .com-päätteisestä osoitteesta ja tekoälyllä generoidusta siansaksasta.
10. Verkkokaupassa on teknisiä ongelmia
Vaikka tämä voi tuntua yleiseltä syyltä alennuskoodin toimimattomuuteen, se on itse asiassa harvinaista.
Sanotaan vaikka niin, että tekniset ongelmat näkyvät yleensä toisilla tavoin kuin alennuskoodien toimimattomuutena.
Yleisemmin syy alennuskoodin toimimattomuuteen on inhimillinen.