Miksi alennuskoodi ei toimi?

0 kommenttia
Kun alennuskoodi ei toimi
Jaa rakkautta

Löysitkö loistavan alennuskoodin suosikki verkkokauppaasi, mutta se ei toimi, vaikka mitä tekisit? Siihen voi olla monia eri syitä. Listasimme yleisimmät syyt, miksi alennuskoodi ei aina toimi.

Miksi alennuskoodi ei toimi?

Alennuskoodit ovat loistavia – silloin, kun ne toimivat. Silloin, kun alennuskoodi ei toimikaan, se voi olla äärimmäisen turhauttavaa ja koko ostoprosessista voi kadota ilo.

Tuntematta tapausta, emme voi tietää miksi juuri Sinun alennuskoodin lunastaminen epäonnistui, koodien toimimattomuudelle on olemassa muutamia yleisiä selityksiä:

1. Alennuskoodi on vanhentunut

Tämä on luultavasti yleisin syy siihen, miksi edun lunastaminen alennuskoodilla epäonnistuu. Saitpa alennuskoodin sitten sähköpostitse, mainoksesta tai alennuskoodisivustolta, useimmilla alennuskoodeista on viimeinen voimassaolopäivä.

Joskus vanhentuneet alennuskooditkin toimivat, joten niitä kannattaa toki kokeilla, mutta ei kannata odottaa myyjän kunnioittavan vanhentuneella koodilla saatua alennusta.

Me Alennuskoodi 101:ssä kunnioitamme sekä verkkokauppiaita että teitä shoppailijoita. Siksi emme halua aiheuttaa turhautumista shoppaillessa, vaan poistamme reilusti vanhentuneet alennuskoodit kokonaan sivuiltamme viimeisenä voimassaolopäivänä.

Aina verkkokauppiaat eivät kuitenkaan ilmoita edes meille julkaisijoille viimeistä voimassaolopäivää. Tälle emme voi mitään, mutta poistamme kyllä toimimattomat koodit sivuiltamme, kun siitä meille ilmoitetaan ja asia on helposti todennettavissa.

2. Vähimmäisostovaatimus ei täyty

Monet verkkokaupat julkaisevat alennuskoodeja vähimmäis- tai minimiostovaatimuksella.

Esimerkiksi 20 % alennuskoodi voi olla pätevä vain silloin, kun tilauksen loppusumma on vähintään 50 euroa.

Me Alennuskoodi 101:ssä ilmoitamme aina vähimmäisostovaatimuksen alennuskoodin lisätiedoissa, mikäli sellaisesta on meille ilmoitettu.

3. Alennuskoodi koskee vain uusia asiakkaita

Verkkokaupat houkuttelevat uusia asiakkaita tarjoamalla alennuskoodeja usein vain heille.

Uusille asiakkaille tarjottavat alennuskoodit koskevat kirjaimellisesti vain uusia asiakkaita. Jos yrität käyttää alennuskoodia myöhempään tilaukseen, koodin aktivointi todennäköisesti epäonnistuu.

Verkkokauppaohjelmistot tunnistavat rekisteröityneet asiakkaat, joiden asiakastietoihin on merkitty onko kyseinen asiakas jo käyttänyt uuden asiakkaan alennuskoodin.

4. Alennus ei koske tiettyjä tuotteita tai tuotemerkkejä

Toisinaan alennuskoodeilla saatavat alennukset eivät koske verkkokaupan kaikkia tuotteita, vaan osa tuotteista, tuoteryhmistä tai tuotemerkeistä on suljettu alennuksen ulkopuolelle.

Pois suljetut tuotteet tai tuoteryhmät voivat olla esimerkiksi sellaisia, joissa verkkokaupan katteet ovat pienemmät tai joissa kauppa käy aivan hyvin ilman kannustimiakin.

Jotkin tuotemerkit – erityisesti leluissa ja lastentarvikkeissa – ovat kieltäneet kokonaan jälleenmyyjiä tarjoamasta tuotteitaan alennushintaisena.

5. Toinen alennus on jo käytössä

Joskus, esimerkiksi black friday -kampanjoiden aikana, verkkokaupoissa on automaattisesti käytössä alennuskoodi, joka antaa asiakkaille tietyn alennuksen.

Näissä tapauksissa verkkokauppa antaa yleensä asiakkaalle mahdollisuuden korvata automaattisesti käytössä oleva alennuskoodi toisella koodilla.

Voi olla kuitenkin hankala löytää, mistä automaattinen alennus poistetaan ja miten se korvataan toisella. Verkkokaupan asiakaspalvelu on yleensä avuksi näissä tilanteissa.

6. Alennuskoodi on kirjoitettu tai ”kopioitunut” väärin

Alennuskoodeja käytettäessä on oltava tarkkana, sillä yhdelläkin merkillä tarkoitetusta poikkeava koodi ei todennäköisesti toimi verkkokaupassa, sillä ohjelmistot eivät ymmärrä inhimillisiä kirjoitusvirheitä.

Tarkista, että olet kirjoittanut alennuskoodin oikein, eikä sen alussa tai lopussa ole tyhjiä merkkejä eli välilyöntejä. Myös isot ja pienet kirjaimet ovat merkitseviä.

Joillakin fonteilla esimerkiksi ykkösen (1) ja pienen L-kirjaimen (l) erottaminen voi olla vaikeaa.

Vaikka en väitä, että tietokoneen leikepöytä (PC:llä Ctrl+C ja Ctrl+V) tekisi virheitä, alennuskoodin julkaisija on hyvinkin voinut kopioida koodin alkuperäisestä lähteestä väärin. 🙂

7. Verkkokauppa on vaihtanut omistajaa

Joskus verkkokauppa on voinut vaihtaa omistajaa alennuskoodin julkaisun ja koodin viimeisen voimassaolopäivän välillä.

Jos verkkokaupan uusi omistaja on päättänyt luopua alennuskoodien käytöstä kokonaan, levityksessä olevat alennuskoodit lakkaavat luonnollisesti toimimasta verkkokauppaohjelmistosta poistettaessa.

Tästä seuraa väistämättä tilanne, jossa asiakkaan toimivaksi olettama alennuskoodi ei yhtäkkiä toimikaan.

Suosittelemme ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun, joka voi olla yllättävälle tilanteelle ymmärtäväinen ja antaa alennuksen manuaalisesti.

8. Asiakkaan on oltava rekisteröitynyt käyttääkseen alennuskoodin

Monet verkkokaupat antavat alennuskoodeja vain rekisteröityneille käyttäjilleen tai uutiskirjeen tilaajilleen.

Jos alennuskoodi ei toimi, kokeile rekisteröityä ja kirjautua verkkokauppaan, ja kokeile uudelleen.

9. Alennuskoodi on epäluotettavasta lähteestä

Internet on täynnä roskasisältöä. Yksi shoppailijoiden kannalta harmillisimmista muodoista ovat feikkikoodeja julkaisevat alennuskoodisivustot, jotka kalastelevat vain klikkauksia.

Suomessakin on kymmeniä feikkikoodeja julkaisevia sivustoja, jotka tunnistaa (yleensä) .com-päätteisestä osoitteesta ja tekoälyllä generoidusta siansaksasta.

10. Verkkokaupassa on teknisiä ongelmia

Vaikka tämä voi tuntua yleiseltä syyltä alennuskoodin toimimattomuuteen, se on itse asiassa harvinaista.

Sanotaan vaikka niin, että tekniset ongelmat näkyvät yleensä toisilla tavoin kuin alennuskoodien toimimattomuutena.

Yleisemmin syy alennuskoodin toimimattomuuteen on inhimillinen.